تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه را موظف كردند گزارش اقدامات انجام شده در راستای استیفای حقوق ملت ایران را هر 6 ماه یك بار به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا - نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایت آمریكا علیه ایران و اتباع ایرانی، مواد 2 و 3 ، 4 و 5 را تصویب كردند.
با تصویب نمایندگان در ماده 2 دولت موظف شد در مواردی كه ایالات متحده تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه مصونیت دولت و اموال متعلق به دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران را نقض كند، در راستای اقدام متقابل تمامی اقدامات از جمله اقدامات حقوقی مقتضی را به عمل آورد.
نمایندگان همچنین در ماده 3 دولت را موظف كردند برای اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن در كشورهای ثالثی كه اموال از ایالات متحده در آنها وجود دارد، در چارچوب اقدام متقابل تعقیب كند.
براساس این مصوبه در مواردی كه دادگاه‌های كشور ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احكام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریكا علیه ایران اقدام می‌كند، دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احكام دادگاه‌های داخلی ایران در آن كشورها و یا سایر كشورها حسب مورد به عمل آورد.
نمایندگان همچنین در ماده 4 این قانون تصویب كردند كه اقدامات حقوقی و غیرحقوقی داخلی مذكور در این قانون تا آنجا كه در قبال دولت خارجی (ایالات متحده بر اساس ماده 2 این قانون و یا هر كشور دیگر موضوع ماده 3 این قانون) اتخاذ می‌شود و نقض مصونیت آن دولت و یا مقامات آن دولت تلقی می‌شود، باید در چارچوب واكنش به نقض تعهد بین‌المللی آن دولت بوده و محدود به حدود اقدامات متقابل بر اساس حقوق بین‌الملل باشد.
با تصویب نمایندگان در ماده 5 این طرح، وزارت امور خارجه موظف شد گزارش اقدامات به عمل آمده در راستای استیفای حقوق ملت ایران، موضوع این قانون را هر 6 ماه به كمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارائه كند.
نمایندگان با 131 رأی موافق، 10 رأی مخالف، 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه علنی با جزئیات این طرح موافقت كردند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد كه ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت پس از تصویب این طرح گفت: این قانون ناقض قوانین گذشته نیست.
سیام ** 9103 ** 1336