دهلی نو-ایرنا- نمایشگاه سالیانه بین المللی كتاب هند كه بزرگترین نمایشگاه كتاب آسیا نیز محسوب می شود همه ساله در ژانویه به مدت 8 روز و با شركت حدود 30 كشور در «پراگتی میدان» دهلی نو پایتخت هند برگزار می شود.

به گزارش ایرنا،در این نمایشگاه ناشران داخلی و بین المللی در موضوعات مختلف بویژه در زمینه رایانه،سخت افزار و نرم افزار، پزشكی و داروسازی،خدمات تجاری،بازرگانی،مسائل علمی و دیگر موضوعات كتاب های خود را به نمایش می گذارند.
یكی از موضوعات مورد تمركز دولت در نمایشگاه كتاب بین المللی دهلی،انتشار و نمایش كتاب به زبان هندی است .
در نمایشگاه بین المللی امسال، ناشران هندی بیش از یك هزار عنوان كتاب به زبان محلی منتشر كردند.
بخش كودكان یكی از بخش های بسیار محبوب نمایشگاه بین المللی كتاب دهلی است. در این بخش ناشران، كتاب هایی در زمینه هوش، بازی های سرگرم كننده با رنگ و فعالیت های گروهی به نمایش می گذارند.
برگزاری جلسات گفت وگو در مورد مسائل مختلف از داستان نویسی ،غزل و صوفی گرفته تا بازاریابی و مهندسی از دیگر بخش های جانبی این نمایشگاه است.
نمایشگاه كتاب هند نقش بسیار مهمی در ترغیب به كتابخوانی در میان افراد سنین مختلف دارد.
نمایشگاه بین المللی كتاب دهلی نو، علاوه بر نمایش كتاب در موضوعات مختلف و بین المللی زمینه ارتباط مستقیم ناشران و نویسندگان را نیز فراهم می كند.
هند سومین ناشر كتاب به زبان انگلیسی در جهان بعد از امریكا و انگلیس است و هر سال 12 هزار ناشر در 90 هزار موضوع و به 18 زبان،كتاب منتشر می كنند.
نمایشگاه كتاب هند در سال جاری میلادی 14 ژانویه 2016 (24 دی ) با شركت بیش از 25 كشور ازجمله ایران در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی دهلی نو گشایش یافت .
دراین نمایشگاه ناشرانی از كشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا، لهستان، صربستان، آمریكا، پاكستان، نپال، سریلانكا، موریس، اندونزی، مالزی، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، سنگاپور، تركیه، ایران، سازمان بهداشت جهانی و یونسكو شركت كرده بودند.
هر سال در نمایشگاه كتاب یك كشور به عنوان میهمان ویژه شركت می كند كه امسال چین با 81 ناشر و سال گذشته نیز فرانسه به عنوان میهمان افتخاری نمایشگاه بود.
نمایشگاه كتاب دهلی تا سال 2013 هر دو سال یكبار برگزار می شد ولی از این سال به بعد به صورت سالانه برگزار می شود.
نمایشگاه كتاب دهلی كه بزرگترین نمایشگاه كتاب آسیا محسوب می شود هر سال باموضوع خاصی تشكیل می شود. این نمایشگاه سال گذشته با عنوان « میراث فرهنگی هند» اختصاص یافته بود.
این نمایشگاه كه توسط «بنیاد كتاب ملی» هند برگزار می شود، در سال جاری میلادی علاوه بر میراث فرهنگی هند بر ادبیات كودكان نیز متمركز شده بود.
به گفته مسئولان نمایشگاه كتاب دهلی، همه ساله بیش از یك میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید می كنند كه در نمایشگاه امسال این تعداد به حدود یك و نیم میلیون نفر افزایش یافت .
ایران با 250 عنوان كتاب در نمایشگاه معتبر و بین المللی دهلی نو به مصاف غول های فرهنگی و انتشاراتی 25 كشور دنیا رفته بود.
همه ساله ناشران ،نویسندگان و فروشندگان كشورهای مختلف درمدت برگزاری نمایشگاه در دهلی همه تلاش خود را برای فروش كتاب و معرفی فرهنگ خود به كشور یك میلیارد و 250 میلیون نفری به كار می گیرند.
«علی دهگایی» رایزن فرهنگی كشورمان در هندوستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نمایشگاه كتاب هندوستان را یكی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی منطقه عنوان كرد و اظهار كرد:زبان های متعددی در هندوستان رایج است و تولید كتاب در این كشور به زبان های مختلف دنیا صورت می گیرد.
وی افزود: هندوستان با توجه به قدرت و سابقه طولانی در نشر كتاب می تواند پیام رسان بسیار خوبی برای معرفی كتاب های ایرانی و ترجمه این كتاب ها به زبان های بین المللی باشد.
رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو گفت كه راهیابی به بازار كتاب هند فرصت بسیار خوبی برای كمك به ترجمه كتاب های ایرانی و تقویت نهضت ترجمه در كشور می باشد و رایزنی فرهنگی ایران در هندوستان با همین هدف هرسال در نمایشگاه بین المللی كتاب هند حضور می یابد.
وی به نیاز بخش های آموزش زبان فارسی به منابع زبان فارسی بویژه در بخش ادبیات اشاره كرد و گفت: بخش های آموزش زبان فارسی در دانشگاههای نیاز به منابع جدید زبان فارسی دارند چرا كه بیشتر كتابهای موجود در این مراكز قدیمی است .
«دهگایی » با اشاره به جمعیت بیش از یك میلیارد و 200 میلیون نفری هندوستان گفت: هند با جمعیت عظیم ،بازار بسیار خوبی برای عرضه محصولات فرهنگی به شمار می آید. .
به گفته وی هندوستان جزء پنج كشور نخست دنیا در تولید كتاب به زبان انگلیسی است و دراین كشور كتاب ها به 20 زبان دنیا منتشر می شود و ناشران بین المللی همه ساله حضور فعالی در این كشور دارند.
*آساق*267*1600