تهران- ايرنا- مديرروابط بين‌الملل ستاد ويژه توسعه فناوري نانو از طراحي برچسب نانو نماد خبر داد و گفت: براي 253 محصول صنعتي و پزشكي در حوزه فناوري نانو از سوي ستاد، گواهي نانو مقياس صادرشده و اكنون اين محصولات در بازار عرضه مي شوند.

به گزارش خبرنگارعلمي ايرنا، دكترعلي بيت‌اللهي روز شنبه درنشست خبري در ستاد ويژه توسعه فناوري نانو افزود: با توجه به اينكه در حال حاضر بيش از 253 محصول نانويي داخلي در سطح بازارعرضه مي شود ، نشست هايي با سازمان استاندارد در زمينه ارايه برچسب نانونماد در سطح ملي انجام شده است ودر نظر داريم امسال در زمينه ارايه گواهي نانو مواد و برچسب گذاري نانو نماد براي محصولات نانويي در سطح ملي اقدام كنيم.
وي با اشاره به اينكه نانو نماد تامين كننده اعتماد مشتري و توسعه بازار را در بر خواهد داشت،بيان كرد: بر اساس چهار سال برنامه ريزي ستاد، پيشنهادي به سازمان استاندارد در زمينه ارايه برچسب نانونماد در سطح ملي براي محصولات نانويي ارايه شد و در نهايت اين پيشنهاد مورد موافق و تصويب قرار گرفت و به زودي برچسب نانو نماد را درسطح ملي براي تمامي محصولات توليدي داخل كشور و محصولات واردداتي كشور خواهيم داشت.
بيت اللهي يادآور شد: محصولات وارداتي نانويي بايد خود را با استانداردهاي ملي كشور تطبيق دهند، در اين زمينه نيز كميته مشترك نانو نماد بين سازمان استاندارد ، ستاد ويژه توسععه فناوري نانو و ساير نهادهاي مشترك تشكيل خواهد شد.
وي گفت: در حوزه صادارت نيز و توليد محصولات نانو براي صادرات و به ويژه براي ورود محصولات هاي تك ( پيشرفته) مسئله برچسب گذ اري يك مسئله مهم است، در اين زمينه نيز بر اساس توافق سازمان ملي استاندارد يك دوره برچسب گذاري براي محصولات نانويي شركت هاي داخلي به صورت داوطلبانه انجام خواهد شد و در مواردي برچسب گذاري به صورت اجباري براي برخي از محصولات انجا م خواهد شد.
بيت‌اللهي يادآور شد: به منظور اعطاي نانونماد علاوه برهمكاري سازمان ملي استاندارد به ايجاد زيرساخت‌ها نيز توجه شده است كه در اين زمينه اقداماتي براي توسعه شبكه آزمايشگاه نانو به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي مهم آغاز شده است.
وي يادآور شد: اكنون به 117 محصول گواهي آزمايشي نانومقياس داده شده است كه طي مراحلي منجر به گواهي نهايي نانو مقياس خواهد شد.
وي گفت: اميدواريم امسال با پيگيري هايي كه در اين زمينه انجام شده است و با توجه به طراحي آرم آن ، نانونماد ارايه و اجرايي شود.

*** تدوين 40 استاندارد ملي نانو
بيت اللهي گفت: ايران تاكنون 40 استاندارد ملي در حوزه نانو تدوين كرده است و علاوه بر آن توانسته سه استاندارد بين‌المللي را در كميته ايزوTC 229 كه كميته‌اي در زمينه تدوين استانداردهاي بين‌المللي نانو است، به تصويب برساند، و در حال حاضر نيز سه استاندارد بين المللي جديد بريا سه محصول جديد ايراني نيز به ايزو ارايه شده و تصويب شده است و همچنين در شرف ارايه سه پيشنهاد ديگر به كميته ايزوTC 229 هستيم.
وي يادآور شد: يكي از برنامه هاي ستاد ارتقاء استاندارد محصولات عادي به سمت استانداردهاي نانو است.

*** خود اظهاري محصولات وارداتي نانو
وي با اشاره به اينكه گواهي نانومواد براي محصولات يك ساله است افزود: متاسفانه آماري از واردات محصولات با فناوري نانو به كشور وجود ندارد، در كميه مشترك گواهي مواد و برچسب گذاري محصولات نانو ، سازمان گمرك يكي از بازيگران اصلي خواهد بود.
وي افزود: با انجام برچسب گذاري محصولات نانو ، تمام محصولاتي كه از سوي شركت ها وارد كشور مي شوند بايد خود اظهاري شوند، اين كار براي اطلاع از واردات محصولات نانو به كشور است و اينكه محصولات نانو وارداتي خود را با استانداردهاي ملي كشور انطباق دهند.
وي يادآور شد: با توجه به سرمايه گذاري كه كشور در حو.زه فناوري نانو انجام داده است، بايد ورود محصولات نانو را به كشور مانيتور كنيم و به شهروندان براي استفاده از محصولات نانويي وارداتي اطمينان دهيم .
علمي (3)** 9340**1440