گنبدكاووس - ایرنا - محور كنارگذر گنبدكاووس واقع درقسمت شرقی این شهر كه كمتر از پنج سالی از بهره برداری بخشی از آن می گذرد، برای تكمیل شدن نیاز به اراده عملی و مالی مسئولان استان گلستان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزون بر یك دهه از مطرح شدن احداث محور كنارگذر شهر گنبدكاووس كه عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان گلستان پس از گرگان را یدك می كشد، می گذرد كه البته درپنج سال اول دو مرحله از سه مرحله عملیات اجرایی این طرح درمجموع به طول 9 كیلومتر حدفاصل میدان امام علی (ع) تا جاده اسبدوانی انجام شده است.
مرحله سوم این طرح به طول تقریبی شش كیلومتر حد فاصل جاده اسبدوانی تا جاده دهستان آق آباد و در ادامه تا جاده بین المللی گنبدكاووس - اینچه برون باقی مانده است كه برای انجام این مرحله به دلیل عبور مسیر كنارگذر از رودخانه گرگانرود نیاز به احداث یك دهنه پل بطول 60 تا 80 متر می باشد.
احداث این پل و آزادسازی بخشی از مسیر باقی مانده، هزینه بالایی می طلبد كه از توان شهرداری و مسئولان گنبدكاووس خارج و نیازمند مساعدت مسئولان گلستان ( اداره كل راه و شهرسازی و استانداری) است.
براساس صورتجلسه ای كه سال های قبل بین مسئولان، شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبدكاووس بااداره كل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری گلستان انجام شد، مقرر شده بود كه معاونت عمرانی استانداری احداث ابنیه و پل، راه و شهرسازی آسفالت مسیر و مسئولان گنبدی وظیفه آزادسازی مسیر و زیرسازی آن را انجام دهند.
با این حال با گذشت سال ها از این صورتجلسه اما هیچ یك از دو نهاد اشاره شده بویژه معاونت عمرانی استانداری گلستان برای انجام این طرح مهم كه نقش بسیار پر رنگی در كاهش ترافیك درون شهری و جلوگیری از تردد تریلی ها و كامیون های ترانزیت از درون شهر گنبدكاووس برعهده دارد، به تعهدات خود عمل نكردند.
رئیس شورای اسلامی شهر گنبدكاووس در دوره قبل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تایید صورتجلسه امضا شده بین مسئولان شهرستانی، شهرداری، معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی برای همكاری مشترك به منظوراحداث محور كنارگذر این شهر، گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های مكرر ازسوی شورا و شهرداری پس از امضای صورتجلسه، مرحله سوم این پروژه به طول شش كیلومتر به حال خود رها شد.
محمدرضا شهركی افزود: حتی در مكاتبه ای، شورای اسلامی شهر با دكتر فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری وقت و در جریان دور سوم سفرهای استانی هیات دولت دهم به گلستان كه به گنبدكاووس سفر كرده بود، موضوع ادامه احداث كنارگذر منعكس شد كه مورد موافقت ایشان نیز قرار گرفت.
وی گفت: پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای تكمیل مرحله سوم كمربندی گنبدكاووس با احتساب هزینه های عمرانی سال 1389، حدود 80 میلیارد ریال برآورد شد كه مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد، اعتبار این پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شود.
شهركی اضافه كرد: با این میزان اعتبار پیش بینی شده، مقرر شد، احداث یك دهنه پل 80 متری و 6 كیلومتر باقی مانده از محور كنارگذر این شهر زیرسازی و آسفالت شود.
به یقین تسریع در تكمیل محور كنارگذر شهر گنبدكاووس، نقش مهی در تسهیل تردد و عبور كامیون ها و تریلی های ترانزیت به كشورهای آسیای میانه، روان سازی ترافیك شهر و مهمتر از همه جلوگیری از تخریب روسازی و تاسیسات شهری دارد.
نكته ای كه علی پورمندی رئیس فعلی شورای اسلامی شهر گنبدكاووس نیز بر آن تاكید دارد و می گوید: احداث مرحله سوم طرح كمربندی از نیازهای ضروری و زیر ساخت مهم این شهر است كه مورد توجه ویژه اعضای این شورا و شهرداری قرار دارد اما چون اجرای مرحله سوم كنارگذر گنبد در خارج از محدوده شهری است و افزون بر آن هزینه بالایی نیز دارد، فعلا كاری خاصی صورت نگرفته است.
وی بابیان اینكه هنوز هزینه اجرای این پروژه برآورد دقیق نشده است، می گوید: اجرایی شدن این پروژه مهم نیازمند پیش بینی اعتبارات ویژه از منابع ملی و استانی از سوی مسئولان امر است.
رئیس كمیسیون عمران، شهرسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر گنبدكاووس نیز در این خصوص گفت: با وجود اینكه آزادسازی مسیر كمربندی خارج ازحدود اختیارات قانونی شورا و شهرداری است، اما رایزنی هایی با مالكان برای آزاد سازی مسیر توسط شورا و شهرداری انجام شده است.
آنه محمد قرنجیك افزود: برخی مالكان اراضی كشاورزی مسیر كمربندی موافقت ضمنی خود را با آزاد سازی مسیر اعلام كردند ضمن اینكه فرماندار ویژه گنبدكاووس نیز پیگیر اجرایی شدن این طرح با همكاری معاونت عمرانی استانداری و وزارت راه و شهرسازی می باشد.
وی با مهم خواندن اجرای این طرح گفت: درهمین راستا شورای شهر گنبدكاووس سال قبل با دعوت از معاون عمرانی استانداری گلستان موضوع را پیگیری نمود كه هنوز به نتیجه نرسیده است.
شهردار گنبدكاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت تكمیل مرحله سوم محور كنارگذر این شهر تاكید كرد و گفت: شهرداری برای همكاری با مسئولان در اجرای این پروژه از جمله نقشه برداری ادامه مسیر آمادگی دارد.
عبدالمجید قزلجه افزود: شهرداری همچنین رایزنی هایی را با مالكان برای آزادسازی مسیر جاده اسبدوانی تا گرگانرود كه تنها یك پلاك زمین باقی مانده و همه صاحبان املاك در مسیر بویژه برادران طاهری اعلام آمادگی كردند، انجام داده است.
وی گفت: پیگیر اجرایی شدن صورتجلسه ای كه درمدیریت قبلی شورا و شهرداری با معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی گلستان امضا شده است، بودیم اما مدیریت های جدید این دو دستگاه مفاد این صورتجلسه را قبول ندارند.
قزلجه اضافه كرد: سال گذشته نیز توافق نامه جداگانه ای برای اجرایی شدن این طرح توسط فرمانداری ویژه با مدیركل راه و شهرسازی درجریان سفر رئیس سازمان راهداری به گنبدكاووس انجام شد كه درحال پیگیری است.
رئیس اداره راه و شهرسازی گنبدكاووس نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای تكمیل محور كمربندی فعلی این شهر، توافق نامه ای بین مسئولان این شهرستان با مدیر كل راه و شهرسازی گلستان درسال گذشته امضا شده است.
علی اصغر خسروی افزود: این توافق نامه كه با موافقت معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری درجریان سفر وی به این شهرستان تنظیم شد، از سوی راه و شهرسازی استان درحال پیگیری است.
معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدكاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تكمیل محور كنارگذر این شهر از زیرساخت های ضروری شهرستان درحوزه حمل و نقل و نیز تزانریت است كه بایستی مسئولان راه و شهرسازی نسبت به انجام آن اقدام نمایند.
محمد حمیدی با بیان اینكه شهر گنبدكاووس تنها شهر بالای 150 هزار نفر استان گلستان است كه كمربندی ندارد، افزود: برای تكمیل كمربندی فعلی با پیگیری هایی كه انجام شد، در سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری به همراه مدیركل راه و شهرسازی گلستان از گنبدكاووس بازدید كردند.
وی گفت: دراین بازدید برای تكمیل محور كمربندی فعلی گنبدكاووس مقرر شد، شهرداری و مسئولان این شهرستان بحث آزاد سازی مسیر و زیرسازی آن را از محل اعتبارات استانی را انجام دهند و آسفالت و احداث یك دهنه پل نیز ازمحل اعتبارت ملی انجام شود.
حمیدی اضافه كرد: صورتجلسه این توافق توسط مسئولان شهرستانی ( فرمانداری ویژه و شهرداری) امضا و در اختیار مسئولان راه و شهرسازی و استانداری گذاشته شده است كه هنوز اقدام خاصی در این زمینه نشده است.
وی با مهم دانستن اجرای این پروژه تصریح كرد: استاندار گلستان نیز قول مساعد برای انجام زیرسازی مرحله سوم كمربندی فعلی گنبدكاووس كه 30 متر عرض، شش كیلومتر طول و حدود 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، داده است.
فرماندار ویژه گنبدكاووس یادآور شد: برای اجرایی شدن مرحله سوم كمربندی گنبدكاووس از شهرداری و شورای اسلامی این شهر نیز خواسته شده است با مالكانی كه آمادگی واگذاری زمین برای آزادسازی مسیر كمربندی را دارند، توافق اولیه انجام دهند.
شهر گنبدكاووس با حدود 150 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر بزرگ گلستان در شرق این استان واقع است و روزانه تعداد زیادی كامیون سنگین ترانزیت از این شهر برای رسیدن به گمرك اینچه برون در مرز ایران و تركمنستان، گذر می كنند كه ضرورت تكمیل جاده كنارگذر این شهر را بیشتر عیان می كند.
/3039/1860