كرمان - ایرنا - كیفیت امكانات در خوابگاههای دانشجویی كه بخش مهمی از دوران زندگی و تحصیل دانشجویان غیربومی كرمان را تشكیل می دهد، به رغم تلاش مسئولان با انتظارات دانشجویان فاصله معنادار دارد.

به گزارش ایرنا، نگرانی شب های امتحان، نشاط و سرخوشی دوران جوانی و دلتنگی های دوری از خانه و خانواده در كنار تجارب زندگی دسته جمعی از ویژگی های سكونت در خوابگاههای دانشجویی است.
اما كمبود امكانات و نبودن محیط مناسب به نام خوابگاه، خود یكی از دردسرهای همیشگی و مهم زندگی در خوابگاههای دانشجویی است هرچند در كنار توجه به نیازهای آموزشی دانشجویان، رسیدگی و برآورده كردن نیاز، دغدغه ها و مشكلات سكونت دانشجویان خوابگاهی یكی اولویت های مسئولان دانشگاهها بوده و هست اما آنچه محرز است این كمبودها هنوز آنطور كه باید و شاید برطرف نشده است.
دانشجویان ساكن خوابگاههای استان كرمان، همواره از كمبود امكانات در این مكان ها نالیده اند چنانچه نازنین فرهادی دانشجوی مقطع كارشناسی ارشد زیست شناسی دانشگاه شهید باهنر كرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زندگی در خوابگاههای دانشجویی مسائل ویژه خود را دارد و عمده ترین آن به تجهیزات و امكانات خوابگاهی باز می گردد كه اغلب مربوط به سالها قبل بوده و فرسوده است.
وی تصریح كرد: امكانات مورد نیاز دانشجویان از قبیل اینترنت، فتوكپی و سالن مطالعه در خوابگاهها وجود ندارد و این محل به طور صرف، همان محل استراحت و خوابگاه برای دانشجویان است.
وی تاكید كرد: خوابگاههای دانشگاه باهنر كرمان برای ترم تابستان خدمات چندانی به دانشجویان ارائه نمی دهند.
علی شهریاری دانشجوی مقطع كارشناسی برق و الكترونیك دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به ایام سكونت در خوابگاههای دانشجویی گفت: با توجه به بالابودن هزینه های زندگی در خانه های استیجاری و مشكلات حاشیه ای، سكونت در خوابگاههای دانشجویی برای دانشجویان صرفه اقتصادی و امنیت بیشتری دارد.
وی افزود: شلوغی خوابگاههای دانشجویی مهمترین معضل دانشجویان است و مسئولان باید با ساخت خوابگاههای جدید این مشكل را رفع كنند.
وی ادامه داد: برخی از مسئولان خوابگاهها برخورد مناسبی با دانشجویان ندارند.
شهریاری تصریح كرد: امكانات خوابگاهها در حد رفع نیاز دانشجویان است و از امكانات ورزشی، تفریحی و پزشكی خبری نیست و دانشجویان در این زمینه ها باید به بیرون از دانشگاه مراجعه كنند.
فرحناز معصومی نیز یكی از دانشجویان ساكن در خوابگاههای شهر كرمان به ایرنا گفت: دانشجویان بخصوص در ترم های نخست تحصیل به دلیل دوری از خانواده در خوابگاهها با مشكلات روحی و جسمی مواجه می شوند كه لازم است مشاوران بیشتر به این مسئله توجه كنند.
وی تصریح كرد: هر چند مراكز مشاوره برای رسیدگی به مسائل و مشكلات در خوابگاهها فعال هستند اما با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، مشاوران قادر به رسیدگی به معضلات دانشجویان نیستند كه لازم است برای رفع آن چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به فرسوده بودن ساختمان ها و تجهیزات خوابگاهی بیان كرد: یكی از دغدغه های دانشجویان در طول ترم، پیگیری مشكلات و نواقص موجود در خوابگاههاست كه موجب برهم خوردن تمركز تحصیلی و درس خواندن دانشجو می شود.
مدیركل امور دانشجویی دانشگاه شهید باهنر كرمان در این باره گفت: برنامه های كیفی برای دانشجویان ساكن خوابگاهها طی 2 سال اخیر با همكاری معاونت فرهنگی دانشگاه اجرا و امكانات رفاهی و ورزشی دانشگاه برای استفاده این دانشجویان فراهم شده است.
محمد عربپور افزود: پنج هزار دانشجو در 16 بلوك خوابگاهی دانشگاه شهید باهنر كرمان ساكن هستند اما تقاضای دانشجویان برای دریافت خوابگاه از ظرفیت پذیرش بیشتر است و با توجه به محدودیت بودجه دانشگاه برای ساخت خوابگاه، خیرین می توانند در این امر خداپسندانه همكاری و مشاركت كنند.
وی با اشاره به گذشت 40 سال از ساخت ساختمان های خوابگاهی دانشگاه شهید باهنر بیان كرد: با همت و پیگیری های مسئولان گذشته و حال دانشگاه شهید باهنر كرمان در سال 93 و 94 در مجموع 55 میلیارد ریال برای بازسازی و تجهیز خوابگاه ها و سلف سرویس این دانشگاه هزینه شده است.
مدیركل امور دانشجویی دانشگاه شهید باهنر كرمان اظهار كرد: برگزاری كلاس های مشاوره بهداشت و سلامت، مشاركت دانشجویان در امور مربوط به خوابگاه ها، برگزاری جلسات فرهنگی و مذهبی با حضور كارشناسان، راه اندازی سیستم پیامكی برای رسیدگی به مسائل دانشجویان از جمله برنامه های اداره خوابگاهها برای بهبود خدمات رسانی به دانشجویان است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی كرمان نیز گفت: برای رفاه دانشجویان و رفع دغدغه و نگرانی خانواده های آنها بویژه دانشجویان دختر دو خوابگاه خودگردان را با تمهیداتی به خوابگاه رهن و استیجاری زیر نظر دانشگاه انتقال دادیم.
نادر شاهرخی با اشاره به سكونت 2 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی در خوابگاهها افزود: برای پذیرش دانشجویان در خوابگاهها با مشكلاتی مواجه هستیم.
وی گفت: عملیات ساخت مجتمع خوابگاهی با ظرفیت 400 نفر ماه آینده در كرمان آغاز خواهد شد و امیدواریم در مدت 12 تا 18 ماه به بهره برداری برسد.
شاهرخی بیان كرد: با احداث این خوابگاه به تمام دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشكی خوابگاه تعلق می گیرد و خوابگاههایی برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی با ظرفیت كمتر و خوابگاههایی برای دانشجویان متاهل و در برخی موارد بی بضاعت اختصاص داده شده است.
مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: هر خوابگاه در راستای تقویت حس مسئولیت پذیری و مشاركت دانشجویان شورای صنفی دارد كه به كمك مسئولان خوابگاهها نظرات دانشجویان در زمینه اسكان، تغذیه و سایر مسائل بررسی و پیگیری می شود.
وی با بیان اینكه ایجاد شور و نشاط دانشجویی در دستور كار برنامه خوابگاههای دانشجویی است، افزود: علاوه بر برنامه های منظم در ایام هفته، برگزاری مسابقات ورزشی و آشپزی، بازدید از مكان های دیدنی كرمان، جشن ازدواج 70 زوج دانشجو و اعزام به اردوهای دانشجویی از برنامه های هفته خوابگاهها در این دانشگاه است.
وی تاكید كرد: كمبود خوابگاه، تفاوت فرهنگی دانشجویان، دوری از خانواده و مشاهده ناهنجاری های موردی مانند استفاده از قلیان در خوابگاه از مهمترین مسائل درون خوابگاهی است كه با كار فرهنگی و مشاوره سعی در رفع آنها داریم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی كرمان گفت: چهار فاز خوابگاهی در این واحد دانشگاهی وجود دارد كه در حال حاضر 900 دانشجو از امكانات این خوابگاه ها بهره می برند كه به دلیل كاهش پذیرش دانشجوی غیربومی ظرفیت خوابگاه ها در دانشگاه افزایش یافته است.
علی حمزه ای افزود: تمام ظرفیت خوابگاه های دانشگاه آزاد به دانشجویان دختر اختصاص دارد و دانشجویان پسر از خوابگاه های خودگردان و منازل استیجاری استفاده می كنند و انتظار داریم خیرین در ساخت خوابگاه برای دانشجویان پسر نیز كمك كنند.
وی اظهار كرد: پیش بینی اتاق مشاوره برای بخش فرهنگی، برگزاری جشنواره ها و مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی، ایجاد جلسات مكرر در خوابگاهها و دعوت از معاونت و مدیر دانشجویی به منظور تبادل نظر و رسیدگی امور مربوط به دانشجویان ساكن در خوابگاهها از برنامه های این معاونت در راستای نظارت و بهبود عملكرد خوابگاه ها دانشگاه آزاد اسلامی كرمان بوده است.
با توجه به نیازهای متعدد خوابگاهی در دانشگاهها، ضروری است در كنار برنامه ریزی در زمینه بهبود عملكرد خوابگاه ها، منابع مالی دولتی بیشتری به این بخش اختصاص پیدا كند.
همچنین با در نظر گرفتن محدودیت منابع مالی دانشگاه ها، كمك خیرین بویژه در ساخت و تجهیز خوابگاه ها گره بسیاری از مشكلات موجود در خوابگاه های دانشجویی را می گشاید.
162 هزار و 265 دانشجو در 110 مركز آموزش عالی در استان كرمان مشغول به تحصیل هستند.
در بررسی های انجام شده آمار دقیقی از تعداد دانشجویان ساكن در خوابگاههای دانشجویی استان كرمان وجود ندارد.
25 تا 31 اردیبهشت به نام هفته خوابگاه ها نامگذاری شده است.
7437/3029/2025