ساری - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از شهرستان كلاردشت به عنوان مقصد بعدی رونمایی و نمایش جام زرین كلاردشت خبر داد.

جام زرین كلاردشت برای نخستین بار در استان مازندران عصر دوشنبه در آیینی در موزه تاریخی شهر ساری ( عمارت كلبادی ) رونمایی شد.
دلاور بزرگ نیا در این مراسم گفت: پس از گرفتن موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و با پایان یافتن نمایش این جام در ساری ، این شیء تاریخی و ارزشمند برای نمایش به شهرستان كلاردشت انتقال می یابد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا از فرصت به دست آمده برای نمایش جام در مناطق مختلف مازندران استفاده شود.
مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از انجام هماهنگی های لازم با فرمانداری كلاردشت و تامین امنیت و حفظ این اثر تاریخی خبرداد و افزود : بعد از مدتی نمایش این جام در ساری، به كلاردشت یكی از شهرستان های غرب مازندران منتقل می شود .
جام زرین كلاردشت متعلق به 800 سال قبل از میلاد به عنوان یكی از كهن ترین اثر تاریخی كشف شده استان مازندران است .
این جام به همراه یك مجموعه آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی در سال 1318 هنگام پی كنی برای ساخت عمارت اوجابیت بر روی گنج تپه در روستایی به همین نام در كلاردشت كشف شد.
مجموعه كشف شده در گنج تپه به نام «گنجینه كلاردشت» مشهور شد و سپس به عنوان پشتوانه اسكناس به خزانه بانك ملی انتقال یافت.
سال 1322 این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد و از آن زمان در این موزه نگهداری می شود.
جام زرین كلاردشت كه با نقش برجسته سر سه شیر كه باچكش كاری و پرچ این نقش ها ساخته شد، اثری متمایز در میان آثار تاریخی كشور است.
این جام استوانه ای شكل با وزن 235 گرم ، ارتفاع 9 سانتی متر و قطر دهانه 11 و نیم سانتی متر است.
جام زرین كلاردشت به همراه دیگر آثار باستانی گنجینه كلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیك گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلك كاشان برابری می كند.
2096/1654*شبس*1613