تبریز- ایرنا- محققان پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی های زیست محیطی با روش پلاسمایی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رئیس پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز روز چهارشنبه گفت: این سیستم صنعتی برای نخستین بار در جهان ارائه شده و قابلیت حذف كامل فلزات سنگین و نیترات از آب آشامیدنی، آب و پساب صنعتی با صرف كمترین انرژی را دارد.
اصغر عسگری افزود: این سیستم بر پایه تخریب پلاسمایی عمل می كند و در زمان كمتر از دو دقیقه فرآیند حذف آلاینده ها را انجام می دهد.
وی ادامه داد: زمان كوتاه تصفیه، مصرف انرژی پایین و عدم استفاده از فیلتر یا مواد شیمیایی مرسوم و همچنین فضای كوچك مورد نیاز جهت نصب سیستم باعث كاهش هزینه فرایند تصفیه ای در این سیستم می شود.
عسگری گفت: این طرح صنعتی توسط سیروس خرم، عضو هیات علمی پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز ویك تیم تحقیقاتی انجام گرفت.
وی ادامه داد: این سیستم در تصفیه خانه های مختلف از جمله تصفیه پساب صنایع چرم، تصفیه خانه شهرك های صنعتی، تصفیه خانه پتروشیمی و تصفیه خانه صنایع كشمش به صورت آزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
رئیس پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز افزود: در تمامی بررسی های میدانی، این سیستم توانسته است كدورت و فلزات سنگین را از پساب با راندمان 98 حذف كند.
وی اظهار كرد: این سیستم هم اكنون در واحد تصفیه خانه بازیافت پتروشیمی تبریز در اندازه صنعتی راه اندازی شده است.
عسگری افزود: در این طرح صنعتی علاوه بر كاهش نیاز اكسیژن شیمیایی پساب، تركیبات فرار آلی را نیز از پساب حذف كرده و باعث كاهش بیش از 90 درصد عناصر شیمیایی كربنی منتشر شده در هوا میشود.
وی خاطرنشان كرد: بكار گیری این سیستم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها باعث كاهش آلاینده های مختلف محیطی شده و تحول بزرگی را به بار خواهد آورد.
6120/518