مشهد- ایرنا- دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسیهای انجام گرفته واحدهای تولیدی این استان برای حفظ شرایط موجود و تامین سرمایه در گردش خود به 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی با نرخ سود حمایتی نیاز دارند.

فیروز ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اختصاص تسهیلات بانكی به بخش صنعت خراسان رضوی زمانی كاربردی و موثر خواهد بود كه در كنار آن یارانه نیز در نظر گرفته شود.
وی بیان كرد: اكنون واحدهای تولیدی به دلیل حاشیه كم سود صنعت، شرایط ركود و نرخ بالای سود بانكی چندان از تسهیلات بانكی استقبال نمی كنند مگر آنكه تسهیلات با نرخ حمایتی به تولیدكنندگان پرداخت شود.
او ادامه داد: از سوی دیگر شماری از طرحهای نیمه تمام صنعتی در خراسان رضوی با پیشرفت اجرایی 60 درصد به بالا نیاز به پنج تا هفت هزار میلیارد ریال منابع مالی دارند كه اگر این میزان تامین شود روند نزولی اشتغال بخش صنعت بهبود می یابد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: وزارت صنعت و معدن برای احیا هفت هزار و 500 واحد تولیدی تعطیل در كشور 160 هزار میلیارد ریال پیش بینی كرده است كه امید است این رقم در دولت تصویب و منابع آن تامین شود و یارانه مورد نظر اختصاص یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی كوچك و متوسط با اشتغال كمتر از 100 نفر در این استان خبر داد.
راضیه علیرضایی گفت: ارائه تسهیلات رونق تولید در راستای تاكیدات مقام معظم رهبری در خصوص پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و با هدف تامین نقدینگی و رفع مشكلات واحدهای تولیدی و همچنین تكمیل ظرفیت تولید آنان در اولویت كاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
وی بیان كرد: پیگیری پروژه های اولویت دار در بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین اجرای ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تعیین تكلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی نیمه فعال و غیرفعال در كشور به معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تفویض شده است.
او تاكید كرد: مدیران واحدهای تولیدی كوچك و متوسط استان با اشتغال كمتر از 100 نفر كه برای فعال شدن یا افزایش تولید و اشتغال نیاز به تسهیلات بانكی دارند با مراجعه به بخش تسهیلات رونق تولید در سایت بهین یاب به نشانی www.behinyab.ir، درخواست تسهیلات مورد نیاز خود را ثبت كنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: تمامی درخواستها در كمیته فرعی كارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی با حضور نماینده استاندار، نماینده بانك عامل و ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت بررسی و متقاضیانی كه قادر به فعال سازی واحد تولیدی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال باشند پس از تصویب در این كارگروه برای اخذ تسهیلات به بانكهای عامل معرفی می شوند.
علیرضایی گفت: در مجموع 603 واحد تولیدی دارای پروانه صنعتی معادل 10.3 درصد كل واحدهای خراسان رضوی به دلایل مختلف تعطیل هستند.
پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند.
7489/1858