فعاليت روابط عمومي ها نقش بسيار موثري در حيات يك مجموعه دارد و اين پست يكي از حساسترين جايگاه ها در هر سازمان و نهاد است كه نبايد افراد غير حرفه اي و غير متخصص وارد آن شوند.
ارتباط موثر در روابط عمومي ها چند سويه است و به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباطي بين داخل سازمان، بيرون از سازمان، رسانه ها و مردم اين مهم مشهود است.
به دليل اهميت و نقش روابط عمو مي ها و به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومي ميزگردي در خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) استان مركزي در اراك برگزار شد.
*** تقويت ارتباط روابط عمومي ها با اصحاب رسانه
رئيس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان مركزي گفت: تعامل برخي روابط عمومي ها با رسانه هاي استان مطلوب است و ولي اين تعامل در برخي ديگر از روابط عمومي ها در حد انتظار نيست .
علي حيدر شاه حسيني افزود: خانه مطبوعات استان مركزي پس از چند سال وقفه اواخر سال گذشته تشكيل شده و براي فعاليت بهنيه آن به حمايت تمامي دستگاه هاي اجرايي نياز است.
وي بيان كرد: تنها جايي كه مي تواند مشكلات مطبوعات و رسانه ها را حل و رسيدگي كند خانه مطبوعات است و اگر به اين خانه بي توجهي شود تمام زحمات بي ثمر مي شود.
رئيس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان مركزي ادامه داد: پيش از اين هرگاه مشكلات رسانه ها مطرح مي شد، مسئولان اظهار مي كردند كه بايد يك تشكلي ايجاد شود تا بتوان مشكلات را حل كرد و امروز اين تشكل ايجاد شده كه بايد قدر بدانيم و از اين ظرفيت استفاده كنيم.
شاه حسيني عنوان كرد: بسياري از دستگاه ها و روابط عمومي ها با خبرنگاران و نحوه دادن آگهي و رپورتاژ مشكل دارند كه اين مشكلات را به راحتي مي توان از طريق اين خانه حل كرد، اما به دليل نوپا بودن نيازمند حمايت ويژه است.
وي با تبريك هفته روابط عمومي ها گفت: تاكنون روابط عمومي هاي اين استان افت و خيزهاي زيادي داشته اند و اگر بخواهيم يك بردار براي اين قشر ترسيم كنيم، منحني آنها از صفر تا 100 است.
مدير خانه مطبوعات استان مركزي اضافه كرد: بسياري از روابط عمومي هاي اين استان علمي، توانمند، كارآمد، داراي امكانات خوب، روابط خوب با مديريت و مجموعه هستند اما برخي از آنها نيز نسبت به 10 يا 15 سال گذشته هيچ تغييري نكرده اند.
شاه حسيني اظهار كرد: بحث روابط عمومي در شهرستان هاي اين استان با مشكلات زيادي همراه است كه اخيرا موجب اعتراض خبرنگاران محلات شد و در اين راستا يك عقب ماندگي احساس مي شود كه پرداختن به اين مهم امري ضروري است .
***گفتمان سازي سرلوحه امور روابط عمومي ها قرار گيرد
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي نيز گفت: در روزهاي ابتداي امسال در اولين نشست شوراي انقلاب فرهنگي بحث گفتمان سازي و فرهنگ سازي مصوب شد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
مهدي قاسمي افزود: همانطور كه اين مهم دغدغه بزرگان فرهنگي و معرفتي كشور است در روابط عمومي ها نيز بايد به شكل زيبا و عالمانه به آن پرداخته شود.
وي بيان كرد: كاركرد روابط عمومي ها در بحث گفتمان سازي بسيار موثر و تاثيرگذار است كه بايد به آن توجه ويژه شود.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي ادامه داد: در كشور و اين استان محافل آكادميك به منصه ظهور رسيد و رشته هايي تحت عنوان روابط عمومي ايجاد شد كه به طور كامل كاربردي بوده است.
قاسمي اظهار كرد: استان مركزي از اين بركت بي نصيب نبوده و مديران دستگاه ها به كارمندان و كاركنان خود اجازه دادند علاوه بر كار در روابط عمومي، در محافل علمي نيز شركت كنند و اين حوزه را به عنوان يك علم ديدند.
وي گفت: امروز در يك دنيايي قرار داريم كه تعاملات و ارتباطات به سرعت رو به رشد است و هر چه عالمانه در مباحث معرفتي وارد شويم توفيقات بيشتري حاصل مي شود.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي اضافه كرد: روابط عمومي يك فن، علم، هنر و عشق است و اگر اين چهار مولفه را يك فرد به عنوان روابط عمومي دارد حركت سازمان او روبه جلو است.
قاسمي عنوان كرد: روابط عمومي را مي توان به عنوان يك فرايند ديد، پروسه اي است كه نقش كليدي در ايجاد تعامل درون سازماني، تعامل با بيرون سازمان، انسجام و از همه مهمتر نگاه مخاطب محور و مشتري مدار دارد.
وي گفت: روابط اگر در يك سازمان پويايي داشته باشد، ايستا نباشد و به شكلي حركت كند كه حلقه واسط بين كاركنان و مدير سازمان، مدير با ساير مديران و يك امر كل نگر باشد مي تواند موتور محرك سيستماتيك استان را با موضوعات مختلف به سمت جلو حركت دهد.
***تحقيقات و افكار سنجي در حوزه روابط عمومي ها مورد توجه قرار گيرد
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي هم گفت: تحقيقات و افكار سنجي در حوزه روابط عمومي هاي اين استان مورد توجه ويژه قرار گيرد.
مصطفي عرب افزود: بحث افكار سنجي از اهميت بالايي برخوردار است و اگر اين بخش خوب رصد شود و به نوعي تب سنج اجتماعي داشته باشد و بتوان براي جامعه هدف از جمله كاركنان، رسانه ها و افكار عمومي نياز سنجي كند، مي توان كارها را به بهترين شكل ممكن پيش برد و به جامعه هدف خدمات مطلوبي ارائه كرد.
وي بيان كرد: حوزه ارتباطات مردمي، تبليغات و اطلاع رساني، تشريفات، تحقيقات، افكار سنجي و پژوهش جزو حوزه هاي متنوع و متعدد در وظايف روابط عمومي ها است اما بيشترين زحمت كه مي توان به عنوان يكي از نقاط قوت روابط عمومي هاي اين استان نام برد، حوزه اطلاع رساني است.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي ادامه داد: اگر چه در اين بخش نيز بنا به دلايلي هنوز نتوانسته ايم به حد خوب برسيم و جاي كار بيشتر وجود دارد اما تاكنون در اين حوزه توفيقات خوبي حاصل شده است.
عرب اظهار كرد: روابط عمومي هاي اين استان شدت و ضعف دارند و بسياري از اين قشر با دارا بودن فن، هنر، علم و عشق، عاشقانه و با علاقه اين حرفه را دنبال مي كنند اما بخشي از آنها در مرحله اول به عنوان يك شغل به يان حرفه نگاه مي كنند.
وي گفت: اگر در تمام امور روابط عمومي ها بحث هنر، علم، فن و علاقه اضافه شود، فضاي روابط عموي ها بهتر مي شود و مي توان عملكردهاي خوبي را شاهد بود.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي با اشاره به ميزگرد خبري ايرنا گفت: در بيش از يكسال گذشته فضاي مطرح كردن موضوعات، چالش ها و مشكلات مختلف در حوزه هاي گوناگون در ايرنا استان مركزي فراهم شده كه بسيار تاثير گذار بوده است.
عرب اظهار كرد: بحث گفتمان سازي در روابط عمومي ها يك اصل مهم است كه بايد به آن پرداخته شود و بايد راه هايي ايجاد شود كه روابط عمومي ها غير از فضاي معمولي و اداري به يك فضاي علمي و آكادميك تبديل شوند.
وي عنوان كرد: در اين راستا يكي از بهترين اقدام ها، تشكل سازي است و نياز با يكديگر كار كردن بايد در روابط عمومي ها ايجاد شود تا اين مهم مورد توجه قرار گيرد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي افزود: هيچ اتفاق و ارزشي تبديل به هنجار نمي شود مگر نياز باشد و اين فضا در استان شكل گرفته و تشكيل خانه مطبوعات به عنوان يك تشكل را بايد به فال نيك گرفت.
عرب بيان كرد: شوراي هماهنگي روابط عمومي ها به عنوان يك تشكل منسجم شروع به كار كرده و در دو سال گذشته فعاليت هاي مختلفي داشته كه اميد است اين فعاليت ها شتاب بيشتري گيرد.
وي اظهار كرد: اين شورا متشكل از همه روابط عمومي هاي استان است و انتخابات هيات رئيسه آن نيز به زودي برگزار مي شود.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي اضافه كرد: تا قبل از شكل گيري خانه مطبوعات هميشه معضلات زيادي در بحث تعامل و ارتباطات با رسانه ها وجود داشت، اما با شكل گيري اين خانه به طور قطع مشكلات اين حوزه حل خواهد شود.
عرب ادامه داد: خانه مطبوعات و شوراي روابط عمومي هاي استان مركزي مي توانند در كنار يكديگر كارهاي خوبي را انجام دهند و بايد در مجموعه روابط عمومي ها يك نماينده از خانه مطبوعات حضور داشته باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش با تبريك هفته روابط عمومي ها به نامگذاري روزهاي اين هفته پرداخت و افزود: اولين روز اين هفته كه از 27 ارديبهشت ماه جاري آغاز شده با عنوان روابط عموي ها، دولت، ارتقاي جايگاه روابط عمومي، روز دوم روابط عمومي ها، رسانه ها، تعامل و همكاري، روز سوم روابط عمومي ها دانشگاه، توليد علم و آموزش حرفه اي، روز چهارم روابط عمومي ها تشكل ها، حمايت صنفي و تخصصي، روز پنجم روابط عمومي ها، ارتباطات مردمي، گفت و گو، روز ششم روابط عمومي ها اخلاق و مسئوليت حرفه اي و روز هفتم در دوم خرداد با عنوان روابط عمومي ها، تعامل مديران ارشد، سازمان ها و مديران روابط عمومي نامگذاري شده است.
*** ايجاد تعادل د رارتباطات درون و برون سازماني
مدير روابط عمومي شركت پتروشيمي شازند نيز گفت: ايجاد تادل بين ارتباطات درون و برون سازماني روابط عمومي ها امري ضروري است.
حسن رجبي افزود: ارتباطات درون و برون سازماني هر كدام جايگاه مخصوص به خود را دارد و اگر به يك بخش بيشتر توجه شود بخش ديگر دچار ضربه مي شود.
وي بيان كرد: اگر اين ارتباطات به صورت زنجيره اي نباشد مشكل ساز مي شود و رسالت اصلي به خوبي شكل نمي گيرد.
مدير روابط عمومي پتروشيمي شازند ادامه داد: وقتي به نقش روابط عمومي ها پرداخته مي شود، نقش برخي سازمان ها پررنگ است و برخي در حاشيه قرار دارند و برخي نيز با وجود امكانات زياد دچار مشغله هاي گوناگون هستند كه نقش اصلي آنها گم شده است.
رجبي اظهار كرد: جايگاهي كه روابط عمومي ها بايد در ميان كاركنان و مديريت داشته باشند بستگي به عملكرد اعضاي روابط عمومي ها دارد.
وي گفت: اگر يك روابط عمومي قوي بتواند جايگاه اصلي خود را پيدا كند مي تواند در تصميم سازي ها كه يكي از نقش هاي اصلي روابط عمومي ها و مشاوره دادن به مديريت ارشد است، پر رنگ شود.
مدير روابط عمومي پتروشيمي شازند اضافه كرد: روابط عمو مي ها مي توانند نماينده ذينفعان باشند كه اين امر مي تواند شامل كاركناني كه در يك دستگاه كار مي كنند شود و از اين طريق نظرات و ديدگاه هاي كاركنان به مديريت و برعكس ديدگاه هاي مديريت به كاركنان منتقل شود.
رجبي بيان كرد: روابط عمومي ها بايد با عملكرد خود جايگاهشان را پيدا كنند و داشتن يك دستور العمل و يا بخشنامه به تنهايي كافي نيست.
وي عنوان كرد: روابط عمومي ها بايد نقش هاي مديريتي خود را به خوبي ايفا كنند اما مراقب باشند كه غرق شدن در وظايف مديريتي مي تواند روابط عمومي ها را از وظايف اصلي خود باز دارد.
مدير روابط عمومي پتروشمي شازند افزود: در بسياري موارد 50 درصد انرژي و توان روابط عمومي ها در اين حوزه به كار گرفته مي شود و 50 درصد ديگر در زمينه كارها و امور مديريتي خارج از سازماني كه در حيطه فعاليت روابط عمومي ها نيست، استفاده مي شود.
رجبي تصريح كرد: اين اقدام از جهاتي كه نقش پررنگ و فعال روابط عمومي ها را نشان مي دهد خوب است اما انرژي كه بتوان براي كارهاي تخصصي روابط عمومي ها به كار گرفته شود از بين مي رود و تعادل بين وارد شدن و وارد نشدن به حوزه ها بايد برقرار شود.
وي توضيح داد: برخي اوقات كارهايي به روابط عمومي ها واگذار مي شود كه در حوزه خدماتي است، سياست گذاري برگزاري يك جشن و آيين با روابط عمومي ها است اما بحث پذيرايي آن برعهده فعالان اين بخش نيست كه بخواهند وقت و انرزي زيادي را در اين راستا صرف كنند.
مدير روابط عمومي پتروشيمي شازند اضافه كرد: روابط عمومي ها بايد حوزه هاي كاري را شناسايي و به هر قيميتي حاضر به مطرح كردن خود نباشند و كارهاي تخصصي كه وظيفه اصلي است را انجام دهند.
*** گستردگي كار و حرفه روابط عمومي نيازمند افراد متخصص است
مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات و روابط عمومي در استان مركزي هم گفت: تصوري كه در بهترين حالت از كار روابط عمومي در جامعه وجود دارد، كار رسانه اي است، در صورتيكه اين وظيفه اعم از رسانه مي باشد و يكي از بحث هاي كاري اين بخش، رسانه است.
ثمين مامقاني افزود: گستردگي كار و حرفه روابط عمومي نياز به يك فرد متخصص دارد و به طور عمومي در سازمان ها به ويژه در بخش خصوصي حوزه فعاليت روابط عمومي ها در تبلغيات محدود مي شود.
وي بيان كرد: در بيشتر سازمان هاي دولتي افرادي در روابط عمومي ها به كار گرفته مي شوند كه متخصص اين حرفه نيستند و فعاليت آنها در حوزه هاي ديگر بوده اما به دليل خالي بودن پست در اين بخش وارد مي شوند و از وظايف و تخصص روابط عمومي هيچ اطلاعي ندارد.
مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات و روابط عمومي در استان مركزي ادامه داد: اين امر يك آسيب جدي است، البته در سطوح بالاي سازماني و مراكز استان ها بحث به كارگيري نيروهاي متخصص در روابط عمومي ها حل شده اما اين مشكل در دستگاه هاي زيرمجموعه و شهرستاني وجود دارد.
مامقاني اظهار كرد: به كار گرفتن نيروهاي غير متخصص در حوزه روابط عمومي بيانگر نگرش نادرست مدير آن دستگاه است كه جايگاه كليدي و مهم روابط عمومي را نمي شناسد.
وي عنوان كرد: روابط عمومي ها به دليل گسترده بودن فعاليت هاي مختلف مي توانند در بسياري از امور وظايف را برون سپاري كنند و از مشاوره هاي تبليغاتي و از افرادي كه جو تبليغاتي و اطلاعاتي را در دست دارند، تكنيك هاي كار را دريافت كنند.
مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات و روابط عمومي در استان مركزي اضافه كرد: توليد خبر با كيفيت پايين نيز يكي ديگر از مشكلات است كه به دليل حرفه اي نبودن روابط عمومي ها ايجاد مي شود و در بسياري از امور اطلاع رساني در خصوص يك خبر به حدي ضعيف است كه پرداختن به آن از سوي رسانه ها مشكل ويا غير ممكن است.
مامقاني تاكيد كرد: آموزش تخصصي روابط عمومي ها به ويژه در دستگاه هاي زيرمجموعه و شهرستاني امري واجب و ضرروي است كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي گفت: بحث مطرح شده تحت عنوان افكار سنجي روابط عمومي بسيار موضوع مهمي است كه جاي آن در سطوح بالا نيز خالي است و بايد به صورت جدي به آن پرداخته شود.
مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات و روابط عمومي در استان مركزي افزود: در روابط عمومي سنتي عملكرد مطرح سات اما در روابط عمومي نوين عملكرد، ارزيابي دوباره و برنامه ريزي مطرح مي باشد تا بازخوردهاي كار سنجيده شود و بتواند برنامه ريزي جديدي را در حوزه تبليغات يا ساير حوزه هاي كار روابط عمومي ها فراهم كند.
مامقاني گفت: برقراري توازن بين فعاليت هاي روابط عمومي از ديگر موضوعات مهم و مورد توجه است، برخي روابط عمومي ها در حوزه خبري خوب كار مي كنند در حوزه تبليغات ضعف دارند و يا در ارتباط با رسانه خوب عمل مي كنند اما در ارتباط با مخاطبان ضعف دارند كه بايد يك تعادل بين فعاليت هاي روابط عمومي در درون و برون سازمان برقرار شود.
*** جذب بازار كار فارغ التحصيلان روابط عمومي نيازمند آسيب شناسي است
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند هم گفت: جاي سئوال است كه چند درصد افرادي كه فارغ التحصيل روابط عمومي هستند جذب بازار كار شده اند و چرا نشده اند، كه اين موضوع بايد مورد آسيب شناسي جدي قرار گيرد.
وحيد نواعتقاد افزود: آيا فارغ التحصيلان دانشگاهي در رشته روابط عمومي روش تحقيق را ياد گرفته اند و چقدر مي توانند در اين حوزه كارآمد باشند؟
وي بيان كرد: در حال حاضر 65 هزار نفر در حوزه روابط عمومي هاي ايران مشغول به فعاليت هستند كه تنها حدود 20 درصد از آنها تحصيلات مربوط با روابط عمومي را دارند.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند ادامه داد: از سال 1383 به طور تقريبي به شكل علمي به موضوع روابط عمومي ها با برگزاري همايش بين المللي روابط عمومي هاي ايران پرداخته شده است ولي كار به شكل مستمر پيگيري نشده است.
نواعتقاد بيان كرد: با سمپوزيوم افكار سنجي و روابط عمومي هاي الكترونيك، تنها سه پايگاه علمي براي روابط عمومي ها آن هم در تهران وجود دارد نه در شهرستان ها؟ و در اين سال ها نتوانستيم يك مدل، يا نمونه آزمايشي را در استان هاي كشور داشته باشيم.
وي يادآور شد: تنها يك ارگان رسمي در روابط عمومي هاي ايران به نام آرمان روابط عمومي ها منتشر مي شود و خيلي از فعالان اين عرصه مشترك آن نيز نيستند.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند اضافه كرد: بحث هاي مهمي مانند نظر سنجي، افكار سنجي، كانالهاي ارتباطي و دولت الكترونيك در روابط عمومي ها وجود دارد اما آيا آموزشي براي فعالان اين حوزه در اين خصوص برگزار شده است يا نه؟
نواعتقاد با اشاره به صحبت هاي مدير روابط عمومي پتروشيمي شازند در خصوص انجام اموري كه برعهده روابط عمومي ها نيست گفت: حرمت امامزاده به متولي آن است.
وي اظهار كرد: سال گذشته استاندار مركزي نامه اي را به مديران اين استان در راستاي ابلاغ حكم مشاور براي روابط عمومي ها ارسال كردند اما كدام مدير به اين امر توجه كرد؟ بعيد است حتي 10 درصد مديران اين امر را عملياتي كرده باشند.، بنابراين مديران بايد رونوشت حكم هاي صادره در اين خصوص را ارسال كنند و اين مهم بايد با جديت دنبال شود.
نواعتقاد بيان كرد: روابط عمومي كه مشاور مدير مي شود بايد به معناي واقعي روابط عمومي باشد نه نيروي معرفي شده به كارگزيني!
وي تاكيد كرد: روابط عمومي كه مشاور مدير مي شود و تصميم ساز است بايد مورد توجه قرار گيرد، روابط عمومي حيات خلوت نيست كه هر كسي وارد آن شود و الان تنزل جايگاه روابط عمومي ها ديده مي شود.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند ادامه داد: با تمام احترامي كه براي روساي دفاتر مديران وجود دارد اما وقتي شغل و پست روابط عمومي با رئيس دفتر يكي مي شود، اين جايگاه تنزل پيدا مي كند.
وي يادآور شد: چرا علي عسگري رئيس جديد صدا و سيماي جمهوري اسلامي و رئيس قبلي اين سازمان در جايي كه روابط عمومي يك كانال ارتباطي مهم است اين پست را حذف و با رئيس دفتر يكي مي كند؟ اين اقدام بسيار بد و يك آسيب جدي است.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند اضافه كرد: در دومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي هاي ايران، بحث آموزش مديران مطرح شد كه بايد به اين مهم توجه ويژه شود.
نواعتقاد اظهار كرد: يكي ديگر از مشكلات مهم در حيطه كاري روابط عمومي ها مسئله حل نشدن شغل آنها در مشاغل سخت و زيان آور است كه فعالان اين عرصه از اين مهم بي بهره مانده اند و دو سال است كه در بيانيه رسمي روابط عمومي هاي استان اين موضوع مطرح شده اما به جايي نرسيده است.
وي بيان كرد: از ديگر مشكلات روابط عمومي ها، بحث ذكر عنوان است كه به طور مثال به صورت روابط عمومي و ارشاد، روابط عمومي و آموزش، روابط عمومي و تبليغات و روابط عمومي صنعتي بيان مي شود كه به كار بردن اين عناوين معنايي ندارد و اين مدل در هيچ كجاي دنيا جايگاهي ندارد.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند افزود: حدود 10 درصد از روابط عمومي ها تحليلگر هستند و بيشتر آنها در مسير توجيه گري قرار دارند كه به اين موضوع نيز بايد به صورت جدي پرداخته شود.
نواعتقاد عنوان كرد: سال 83 اولين جشنواره روابط عمومي هاي استان مركزي برگزار شد و در اين راستا يك كتاب نيز به چاپ رسيد و بايد تاكنون 12 كتاب چاپ مي شده اما دومين كتاب آن هم به چاپ نرسيد.
وي، پيشنهاد برگزاري يك همايش تحت عنوان هم انديشي روابط عمومي، رسانه و دانشگاه را داد و گفت: اين همايش در مسير آسيب شناسي برگزار شود نه اينكه تنها برگزاري يك همايش باشد.
***پرداختن به جايگاه واقعي رسانه ها و روابط عمومي ضروري است
مدير مسئول روزنامه وقايع استان مركزي هم گفت: دنياي امروز دنياي ارتباطات و رسانه است كه حرف اول را در فضاي مجازي و خارج از آن مي زنند اما در جامعه ما بيشتر رسانه ها و روابط عمومي ها در جايگاه واقعي خود نيستند و فعاليت خوب رسانه اي كمتر ديده مي شود.
نيره يوسفي افزود: اين امر به دليل آن است كه نيروهاي غير فني و غير متخصص به كار گرفته شده اند و براي اين افراد دوره هاي آموزشي و تخصصي نيز برگزار نمي شود.
وي بيان كرد: در دنيايي كه آن را به عنوان دنياي ارتباطات مي شناسيم و قدرت وسايل ارتباط جمعي حرف اول را مي زند رسانه ها تاثيرگذاري خاصي دارند.
مدير مسئول روزنامه وقايع استان مركزي ادامه داد: روابط عمومي ها كه به عنوان قلب تپنده يك مجموعه هستند بايد از رسانه به عنوان بازوي عملي و اجرايي بهره گيرند.
يوسفي اظهار كرد: زمانيكه بازتاب يك د خبر ر كشور بيشتر از استان باشد، اين اقدام قلب رسانه ها را به درد مي آورد كه چرا مسئولان استاني بي خيال از يك ماجرا گذر مي كنند اما دستور پيگيري از فلان وزارتخانه صادر مي شود.
*** نقش روابط عمومي ها در ارتقاء جامعه به سوي توسعه پايدار
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي نيز گفت: روابط عمومي ها در ارتقاء جامعه به سوي توسعه پايدار نقش بسيار مهمي دارند.
زهرا طراوتي افزود: عملكرد مطلوب روابط عمومي ها در تعاملات و رفتارهاي درون سازماني، برون سازماني، مخاطبان و ذينفعان، بسيار موثر است.
وي بيان كرد: امروز در استان مركزي روابط عمومي هايي داريم كه تخصص و كارآمدي لازم را ندارند قبول، اما در مقابل خبرنگاراني نيز داريم كه فقط به بيزينس فكر مي كنند.
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي ادامه داد: نمايندگي رسانه ها بايد از افرادي به عنوان خبرنگار استفاده كنند كه تحصيلات مرتبط داشته باشند و يا براي آنها دوره هاي تخصصي و قوي لازم را برگزار كنند.
طراوتي در خصوص مباحث مدير روابط عمومي نيروگاه شازند در خصوص درج عنوان ها ويژه براي روابط عمومي ها گفت: عنوان روابط عمومي و آموزش براي شركت آب و فاضلاب به معناي آموزش درون سازماني، آموزش كاركنان و ضمن خدمت نيست بلكه آموزش همگاني است كه در برگيرنده فرهنگ سازي مي شود.
وي عنوان كرد: فرهنگ سازي يكي از وظايف مهم روابط عمومي ها است كه از اين طريق و با ايجاد تفاهم اجتماعي مي توان جامعه را به سوي توسعه اجتماعي، سياسي و اقتصادي سوق داد و در مجموعه يك توسعه پايدار را به ارمغان آورد.
***انگيزه يك اصل مهم در كار روابط عمومي ها است
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك هم گفت: داشتن توانمندي و تحصيلات مربوطه در حوزه روابط عمومي ضروري است اما مهمتر از آن انگيزه كار در روابط عمومي ها است.
مهدي ميرزابابايي افزود: بزرگترين مشكل در حوزه روابط عمومي توسط فعالان اين عرصه رقم مي خورد و بايد فضايي ايجاد شود كه افرادي كه توان ادامه كار ندارند اين حوزه را رها كنند، اما برخي افراد حاضر به اين كار نيستند و مشكلات زيادي را براي مجموعه فراهم مي سازند.
وي بيان كرد: ارتباطات و اطلاعات دو ركن اساسي در روابط عمومي است كه بخش اطلاعات در اين استان به دليل مشخص نبودن جايگاه روابط عمومي بسيار ضعيف است.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: روابط عمومي كه جايگاه خود را به معناي واقعي در سازمان پيدا نكند، در دستيابي به اطلاعات سازمان خود با مشكل همراه مي شود چه برسد به اينكه بخواهد اطلاعات برون سازماني را به دست آورد.
ميرزابايي عنوان كرد: روابط عمومي كه اطلاعات مناسب و صحيح نداشته باشد نمي تواند ارتباط درست برقرار كند و به يك روابط عمومي يك سويه تبديل مي شود.
وي اظهار كرد: ايجاد ساختار حمايتي مناسب از روابط عمومي ها امري ضروري است كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك افزود: اقدام هاي خوبي در سنوات گذشته در اين استان صورت گرفته و در ارزيابي هاي صورت گرفته وضعيت اين استان در جايگاه خوبي است اما ساز و كارهاي مناسب حمايتي بايد بيشتر لحاظ شود.
ميرزابابايي عنوان كرد: قوانين حمايتي از روابط عمومي ها در كشور وجود دارد اما عملياتي نمي شود و به اين قشر توجه لازم صورت نمي گيرد.
وي گفت: روابط عمومي ها نياز به قانون جديد ندارند و بايد قوانين و مقررات موجود به درستي اجرايي شوند.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: جنس روابط عمومي و رسانه از يك خانواده است اما خصيصه اي كه در رسانه در خصوص مطالبه گري، حلقه واسط بين مردم و مسئولان و ذينفعان است، در حوزه روابط عمومي كمرنگ است.
ميرزابابايي گفت: اگر روابط عمومي خود را از جنس رسانه بداند و به معناي واقعي مطالبه گري و خواسته هاي مخاطبان و ذينفعان را دنبال كند گرفتار روابط عمومي سازماني نمي شود مگر اينكه بخواهد يك سويه خواسته هاي خود را دنبال كند.
وي بيان كرد: يكي از موفقيت هاي بزرگ دولت تدبير و اميد بحث تحول نظام سلامت است اما روابط عمومي ها در اين راستا چه ميزان نقش داشته اند؟ ما اذعان داريم جايگاه و نقش خود را به معناي واقعي ايفا نكرده است.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك اضافه كرد: اعتبارات ميلياردي در اين استان براي طرح تحول نظام سلامت هزينه شده است اما چند درصد آن به حوزه روابط عمومي ها اختصاص يافته است؟ دريغ از يك ريال و اين يك مشكل از سوي كشور است كه ارتباطي به داخل استان ندارد.
ميرزابابايي گفت: همين مصداق در صنعت، اقتصاد و بخش هاي ديگر نيز وجود دارد و توجه لازم به روابط عمومي ها نمي شود و اين قضيه كه يك مدير روابط عمومي هنر داشته باشد و از ارتباطات و تعاملات سازماني هزينه اي را دريافت كند، بحث ديگري است.
وي تاكيد كرد: نياز است چند واحد درسي براي مديران در كنار همه دروسي كه در دوره هاي مديريتي برگزار مي شود گنجانده شود و اگر اين مهم ميسر نمي شود در دروه هاي ضمن خدمت لحاظ شود تا روابط عمومي به عنوان يك علم جايگاه خود را در سطوح مختلف پيدا كند.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك افزود: جامعه در بحث رشته روابط عمومي اشباع شده اما گرايش هاي تخصصي وجود ندارد و يك ارتباط بين بخشي در حوزه ارتباطات با ساير حوزه ها ضروري است.
*** ضعف اطلاع رساني در حوزه روابط عمومي ها يك مشكل بزرگ است
مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي نيز گفت: ضعف اطلاع رساني در حوزه روابط عمومي ها يك مشكل بزرگ است و در حوزه صنعت، معدن و تجارت بنا به دلايلي اطلاع رساني خوب صورت نمي گيرد كه اين
اين مهم به دليل مجموعه اي از عوامل ايجاد شده كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
ابوالفضل اعتماد پور افزود: برخي رسانه ها تنها در بخش رپورتاژ و آگهي فعاليت مي كنند و خبرنگاران دست به قلم و توانا كمتر ديده مي شود.
وي ادامه داد: توقع است افرادي كه هزينه هايي را در خصوص آگهي و رپورتاژ دريافت مي كنند يك تحليلي هم در آن حوزه ارائه دهند، اخبار در مطبوعات استان به كپي شدن خاتمه مي شود كه البته بخشي از ضعف از سوي ساختار روابط عمومي ها و بخشي از سوي رسانه است.
وي تاكيد كرد: روابط عمومي و رسانه ها نبايد جدا از يكديگر باشند و تعامل اين دو بخش بايد روز به روز افزايش يابد و بايد دانست كه انتقاد هم بخشي از كار رسانه است.
مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد داد: بايد پست سخنگو در دستگاه ها و نهادهاي مختلف، به منظور كاستن از شكلات ارتباط با رسانه ها حل شود.
اعتماد پور بيان كرد: يك سخنگو مجبور است براي پاسخگويي به امور مختلف اطلاعات خود را به صورت مداوم به روز كند و خيلي از مسائل از اين طريق پاسخ داده مي شود.
وي گفت: خبرنگاري كه در هر حوزه خبري وارد مي شود بايد از حداقل ادبيات اوليه آن حوزه آگاه باشد و اين مهم نياز و توجه ويژه به آموزش خبرنگاران را دو چندان مي كند.
مدير مسئول روزنامه وقايع استان مركزي در پاسخ به بحث مطرح شده گفت: اين ضعف به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بر مي گردد، چندين بار از دوران مديريت هاي گذشته نامه ارسال شده و صدايمان به جايي نرسيده است.
يوسفي افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چند سال گذشته يك كار تحليلي در خصوص رسانه هاي استان و ارزيابي آنها انجام داد اما جرات انتشار نتايج آن را نداشت.
وي بيان كرد: سه استاد برجسته دانشگاه هاي كشور اين طرح را انجام دادند و در قبال آن هزينه زيادي دريافت كردند اما نتايج آن منشتر نشد.
مدير مسئول روزنامه وقايع استان مركزي ادامه داد: به وفور مجوز نشريه در اين استان داده شده اما ارزيابي كه بايد انجام شود از آنها وجود ندارد.
يوسفي بيان كرد: بحث تحليل محتواي رسانه ها بايد هر سال انجام شود و وزارتخانه به اين مهم سالانه مي پردازد اما در استان مركزي پس از سالها تنها يكبار صورت گرفت كه نتايج آن نيز منتشر نشد.
وي عنوان كرد: اين كار باعث مي شود من به عنوان روزنامه وقايع رقيب خود را بشناسم و بتوانم رقابت كرده و خود را به سطح كيفي برسانم اما وقتي بدانم رسانه من حرف اول را مي زند جايي براي رقابت نمي ماند.
مدير مسئول روزنامه وقايع استان مركزي افزود: كمبود نيروي خبرنگار يكي ديگر از مشكلات است، فارغ التحصيلان رشته ارتباطات تخصص لازم براي نوشتن مطبوعات را ندارند و بايد حداقل شش ماه مجدد آموزش ببينند و اين قشر مطالب را به صورت آكادميك فرا گرفته اند و مطبوعات مجبور هستند از كسي كه كار رپورتاژ و آگهي انجام مي دهد به عنوان خبرنگار نيز استفاده كند.
يوسفي بيان كرد: سازمان هاي مختلف بايد خبرنگاران را در حوزه هاي كاري مرتبط مورد آموزش دهند و توجه به اين مهم ضروري است.
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي در ادامه اين بحث گفت: برگزاري دوره هاي آموزشي و توجيهي در حوزه هاي خبري مختلف براي خبرنگاران از اهميت ويژه اي برخوردار است و به اين مهم در شركت آب و فاضلاب از سال هاي گذشته پرداخته شده است.
طراوتي افزود: اين مهم در برنامه هاي امسال اين شركت نيز وجود دارد اما يك مشكل بزرگ در اين راستا تعويض مداوم خبرنگاران در حوزه هاي خبري است.
وي پيشنهاد داد: بايد براي خبرنگاران فعال در عرصه مطبوعات حقوق ماهيانه در نظر گرفته شود تا كمتر به سوي ويزيتوري تمايل داشته باشند.
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي ادامه داد: بررسي مجوز هفته نامه و روزنامه ها از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد جدي گرفته شود و بررسي شود كه نشريات در سال چند بار چاپ مي شوند؟
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند نيز در ادامه اين بحث گفت: پيشنهاد مي شود براي روز ملي خبرنگار يك هم انديشي ويژه با شيوه علمي برگزار و مقاله هاي ارسالي مميزي و مورد داوري اساتيد ويژه اين رشته قرار گيرد.
نواعتقاد افزود: فعاليت و عملكرد برخي از خبرنگاران يك معضل شده و ديگر مشكل نيست، شان انسان ها بايد رعايت شود و انرژي روابط عمومي ها گرفته شده و بسياري از اين افراد رعايت تشريفات اين حرفه را نمي كنند كه اين اقدام به هيچ وجه زيبا و پسنديده نيست.
وي اظهار كرد: بحث آموزش خبرنگاران بايد به معناي واقعي مورد توجه قرار گيرد و توجه به اين مهم امري ضروري است.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند اضافه كرد: شايد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز نداند چند نشريه به معناي واقعي منتشر مي شود كه نظارت ويژه بر موضوع رسانه ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
نواعتقاد گفت: هيچ پايش و بحثي در انتخاب خبرنگاران نمي شود و هر چه بازارياب است وارد اين حرفه حساس شده كه ادبيات اين شغل را نمي دانند.
وي اظهار كرد: از طرف ديگر، دو سال است كه در شان خبرنگاران استان مركزي آيين روز خبرنگار برگزار نمي شود و صنعت وارد ميدان شده و پتروشيمي و پالايشگاه اين آيين را برگزار كرده اند.
مدير روابط عمومي نيروگاه شازند افزود: ما اين بخش را حمايت مي كنيم اما به نظر مي رسد واحد مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان نيمه تعطيل است.
نواعتقاد گفت: براي آيين روز خبرنگار امسال يك فكر جدي شود و حاضريم به اين موضوعات كمك كنيم اما بايد سطح توقعات نيز پايين آيد و البته مشكلات خبرنگاران بايد در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي حل شود .
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك نيز در ادامه اين مباحث گفت: در بحث خبرنگاران و موضوعات مطرح شده بايد يك نشست و ميزگرد مجزا در خبرگزاري ايرنا برگزار شود.
ميرزابابايي افزود: يك تعبيري وجود دارد كه روابط عمومي ها را قلب سازمان ها عنوان مي كنند اما به نظر مي رسد كه روابط عمومي ها مغز سازمان هستند و فعالان اين حوزه بايد به كارها و امور حاكميتي بپردازند نه امور اجرايي.
وي بيان كرد: براي كارهاي اجرايي يك خلاء در بحث هاي برون سپاري وجود دارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: بسياري از موسسات فرهنگي و هنري براي برپايي جشن ها و آيين هاي مختلف كانون هاي تبليغاتي دارند اما موسساتي كه كار تخصصي روابط عمومي ها را انجام دهند، وجود ندارد كه ايجاد اين موسسات و شركت هاي تخصصي ضروري است ولي اين قضيه نيز نبايد مانند داستان مطبوعات شود كه هر كسي درخواست كرد براي آن مجوز صادر شود.
وي عنوان كرد: براي خبرنگاران اين استان بايد يك فكر اساسي صورت گيرد و عملكرد آنان با جديت رصد و از ورود افراد غيرمتخصص به اين حوزه خودداري شود.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي پاسخ داد: موضوع اين ميزگرد در خصوص روابط عمومي ها است اما بحث مجوز رسانه مطرح مي شود، به پراكنده گويي عادت كرده ايم.
قاسمي افزود: اعلام وصول رسانه ها وظايف سازماني فرهنگ و ارشاد اسلامي است، مگر مي شود مبناي عمل ما مباحث علمي، تئوري و نظري نباشد.
وي بيان كرد: مي گوييد خبرنگاران در نشست هاي خبري از مشكلات شخصي سخن مي گويند و امروز روابط عمومي ها نيز مشكلات شخصي خود را در اين ميزگرد مطرح مي كنند.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي اضافه كرد: بايد مشكلات شخصي كنار گذاشته شود و براي اينكه شاهد يك تحول در حوزه روابط عمومي ها باشيم بايد يك نگاه عميق تر داشته باشيم.
قاسمي اظهار كرد: خانواده روابط عمومي، رسانه است و عنصري ترين مجموعه تاثيرگذار براي يك سازمان و دستگاه رسانه ها محسوب مي شوند.
وي گفت: از پيشنهاد برگزاري همايش دانشگاه، روابط عمومي و رسانه با جديت استقبال مي شود و در اين راستا استادان برجسته و قابلي در استان وجود دارد.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي افزود: اختصاص دروس ويژه آموزش مديران در خصوص روابط عمومي ها در دانشگاه ها در حيطه كار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است، اما در اين استان مي توان مجوزي براي ارائه آموزش هاي تخصصي به روابط عمومي ها اخذ كرد زيرار اساتيد بسيار خوبي در استان فعاليت دارند.
وي در خصوص بحث هاي روز خبرنگار گفت: براي روز خبرنگار و هر كار و اتفاق فرهنگي و هنري كه مي خواهد در اداره كل ارشاد اسلامي رخ دهد، افراد دخيل بايد در كنار اين اداره كل قرار گيرند و راهكار ارائه دهند.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي افزود: دست فكري پرتوان در حوزه رسانه و روابط عمومي كه لبه تيغ و تيز گاهي حملات، گاهي چالش ها و گاهي نقاط قوت ها است را مي فشاريم و درخواست كمك به اين حوزه را داريم.
قاسمي اظهار كرد: اگر نگاه دستگاه ها به روابط عمومي ها حيات خلوت باشد به طور قطع مشكلات زيادي پيش مي آيد.
وي تاكيد كرد: اگر روابط عمومي قوي در يك سازمان حضور داشته باشد مسئول آن دستگاه و سازمان بايد تنها به تصميم سازي ها بپردازد، اما اگر روابط عمومي بر افكار عمومي نفوذ نداشته باشد تاثير كافي را نخواهد داشت.
مدير خانه مطبوعات استان مركزي در ادامه بحث گفت: بسياري از گرفتاري و مشكلات روابط عمومي ها با رسانه ها با تشكيل خانه مطبوعات ساماندهي مي شود اما اين خانه نوپا است و مشكلات به يكباره حل نخواهد شد.
شاه حسيني افزود: از روابط عمومي كه با رسانه ها ارتباط ندارد و آن را نمي شناسد چه انتظاري است، وقتي چرخه اداري ما آنقدر معيوب است كه رسانه دستش به جايي نمي رسد مجبور است مشكلات را به صورت شخصي در نشست هاي خبري مطرح كند.
وي بيان كرد: در كجا، يك وقتي در دستگاه ها براي بيان مشكلات مردم عادي پيش آمده تا بتوانند حرف بزنند؟ بايد اين هم سئوال شود، تاكنون چه وقتي براي مردم شازند گذاشته شده كه وارد سه شركت بزرگ نيروگاه، پتروشيمي و پالايشگاه شوند و بتوانند حرف بزنند؟
مدير خانه مطبوعات استان مركزي ادامه داد: طبيعي است كه در اين بين يكي از مردم خبرنگار مي شود و مسائل را از اين طريق دنبال مي كند، بايد اين را عيب دستگاه ها نيز بدانيم و همه قصور را بر گردن نشريات و مطبوعات نيندازيم.
شاه حسيني در خصوص سواد رسانه اي كه در اين ميزگرد مطرح شد نيز گفت: نبايد رپورتاژ و آگهي و كار خبرنگاري با يكديگر مخلوط شود، البته برخي مطبوعات هم به اين شكل نيستند و از طرف ديگر يك بنگاه مطبوعاتي بايد هزينه هاي خود را تامين كند، شما جاي مطبوعات باشيد، چه مي كنيد؟
وي اظهار كرد: يك بنگاه مطبوعاتي ايجاد شده اما هيچ حمايتي از آن صورت نمي گيرد و نظم و عدالت در دادن آگهي ها به چشم نمي خورد، روابط عمومي ها در اين راستا تا چه حد عدالت را رعايت مي كنند، همه چيز را نيز نبايد به گردن ارشاد و مطبوعات انداخت.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي پاسخ داد: اتفاقا اين قضيه به گردن اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان است و بايد با هماهنگي چند دستگاه اين مسائل حل شود.
عرب افزود: مقرر شده در اين راستا يك نشست با حضور چند دستگاه اجرايي استان مركزي و خانه مطبوعات اين استان برگزار شود و اگر اين مشكل حل شود بسياري ديگر از امور و مشكلات حل خواهد شد.
مدير خانه مطبوعات استان مركزي ادامه داد: يك مشكل اساسي در روابط عمومي ها و رسانه ها بحث كپي كردن اخبار است كه آن را ارشاد و يا خانه مطبوعات نمي تواند حل كند.
شاه حسيني اظهار كرد: بايد اين مهم به قانون تبديل شود، اگر اين مشكل حل شود بسياري از مباحث و مشكلات توليد محتوا در مطبوعات نيز حل مي شود.
وي بيان كرد: بحث ديگر اين است كه روابط عمومي ها چه قدر توليد محتوا دارند، توليد محتواي خبري و تحليلي يكي از وظايف روابط عمومي ها است، بسياري از اخبار روابط عمومي ها تبليغاتي است، پس نشريات را مقصر صد در صد ندانيم، اين يك چرخه معيوب است.
شاه حسيني عنوان كرد: فضاي مجازي امروز بر كار روابط عمومي ها و رسانه ها حاكم شده و يك برنامه خاص و مدون براي رسانه ها وجود ندارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي اظهار كرد: خبرنگار يك داناي كل نيست، بايد يك استراتژي ويژه براي مسائل و مشكلات استان وجود داشته باشد تا خبرنگاران نيز از آن تبعيت كنند و البته بايد اين مسائل هم بر مدار قانون باشد.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در خصوص برگزاري آيين روز خبرنگار گفت: بضاعت اين دستگاه كم است و بايد برخي امور برون سپاري شود و مشاركت و هم افزايي در برگزاري اين آيين با ساير نهاد ها و دستگاه ها كار بدي نيست.
مدير روابط عمومي شركت پتروشيمي شازند نيز در ادامه بحث بيان كرد: اين ميزگرد در خصوص روابط عمومي و ارتباط با رسانه برگزار شد اما جاي رسانه ملي خالي است، زيرا بسياري از بحث هاي اطلاع رساني در ارتباط با اين رسانه است.
وي بيان كرد: اميد است با يك تغيير رويكرد، جايگاه روابط عمومي ها كه در رسانه ملي از بين رفته و در حاشيه قرار گرفته بود دوباره احياء شود.
رجبي افزود: شايد بيشترين ارتباط مردم با رسانه ها از طريق رسانه ملي باشد اما كمترين ارتباط روابط عمومي ها نيز با همين رسانه است.
وي اظهار كرد: رسانه ملي روز ملي روابط عمومي را چه ميزان پوشش داد و چه ميزان از صحبت ها و مطالب ارائه شده در اين همايش را اطلاع رساني كردند؟
رجبي ادامه داد: بايد جايگاه روابط عمومي ها در رسانه ملي ارتقاء يابد و اين مهم يك ضرورت است.
اعتماد پور مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي هم گفت: در راستاي تعامل با خبرنگاران و حوزه رسانه اين سازمان قصد برگزاري يك تور صنعتي در شهرستان ساوه را در چند روز آينده دارد.
وي بيان كرد: پيشنهاد مي شود در قالب اولين همكاري با خانه مطبوعات اين تور برگزار شود و انتظار است در اين تور تمام خبرنگاران حضور يابند و گزينشي عمل نشود اما در دوره هاي بعدي بحث گزينش اين قشر در اين حوزه توجه شود.
نواعتقاد مدير روابط عمومي نيروگاه شازند در ادامه گفت: رسانه ملي همايش روز روابط عمومي ها را پوشش خبري و رسانه اي نداد و اين قضيه بايد پيگيري شود، رسانه ملي يكي از شاكله هاي مهم ارتباطي است.
وي اضافه كرد: چرا در نشست هاي مختلف از بزرگان و فعالان در عرصه روابط عمومي ها دعوت نمي شود.
نواعتقاد عنوان كرد: به طور مثال يك استاد بحث روابط عمومي و صنعت را دارد، بايد فعالان در اين حوزه نيز حضور داشته باشند.
وي خطاب به معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: درست است كه اساتيد زيادي در حوزه روابط عمومي در اين استان وجود دارد اما يك مشكل آن است كه اين اساتيد، تئوري درس مي دهند و بايد بيشتر با روابط عمومي هايي كه تجربه كار دارند ارتباط برقرار شود.
طراوتي مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي در ادامه بحث گفت: تلاش شده دادن آگهي و رپورتاژ به مطبوعات به صورت منصفانه انجام شود اما ارتباط رسانه ها با روابط عمومي ها نيز بايد دوسويه باشد.
وي بيان كرد: برخي خبرنگاران انرژي روابط عمومي ها را مي گيرند و اخلاق و رفتار آنها در شان فعالان اين حرفه نيست.
ميرزابابايي مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: شهيد بابايي شهيد مدافع حرم از تحصيل كنندگان رشته روابط عمومي و كاركنان دانشگاه اراك بود كه در صورت امكان يك المان و يادبودي با عنوان شهيد روابط عمومي از اين شهيد بزرگوار در شهر نصب شود.
وي بيان كرد: نقش شوراي اطلاع رساني براي بحث سياستگذاري هاي كلان مسائل حوزه ارتباطات و اطلاع رساني است، انتظار است مجموعه خانواده روابط عمومي در اين شورا حضور بيشتر و پررنگ تري داشته باشند.
عرب مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي گفت: بحث حوزه روابط عمومي در شهرستان ها به دليل مشكلات ساختار و پست سازماني است.
وي بيان كرد: آموزش توانمند سازي در سياستگذاري شوراي هماهنگي روابط عمومي ها به عنوان يك ركن و اصل در دستور كار قرار دارد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي ادامه داد: مقرر شده در هر فصل يك دوره آموزشي تخصصي برگزار شود كه اولين دوره با همكاري پتروشيمي و نيروگاه شازند با عنوان تشريفات بين المللي برگزار شده است.
عرب با بيان اينكه بحث ابلاغ حكم مشاور براي روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي استان مركزي با جديت دنبال مي شود، اظهار كرد: شوراي هماهنگي روابط عمومي ها بايد تقويت شود و يك نفر راه به جايي نمي برد.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي افزود: بنگاه هاي اقتصادي مسئوليت اجتماعي دارند و همكاري دو صنعت بزرگ استان در برگزاري آيين روز خبرنگار يك همكاري مطلوب بود كه در حفظ شان و جايگاه فعالان اين عرصه نقش بسيار موثري داشت، هر چند جايگاه خبرنگاران بالاتر از اين آيين ها است.
عرب بيان كرد: اما در اين ارتباط از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به هيچ عنوان رضايت وجود ندارد و سال گذشته كه در آخرين لحظات مكان برگزاري آيين روز خبرنگار تغيير كرد، كار رها شده بود.
وي عنوان كرد: بنگاه هاي اقتصادي بايد به خانه مطبوعات نيز كمك دهند اما اين قضيه نبايد باعث شود كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به وظايف خود عمل نكند.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري مركزي در خصوص آگهي در مطبوعات گفت: دادن آگهي در مطبوعات قانون دارد و دستگاه هاي اجرايي بايد همكاري لازم را در اين خصوص داشته باشند.
3005/6012
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
اراك - ايرنا - روابط عمومي به عنوان يك نهاد ارتباطي در دستگاه ها و نهادهاي مختلف و به عنوان يكي از حساس ترين و تاثيرگذارترين بخش ها محسوب مي شود.