كوالالامپور – ایرنا – در حادثه ای جدید در معادن یشم كشور فقیر میانمار دستكم 11 نفر كه درپی یافتن یشم در زباله های معدن بودند، كشته شدند.

به گزارش ایرنا، شبكه خبر آسیا روز سه شنبه اعلام كرد دستكم 50 كارگر مشغول یافتن تكه های یشم در زباله های یك معدن بودند كه رانش اتفاق افتاد و دستكم 11 نفر تاكنون كشته شده اند.
مقامات محلی 'كاچین' در شمال میانمار اعلام كردند تاكنون اجساد 11 كارگر پیدا شده است، اما هنگام رانش زمین حدود 50 نفر در جستجو یشم بودند.
عملیات امداد و نجات برای كمك به كارگرانی كه احتمال دارد در زیر خاك مدفون باشند، ادامه دارد.
آبان ماه سال گذشته نیز حادثه مرگبار دیگری در این منطقه اتفاق افتاد كه دستكم 113 كارگر براثر رانش خاك ها و زباله های معدن جان خود را از دست دادند.
شهروندان فقیر میانمار در طول سال در دامنه و بالای تپه های مملو از زباله ها و قلوه سنگ های معدن در تلاش برای یافتن 'یشم'، یكی از با ارزش ترین سنگ های قیمتی میانمار هستند كه سود حاصل از این معادن به جیب نظامیانی می رود كه پنج دهه براین كشور حكمرانی كرده اند.
منطقه هپاكانت استان كاچین، دارای با كیفیت ‌ترین ذخایر سنگ یشم جهان است و یكی از مهمترین مراكز این صنعت محسوب می‌ شود.
نیمی از فروش یشم میانمار به صورت غیررسمی و از طریق مرزها صورت می گیرد كه سالانه میلیاردها دلار ضرر به دولت می رساند.
یشم سبز یكی از قدیمی ترین سنگ های جواهر شناخته شده توسط بشر است و در طول تاریخ به عنوان كالایی با ارزش مذهبی و نیز بعنوان ذخیره ثروت تلقی شده است.
میانمار سال 2014 میلادی از معدن سنگ یشم 31 میلیار دلار درآمد داشته است كه بخش بزرگ سود حاصل از این معادن به جیب نظامیان سابق این كشور می رود.
آساق**1611