تبريز- ايرنا- معاون وزير صنايع و فناوري تركيه اعلام كرد كشورش در راستاي توسعه مناسبات اقتصادي و تجاري خود با جمهوري اسلامي ايران علاقمند به ايجاد و راه اندازي شهرك هاي صنعتي مشترك در استان هاي آذربايجان شرقي و غربي است.

به گزارش ايرنا، رمضان يلديريم كه در راس هيات اقتصادي و صنعتي از طريق تبريز امروز / دوشنبه/ وارد ايران شده است تا مذاكرات و رايزني هاي خود براي توسعه مناسبات تجاري دو طرف را در شهرهاي تبريز، اروميه و تهران با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت كشورمان انجام دهد، در جريان بازديد از چند واحد صنعتي و توليدي تركيه اي در تبريز بر علاقمندي و تمايل كشور متبوع خود براي ايجاد شهرك هاي صنعتي مشترك تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه تصميم به ايجاد و راه اندازي شهرك هاي صنعتي مشترك در مرزهاي ايران و تركيه در سال 2008 و در جريان ملاقات روساي جمهوري وقت دو كشور اتخاذ شد، گفت: بدون ترديد اين تصميم مي تواند براي هر دو طرف همراه با سود و منافع اقتصادي باشد ، اما اينكه پس از گذشت چندين سال هنوز اين تصميم به مرحله اجرايي نرسيده است، جاي تامل دارد.
وي افزود: يكي از اهداف مهم و اصلي مقام هاي عالي دو كشور در زمينه هاي اقتصادي، دست يابي به مراودات اقتصادي سالانه 30 ميليارد دلار است كه براي تحقق اين هدف بايد مقام هاي محلي و استاني دو كشور دوست و همسايه تلاش هاي وافري از خود نشان دهند.
يلديريم اظهار كرد: ايجاد و راه اندازي شهرك هاي صنعتي در ايران و تركيه مي تواند در هموارسازي هدف رسيدن به حجم مبادلات اقتصادي 30 ميليارد دلاري تعيين كننده باشد و به همين منظور با هياتي از وزارت صنايع و فناوري تركيه به ايران سفر كرده ايم تا در اين رابطه پيشنهادات خود را به مقام هاي ايراني ارايه دهيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر دو شهر تبريز و اروميه براي ايجاد اين شهرك ها از سوي دو كشور ايران و تركيه تعيين شده اند و شهر ارزروم نيز از سوي تركيه براي همين هدف پيشنهاد خواهد شد.
يلديريم از تبريز به عنوان يكي از شهرهاي اقتصادي و مهم ايران نام برد و با اشاره به بازديدهاي خود از شهرك هاي صنعتي اين منطقه گفت: بدون ترديد هم اكنون امكانات و زيرساخت هاي بسيار مناسبي براي همكاري هاي مشترك سرمايه گذاري در اين شهر وجود دارد.
وي ، هدف اصلي مقام هاي تركيه براي بهبود و گسترش روابط اقتصادي و سياسي با ايران را تامين رفاه و ايجاد اشتغال براي مردم دو كشور عنوان و اظهار كرد: هم اكنون كه تحريم ها از ايران برداشته شده است فضاي بهبود كسب و كار در ايران نيز به تدريج فراهم مي شود و بايد از آن براي بسط و رونق ورادات اقتصادي، تجاري و بازرگاني به بهترين شكل استفاده كنيم.
معاون وزير صنايع و فناوري تركيه ، داشتن اراده قوي در بين روساي جمهوري ايران و تركيه را عاملي مهم و تاثيرگذار در توسعه روابط اقتصادي دو جانبه عنوان كرد و افزود: اين اراده و عزم جدي مي تواند منجر به انجام كارهاي بسيار بزرگي در منطقه شود.
به گزارش ايرنا، رئيس ستاد جذب سرمايه گذاري آذربايجان شرقي نيز در اين ديدار با بيان اينكه اين استان جزو سه استان برتر ايران در زمينه جذب سرمايه گذاري هاي خارجي است، گفت: اين استان كانون اقتصادي و تجاري ايران و به عنوان مركز تجارت منطقه شمال غرب كشور مشهور است.
رضا حسيني اظهار كرد: كشور دوست و همسايه تركيه، اولويت اول و اصلي ايران و آذربايجان شرقي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري در حوزه هاي مختلف است و فعاليت 39 واحد توليدي و صنعتي تركيه در شهرك سرمايه گذاري خارجي تبريز نمونه مشهود آن است.
وي با اشاره به گذشته برتر اقتصادي تبريز در منطقه، از عزم و اراده جدي مسئولان استاني براي احياي اين جايگاه خبر داد و گفت: يكي از راه هاي تحقق اين هدف مهم توجه به سرمايه گذاري هاي خارجي است كه در اين مسير تركيه جايگاه بسيار رفيع و ممتازي براي ما دارد.
حسيني از تركيه به عنوان محوري ترين كشور براي آذربايجان شرقي جهت جذب و جلب سرمايه گذاري خارجي نام برد.
معاون وزير صنايع و فناوري تركيه در سفر به تبريز از واحد توليدي نساجي و رادياتور پانلي و همچنين شهرك صنعتي بعثت تبريز بازديد كرد.
دو واحد توليدي فوق كه توسط سرمايه گذاران تركيه در شهرك سرمايه گذاري خارجي تبريز فعاليت مي كند با سرمايه گذاري بالغ بر 41 ميليون دلار زمينه اشتغال بيش از 850 نفر را فراهم كرده اند.
هيات اقتصادي و صنعتي تركيه عصر امروز تبريز را به مقصد اروميه و سپس تهران ترك مي كند.
3038/518