به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند» كه روز یكشنبه گذشته با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی و دیگر دست اندركاران این حوزه رونمایی شد، آرزوی دولت های گذشته و همچنین دولت تدبیر و امید را محقق كرد.
انجام امور در دستگاه های دولتی تا پیش از الكترونیكی شدن همراه با هدر دادن منابع و نارضایتی كاربر نهایی، بود. بر همین اساس دولت های گذشته با مشاهده پیشرفت های جهانی در این بخش همواره آرزوی تحقق آن را در كشور داشتند و دنبال راهكاری برای ایجاد تحول بودند.
پیش از این نیز«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با ایرنا، ایجاد شبكه ملی اطلاعات كه دولت الكترونیك یكی از بخش های آن است را مهمترین نیاز كشور دانست كه به سرعت درحال آماده سازی است.
وی گفت: تلاش می شود شبكه ملی اطلاعات و دولت الكترونیك با استفاده از امكان های داخلی اجرایی شود تا سطح امنیت و سرعت دسترسی به آن افزایش یابد.
موضوع دولت الكترونیك ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود كارآیی و اثر بخشی نظام اداری ایران است. در دولت الكترونیك استفاده از فناوری های تازه ارتباطی و اطلاعاتی به ویژه اینترنت برای ارائه خدمت به شهروندان با كمترین هزینه و رضایت مندی بیشتر پیش بینی شده است.
«رضا باقری اصل» معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات ایران
در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دولت الكترونیك در واقع راهكار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری كشور براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب است كه ذیل اصل 44 قانون اساسی برآن تاكید داشته اند.
به گفته وی، از زمان شكل گیری نظام اداری در ایران، بسیاری از قوانین جاری اداری كشور مانند قانون برنامه و بودجه، قانون مدنی و قوانین تجاری نیز دستخوش تغییر و تحول چندانی نشده است.
باقری اصل با بیان اینكه نظام اداری ایران بر اساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نیافته است، افزود: افزایش سالانه هزینه های دولت و افزایش بدنه و نیروی انسانی نشان می دهد تاكنون اقدام موثری برای تحول نظام اداری و كارآمدی آن انجام نشده است.
به گفته وی اكنون تعداد مدیران اداری ایران با تعداد كارمندان دولت ژاپن برابری می كند و این نشان می دهد ساختار اداری ایران با این ویژگی ها، قدرت و تحمل یك تحول را نداشته است؛ همچنین آن چابكی را ندارد كه بتواند به صورت پویا تصمیم گیری كرده و ساختارهای اقتصادی و توسعه و پیشرفت كشور را پیشرانی كند.
این مقام مسئول، دولت الكترونیك را راهكار و میانبری برای تحقق این تحول دانست تا بواسطه آن نظام اداری براساس سیاست هایی كه رهبری اعلام كرده اند تغییر كند.
به گفته وی، اكنون در بسیاری از كشورها دولت الكترونیك از متحول كننده و توانمندساز به یك زیرساخت تحول، تبدیل شده است به این معنا كه بدون استفاده از فناوری اطلاعات(آی.تی) نمی شود انتظار تحول داشت.
باقری اصل افزود: اجرای دولت الكترونیك در دولت یازدهم با یك نگرش جدید شروع شد تا بتواند تحول لازم را در نظام اداری ایران ایجاد كند و دولتی چابك بوجود آورد.
معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات، ارائه چند خدمت توسط چند پورتال را محقق شدن دولت الكترونیك ندانست و گفت: گرچه راه حل های جداگانه آی.تی توانسته بخش كوچكی از مشكل را حل كند اما نگاه های جزیره ای، راه حل مناسبی برای كارآمدی نظام اداری نیست و باید چاره اساسی اندیشید.
باقری اصل چاره اساسی را تدوین یك برنامه تحول نظام اداری در دولت تدبیر و امید دانست و خاطرنشان كرد: ضوابط فنی توسعه دولت الكترونیك توسط شورای عالی اداری و شورای عالی فناوری اطلاعات تدوین شد كه برنامه ای منسجم است.
اكنون با گذشت بیش از دوسال و نیم از عمر دولت یازدهم شاهد تحولی عظیم در زمینه خدمات دولتی هستیم و برای نخستین بار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند وارد عرصه خدمت رسانی نوین به شهروندان شد.
درگاه ملی خدمات دولت هوشمند با هدف استاندارد سازی و مدیریت یكپارچه ارائه خدمات دولت به مردم و حركت به سمت معماری سرویس گرا و خدمت محور ایجاد شده است.
درگاه ملی جایی است كه شناسنامه خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به همراه اطلاعات، شرایط، كانال ها و شیوه دریافت آن ها به شهروندان ارائه می شود.
درگاه مذكور در سه بخش خدمات دولت به مردم (C2G) را به كاربران ارائه می دهد كه بخش اول آن پنجره جستجوی درگاه است كه با بهره گیری از سه جویشگر بومی برای تسهیل دسترسی به خدمات فعالیت می كند.
كاربر با استفاده از این جویشگرها می تواند سازمانی را كه خدمت مورد نیاز وی را ارائه می دهد شناسایی كرده و اگر خدمت مذكور الكترونیكی بود نحوه دریافت آن را آگاه می شود و اگر الكترونیكی نبود چگونگی رسیدن به خدمت را شناسایی می كند.
بخش دوم در بدنه اصلی درگاه ، قابلیت دسترسی به پركاربرد ترین خدمات از قبیل سامانه پاسخگویی 591، ایران 141، خدمات شناسنامه ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی با استفاده از پرده نگارها و نیز پیوند های تصویری را برای كاربران فراهم می كند.
بخش سوم به ارائه خدمات به صورت فهرست وار و تقسیم بندی موضوعی شامل آموزش و پژوهش، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین الملل، امور داخلی كشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل و نقل و شهرسازی، رفاه و تامین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست، منابع طبیعی و كشاورزی می پردازد.
اكنون در این درگاه خدمات براساس فهرست دستگاه های دولتی و حاكمیتی ارایه دهنده خدمت میسر خواهد بود.
راه اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند نقش بسیار مهمی در كاهش هزینه های مردم و افزایش بهره وری و در نهایت توسعه كشور دارد.
واعظی در مراسم رونمایی درگاه ملی با اشاره به آماده بودن زیر ساخت های دولت الكترونیك در شش ماه گذشته، از پیگیری رییس جمهوری در این زمینه خبر داد و افزود: هر چند در آغاز راه تصور ما این بود كه با سرمایه گذاری و تهیه زیرساخت ها می توان به این مهم دست یافت، اما بخش اعظم كار به درخواست اطلاعات از دستگاه های اجرایی منتهی شد كه در اینجا نقش سازمان مدیریت پررنگ تر است و می تواند از ابزار خود برای پیشبرد این هدف بهره گیرد.
واعظی در عین حال این مرحله را گام نخست برشمرد و گفت: دولت الكترونیك یعنی هر كس در هر زمان و مكان بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابد و نیاز خود را در زمان كوتاه رفع كند و تلاش داریم تسهیل گر مراجعات مردم باشیم.
وی تاكید كرد: این یك شروع است و با اشتراك اطلاعات دستگاه های مختلف گام های دیگر رو به جلو برداشته می شود.
نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم راه اندازی این پروژه گفت: اگر از اتلاف زمانی كه شهروندان در مراجعات اداری صرف می كنند، بكاهیم تاثیر بسزایی در رشد تولید ناخالص داخلی خواهیم گذاشت. توسعه دولت الكترونیك نه تنها به شفاف سازی عملكرد سازمان ها كمك می كند بلكه باعث رشد اقتصادی سریع نیز می شود.
اكنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بستر ارائه خدمت خوب به مردم را فراهم كرده و از این به بعد وظیفه سازمان ها و نهاد های مختلف است تا با اراده ای قوی خدمات خود را در این درگاه ارائه كرده و ضمن كسب رضایت مردم راه های سوءاستفاده از خدمات را بر سوءاستفاده كنندگان ببندند. مردم منتظر اقدام قاطع این دستگاه ها هستند.
اقتصام**2078**1561
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
تهران- ایرنا- طرح «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند» كه به گفته عالی ترین مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آرزوی دولت های گذشته بود، سرانجام بعد از 32 ماه تلاش بی وقفه دولت یازدهم به بهره برداری رسید.