اردبیل - ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری با بیان این كه دانشگاه های كشورمان جزء برترین دانشگاه های دنیا شناخته شده اند؛ گفت: سهم ایران در تولید مقاله های علمی برتر جهان از سال 2011 تا 2015 سه برابر شده است.

به گزارش ایرنا، وحید احمدی سه شنبه شب در نشست خبری در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: ایران در فناوری نانو نیز از رتبه نهم جهان در سال 2011 به رتبه هفتم در سال 2014 دست یافته و در علوم سلول های بنیادی نیز در این دوره از رتبه 18 به 13 ارتقا یافته است.
وی اظهاركرد: كشور ما در مهندسی شیمی پیشرفت قابل توجهی دارد و در سال 2015 از حیث شتاب علمی، رتبه چهارم جهان را احراز كرده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات وفناوری همچنین از رتبه نخست ایران در تولید مقاله های علمی و ارجاع به آنها در منطقه خبر داد.
احمدی با اشاره به برخی اقدام ها در حوزه پژوهش بیان كرد: ساماندهی مراكز آزمایشگاهی از اقدام های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و با ایجاد شبكه آزمایشگاهی در كشور حدود 130 آزمایشگاه دانشگاهی با هدف استفاده بهینه از تجهیزات و مدیریت علمی و منطبق با اقتصاد مقاومتی ساماندهی شده است.
وی تداوم ساماندهی مراكز آزمایشگاهی، تدوین نظام نوین آزمایشگاهی با تاكید بر فعالیت بخش خصوصی، تدوین برنامه راهبردی و ماموریت گرایی دانشگاه ها، تعامل بین پارك های علم و فناوری و تجاری سازی فناوری ها و بررسی و احصای الگوهای دانشگاهی پژوهش محور و كارآفرین را از برنامه های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال جاری برشمرد.
** پژوهش و تحقیق بودجه مناسب ندارد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: پژوهش و تحقیق از نظر بودجه وضعیت خوبی ندارد و قرار بود در سال گذشته سه درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد اما كمتر از 47 صدم درصد تامین شد.
احمدی افزود: در سال جاری امیدواریم با تمهیداتی كه دولت اندیشیده است بودجه این بخش از 47 صدم درصد تولید ناخالص ملی به یك درصد افزایش یابد.
وی اظهار كرد: كمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه های كشور از چالش های ماست كه از 10 یا 13 سال قبل ارز متمركزی برای ورود تجهیزات آزمایشگاهی از خارج تامین نشده است و خرید های ارزی قابل توجهی نداشته ایم.
وی بیان كرد: امسال مبلغی در بودجه كل كشور برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی لحاظ شده بود كه در مجلس حذف شد و تلاش می كنیم از روش های دیگر آن را جبران كنیم.
** چهار هزار شركت و هسته فناور در كشور فعال است
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از فعالیت چهار هزار شركت و هسته فناور در كشور خبر داد.
احمدی گفت: كشور ما در تبدیل ایده به ارزش افزوده، جوان است و پارك های علم و فناوری ما بیش از 10 یا 12 سال عمر ندارند.
وی افزود: در ایران 38 پارك علم و فناوری و 167 مركز رشد داشگاهی فعال است و در حدود 30 هزار نفر فناور در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار كرد: با توجه به تاكیدهای مقام معظم رهبری و توجه دولت به توسعه شركت ها و مشاغل دانش بنیان برای شتاب علمی و عملی و گذر از ایده به تولید و ارزش افزوده در كشور تلاش می كنیم.
** 85 میلیون دلار محصول فناوری در نیمسال گذشته صادر شد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ارزش محصولات صادر شده از بخش پژوهش و فناوری كشور در نیمسال گذشته را 85 میلیون دلار اعلام كرد.
احمدی گفت: در سال گذشته بودجه پارك های علم و فناوری كشور حدود هزار و 200 میلیارد ریال اما گردش مالی آنها بالغ بر 18هزار میلیارد ریال بوده است و این نشانگر شتاب در كشور برای تبدیل ایده به ارزش افزوده است.
وی افزود: فروش حاصل از فناوری در كشور در سال 92 حدود 50 میلیارد ریال و در سال 93 در حدود 250 میلیارد ریال بوده و در سال گذشته به 420 میلیارد ریال افزایش یافته است.
** تخلف های پژوهشی و خرید پایان نامه پیگرد قانونی دارد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: آئین نامه مقابله با تخلف های پژوهشی و خرید و فروش پایان نامه های دانشگاهی در سال گذشته تدوین و ابلاغ شده است و با متخلفان برخورد می شود.
احمدی افزود: در سال های گذشته برای جلوگیری از این تخلف ها در حوزه استاد و دانشجو، هیات انضباطی فعال بود اما ساز و كار قوی و بازدارنده نداشت كه با انجام كار حقوقی و مدیریتی لازم و با اجرای آیین نامه مربوطه با آن تخلف ها برخورد می شود.
وی اظهار كرد: برای برخورد با تخلف یادشده از ناحیه شركت های خارج از حوزه دانشگاه، خلا قانونی وجود داشت كه لایحه آن تنظیم و در دولت تصویب شد و امید می رود در مجلس جدید مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
وی بیان كرد: تلاش می شود تا مالكیت فكری افراد بر پژوهش ها، مقاله ها و پایان نامه ها حفظ شود و صاحبان ایده و فكر برای تولید محصول های خود ترغیب شوند.
** كارگروه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم فعال است
معاون پژوهش و فناوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری از فعال شدن كارگروه های قوی و گسترده برای تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی در این معاونت خبر داد.
احمدی گفت: با تلاش این كارگروه ها ابتدا هفت طرح كلی اقتصادمقاومتی برای اجرا در مراكز علمی تدوین و سپس این طرح ها در چهار طرح ملی جمع بندی شد.
وی افزود: این طرح ها به طور كلی برای توسعه دانشگاه های كارآفرین، مهارت افزایی و ارتقا كیفیت مراكز علمی هدفگذاری شده است.
** اجلاس معاونان پژوهش و فناوری مراكز علمی هرسال دوبار برگزار می شود
احمدی گفت: اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراكز علمی و پارك های علم و فناوری كشور هر سال در آذر و اوایل خردادماه برگزار می شود و استان اردبیل میزبان چهل و نهمین دوره این اجلاس است.
وی افزود: این اجلاس با هدف بررسی وضعیت استان ها از نظر پژوهش و فناوری و شناسایی چالش های پیش روی توسعه آنها برگزار می شود و تاكنون در ده منطقه آموزش عالی كشور به طور دوره ای برگزار شده است.
وی اظهار كرد: شهرهایی كه تاكنون اجلاس یادشده در آنها برگزار نشده است برای میزبانی این رویداد علمی در الویت هستند.
احمدی مالیات را مشكل مهم دانشگاه ها دانست و از تبادل نظر با مسوولان امر برای رفع آن خبر داد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تشویق مولف ها، اعطای وام دانشجویی، ایجاد فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان مقطع دكتری، توسعه مراكز رشد، برگزاری المپیاد كسب و كار دانشجویی با هدف حمایت از دانشجویان نوآور، جشنواره ایده های برتر و تمهید مقدمه برای حضور در جشنواره های بین المللی را از راهكارهای درحال اجرا برای حمایت از پژوهشگران و محققان اعلام كرد.
گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این نشست خبری گفت: این دانشگاه در میان 62 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه 28 را دارد و رنكینگ آن از 55درصد دانشگاه ها بالاتر است.
وی افزود: استان اردبیل نوبنیاد است و شاخص های توسعه جالبی ندارد ورشد جمعیت این استان 33صدم درصد در سال است.
وی اظهار كرد: تلاش می شود تا توسعه و تقویت دانشگاه محقق اردبیلی در عمران و آبادانی استان تاثیرگذار باشد و از ظرفیت های آن برای پیشرفت استان و خدمت به مردم استفاه شود.
دانشگاه محقق اردبیلی در سال 57 با پذیرش 30 دانشجو در رشته كشاورزی فعالیت خود را آغاز كرد و اكنون در 258 رشته كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری بیش از 11 هزار دانشجو دارد.
/6016/7124