جابجایی مكان نمایشگاه و برگزاری آن برای اولین بار در یك مكان جدید، سختی های فراوانی دارد از این رو باید به دست اندركاران برگزاری نمایشگاه خدا قوت گفت هرچند رسانه ملی نیز همراهی خوبی كرد و نمایشگاه با اقبال خوب مردم مواجه شد.
این اقبال نوید خوبی برای ناشران شرافتمند كشور بود كه امیدوارم نتیجه یك سال زحمات خود را در بهار كتاب دیده باشند.
مسؤولان برگزاری نمایشگاه برای این دوره شعار 'فردا برای خواندن دیر است ' را انتخاب كردند؛ شعاری كه انتخاب آن معمولاً وقت زیادی را صرف می كند.
با بررسی جنبه های مختلف از میان شعارهای مختلف، یك شعار با لحاظ كردن جمیع جهات به عنوان شعار اصلی نمایشگاه انتخاب شد.
گردش اقتصادی و مالی قابل توجهی در نمایشگاه كتاب تهران صورت می گیرد، بنابراین شاید پرداختن به مسأله 'اقتصاد نشر' از نظر عده ای در شعار نمایشگاه قابل اهمیت بود.
از آنجا كه نمایشگاه محل تجمع ناشران است و واگذاری امور اجرایی آن به تشكل های صنفی نشر از جمله خواسته این صنف است، شاید مد نظر قرار دادن شعاری با مضمونی در برگیرنده ناشران و صنوف می توانست در شعار نمایشگاه مدنظر قرار گیرد.
نمایشگاه های كتاب از سویی مسكّن و مرهمی بر ضعف شبكه های فراگیر توزیع كتاب در كشور هستند.
همیشه یكی از دلایل توجیهی برگزاری نمایشگاه ها، دسترسی عادلانه تر و فراگیر مردم به كتاب عنوان می شود، از این رو شاید به باور عده ای، شعار نمایشگاه می توانست به این موضوع بپردازد.
از منظری دیگر، عده ای بر این باورند كه مردم به دلایل مختلف با كتاب قهر هستند بنابراین حضور علاقمندانه آنها در نمایشگاه را به نوعی آشتی با كتاب تلقی می كنند و معتقدند، پرداختن به شعار نمایشگاه می توانست از این منظر باشد.
در همین راستا معمولا دست اندركاران نمایشگاه و سیاستگذاران حوزه فرهنگی علاقمندند حضور مردم در نمایشگاه بصورت خانوادگی باشد.
از این رو شاید پرداختن به موضوع خانواده در شعار نمایشگاه می توانست مورد توجه قرار گیرد.
ملاحظه می كنید، از هر یك از جنبه های یادشده می شد به انتخاب شعار نمایشگاه پرداخت و البته جنبه ها و وجوه دیگری كه در این سطور ذكر نشد.
حال سؤال اصلی این است كه دست اندركاران نمایشگاه در جلسات مختلف درباره موضوع شعار نمایشگاه چرا موضوع 'خواندن' را به عنوان واژه اصلی یا به تعبیری، عنصر اصلی گفتمانی برگزاری نمایشگاه انتخاب كردند؟
به نظر می رسد، برگزاری نمایشگاه، تبلیغات فراوان رسانه ها برای حضور مردم و در كنار آن شور و شوق ناشران و همه تلاش دست اندركاران حوزه فرهنگ و متولیان امر دراین زمینه با این همه فعالیت و صرف بودجه، تقویت 'امر خواندن' در كشور باشد.
باور متولیان این عرصه این بود كه در ترویج گفتمان كتابخوانی، مسأله 'خواندن' متغیر یا عنصر اصلی این منظومه است و سایر عناصر آن نظیر تبلیغات، فروش، توزیع، ترویج، تولید و... همه در خدمت داّل مركزی این منظومه یعنی 'خواندن' است و به تبع، خواندنی كه پیامد آن میل به مطالعه كتب سودمند و مطالعه هدفمند باشد.
انتخاب موضوع 'خواندن' در شعار اصلی نمایشگاه را به فال نیك می گیرم و همه را به این موضوع توجه می دهم كه نهاد كتابخانه های عمومی كشور از اواسط سال 94 برای تعیین مسیر حركت خود در سال 95 جلسات برنامه ریزی متنوعی كرد و سال 95 را در نهاد، 'سال خواندن' نامگذاری كرد؛ انتخابی كه با بررسی جوانب مختلف مسائل حوزه كتاب و كتابخوانی صورت گرفت.
تلاش می شود سمت و سوی فعالیت های حوزه كتابخانه های عمومی در این سال با محوریت مسأله خواندن باشد؛ خواندنی كه اگر محقق شود، چرخه تولید، انتشار و توزیع كتاب را تقویت می كند.
در سالی كه متولیان برگزاری نمایشگاه و سیاستگذاران حوزه كتاب یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران، تشكل های صنفی نشر و شهرداری تهران همپای دست اندركاران حوزه كتابخانه های عمومی همگی به اهمیت مسأله 'خواندن' اذعان كرده اند، خوب است چشمها را بشوییم و نگاه متفاوت تری به كتابخانه های عمومی داشته باشیم تا همگان از حضور بیشتر مردم در كتابخانه ها سود برند.
گسترش كتابخانه های عمومی، نقایص شبكه توزیع فراگیر و مویرگی در سراسر كشور را پوشش می دهد و دسترسی عموم مردم به كتاب را عادلانه تر می سازد.
به یاد داشته باشیم كه 'كتابخانه ها، نمایشگاهی به وسعت 12 ماه سال' هستند.
- معاون توسعه كتابخانهها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی كشور
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
تهران- ایرنا- نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به پایان رسید و با همه شیرینی ها و سختی ها، منزل جدید خود در شهر آفتاب را تجربه كرد.