تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

تهران - ايرنا - مدير پروژه غار- دژ اسپهبَد خورشيد سوادكوه معروف به تخت جمشيد مازندران گفت: ادامه برداشت هاي بي رويه موجب تخريب حريم منظر و بدنه اين اثر تاريخي منحصر به فرد شده است.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا سامان توفيق همزمان با بازديد غلامرضا ميثاقيان مدير كل دفتر حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري كشور از محوطه باستاني غار- دژ اسپهبَد خورشيد مطرح اظهار كرد: اين ديدار به منظور معرفي ظرفيت هاي باستاني تاريخي،طبيعي و گردشگري منطقه و توجه به حفاظت از آثار تاريخي در حال تخريب منطقه دوآب شهرستان سوادكوه به ويژه «غار- دژ اسپهبَد خورشيد» كه در فهرست آثار واجد ثبت جهاني قرار دارد انجام گرفت.
وي ادامه داد: فعاليت معادن و برداشت هاي بي رويه علاوه بر تخريب حريم منظر، تخريب حرايم درجه 2 و 1 ، عرصه و بدنه اثر نيز را سبب شده كه اين امر موجبات نگراني اهالي فرهنگ و طيف وسيعي از انجمن هاي مردم نهاد و علاقمندان به اثر را فراهم كرده است .
اين باستان شناس در ادامه به برشمردن آثار باستاني ارزشمند منطقه پرداخته و پيشينه تاريخي و ويژگي هاي بارز و منحصربفرد معماري هر اثر را بيان كرد و افزود : علاوه بر غار- دژ اسپهبَد خورشيد، قلعه باجگيران، غار- دژ كِيلي و غار- دژ كيجاكِرچال سه اثر ثبتي باستاني منحصر به فرد و از تاسيسات نظامي وابسته به غار دژ اسپهبَد خورشيد هستند، كه در حال تخريب توسط معدن كاران هستند .
مدير پروژه غار- دژ اسپهبَد خورشيد در رابطه با وضعيت نااميدكننده باستان شناسي و آثار باستاني منطقه و شهرستان خواستار نگاه ويژه و تخصيص اعتبارات ملي، براي انجام اقدامات پژوهشي، نجات بخشي و حفاظتي اين آثار شد.

**بررسي تخلفات معدن كاران
غلامرضا ميثاقيان مدير كل دفتر حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري كشوراز صدور مجوزهاي غير كارشناسي و بر خلاف قوانين ميراث فرهنگي كشور براي ايجاد معادن،در كنار آثار باستاني ابراز گله كرد و از بررسي پروانه بهره برداري و رسيدگي به تخلفات رخ داده خبر داد.
او با تأكيد بر حمايت از اين پروژه ملّي به عظمت و منحصر به فرد بودن اين اثر اذعان و اظهار داشت : غار-دژ اسپهبَد خورشيد يك اثر ملّي و متعلّق به ملت ايران است .
وي با اشاره به اينكه نبايد اجازه دست اندازي و تجاوز به اين اثر ملي داده شود ،بر روشن كردن وضعيت معادن پيرامون اين اثرتاريخي و اتخاذ تدابير لازم براي آزادسازي اثر از محاصره اين معادن تأكيد كرد .
ميثاقيان گفت : با توجه به موقعيت جغرافيايي منطقه و وجود آثار ارزشمند بويژه غار-دژ اسپهبَد خورشيد، اين منطقه طبعاً از ظرفيت بالايي براي رونق گردشگري كشور برخوردار است .
بر اساس گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري ، او انجام پروژه ملي غار- دژ اسپهبَد خورشيد را در شرايط دشوار كاري همراه با خطرات جاني و همچنين آسيب هاي معادن ، اقدامي مثبت و سرنوشت ساز به منظور احياي اثر و منطقه دانست.
فاز ميداني پروژه ملي غار- دژ اسپهبَد خورشيد با مجوز رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري به سرپرستي دكتر سامان توفيق در حال انجام است .
بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامي وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتي موظفند؛ قبل از اجراي طرح‌هاي عمراني گسترده و درمرحله امكان‌سنجي و مكان‌يابي نسبت به انجام مطالعات فرهنگي- تاريخي ميراث فرهنگي در آن خصوص اقدام كنند و در طراحي و مكان‌يابي طرح‌هاي يادشده نتايج مطالعات را رعايت كنند.
فراهنگ**3079**1569