تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت واگن سازی پارس گفت: كمبود نقدینگی شركت های ریلی و نبود سفارش سبب شده است كارخانه واگن سازی پارس هم اكنون با 25 درصد ظرفیت خود كار كند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مختاری روز دوشنبه در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر این شركت قرارداد ساخت 50 واگن مسافری و 600 واگن باری را با چهار شركت ترابر ریل سبا، شركت ریل توسعه، راه آهن شرقی بنیاد و فولاد خوزستان به مبلغ دو هزار 500 میلیارد ریال منعقد كرده است.
وی اظهار داشت: با این حال، زمان تحویل این واگن ها به وضعیت نقدینگی و پرداختی شركت های یاد شده بستگی دارد و تامین منابع مالی مورد نیاز این قرارداد توسط خریداران سبب تحویل به موقع واگن های سفارشی به آنها خواهد شد.
مختاری به ورود واگن های دست دوم خارجی به كشور اشاره كرد و گفت: هرچند واگن سازی پارس یكی از تولیدكنندگان واگن های باری، مسافری و لكوموتیو در منطقه است اما این شركت با ورود واگن های دست دوم خارجی هم اكنون در حال بازسازی بخشی این واگن ها برای شركت های ریلی است.
مدیرعامل شركت واگن سازی پارس با بیان این كه این شركت ظرفیت تولید یك هزار واگن باری، 100 واگن مسافری، 70 واگن مترو و 40 لكوموتیو را در سال دارد، تصریح كرد: شركت های ریلی با كمبود نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل 75 درصد ظرفیت شركت واگن سازی پارس خالی مانده است.
وی با اشاره به میزان خود كفایی شركت واگن سازی پارس در تولید واگن های مورد نیاز كشور گفت: واگن سازی پارس هم اكنون در تولید واگن های مسافری بین 65 تا 70 درصد، در واگن های باری بین 80 تا 90 درصد و در تولید لكوموتیو نیز به 40 درصد خودكفایی رسیده است و چون تولید برخی از تجهیزات در كشور صرفه اقتصادی ندارد، لذا واگن سازی پارس این تجهیزات را از خارج وارد می كند.
مختاری در خصوص صادرات انواع واگن به كشورهای خارجی نیز اظهارداشت: واگن سازی پارس تاكنون 550 دستگاه انواع واگن به كوبا، دو هزار واگن باری به سوریه، 300 دستگاه واگن باری به سودان، 66 واگن مسافری به بنگلادش و 160 دستگاه بوژی واگن مسافری به چین صادر كرده و هم اكنون دولت بنگلادش در حال مذاكره با وزارت امور اقتصادی و دارایی كشورمان برای خرید 200 تا 400 واگن مسافری با انجام ترك مناقصه از واگن سازی پارس است.
به گفته وی، واگن سازی پارس هم اكنون در حال مذاكره با مسئولان راه آهن لهستان برای خرید 800 دستگاه بوژی واگن های مسافری است و درصدیم در صورت توافق نهایی در طول 12 تا 18 ماه 800 واگن باری را برای كشورعراق بازسازی كنیم.
مختاری افزود: فعالیت شركت های ریلی در شبكه حمل و نقل ریلی كشور نیازمند سرمایه زیاد است و دولت برای توانمندسازی شركت های ریلی باید با حمایت های همه جانبه زمینه های لازم را برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزانقیمت فراهم كند و در این خصوص پیشنهادهایی به وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.
وی با اشاره به افزایش سرعت قطارهای مسافری در بسیاری از كشورهای جهان گفت: واگن سازی پارس برای نخستین بار تولید واگن با سرعت 200 كیلومتر در ساعت را طراحی و نمونه آن را تولید كرده و هم اكنون در حال انجام آزمایش های مورد نیاز است تا به مرحله تولید انبوه برسیم.
وی در خصوص عملكرد شركت احیا صنعت ادوات واگن سازی پارس نیز گفت: این شركت خدمات پس از فروش، تاكنون موفق به انجام تعمیرات یك هزار و 500 واگن در كشور شده است كه 30 درصد واگن های شبكه حمل و نقل ریلی كشور را به خود اختصاص می دهد و ماهیانه چهار هزار واگن را در مشهد بازبینی می كند.
به گزارش ایرنا، چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی كشور روزهای 26 تا 29 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش صادرات، بومی‌سازی صنعت ریلی و آشنایی شركت‌های داخلی با آخرین دستاوردهای فناوری‌های صنایع ریلی در جهان از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
برگزاری این نمایشگاه زمینه مناسبی را برای شركت‌های ایرانی به منظور همكاری‌ خود با شركت‌های معتبر جهان در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم می كند تا بتواننداز آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن استفاده كنند.
در این نمایشگاه بخش‌های مختلف صنایع و خدمات مختلف ریلی از جمله بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، واگن‌های نیرو محركه، واگن مولد، لكوموتیو های برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شركت های حمل و نقل ریلی، شركت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه ای در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اقتصام**1108 **1561