گچساران - ايرنا - كشت گياهان دارويي در مراتع استان كهگيلويه و بويراحمد يكي از راه هاي كم هزينه كمك به اشتغال، توليد و صيانت از مراتع است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كشت گياهان دارويي مي تواند نسخه شفابخش ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، افزايش توليد و پيشگيري از تخريب مراتع به عنوان سه چالش مهم جامعه باشد اما اين مقوله ظرفيتي مغفول در كهيلويه و بويراحمد است.
كارشناسان منابع طبيعي مي گويند:نياز به سرمايه اندك، وجود بازار فروش مناسب و درآمد مطلوب توليد گياهان دارويي را به قابليتي براي به تحقق شعار سال يعني تحقق اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل تبديل كرده است.
اگرچه دولت يازدهم با كشت گياهان دارويي در بخش هايي از مراتع اين استان گام هاي بلندي براي بهره وري از اين پتانسيل برداشته است اما حمايت بخش خصوصي و دولتي براي ايجاد صنايع فراوري و بسته بندي و توسعه كشت در مراتع مستعد مي تواند توليد و درآمدزايي اين خطه را شتاب دهد.
مسئول توسعه گياهان دارويي اداره كل منابع طبيعي كهگيلويه و بويراحمد گفت: كشت گياه دارويي آنغوزه در اين استان ظرفيت ايجاد 10 هزار فرصت شغلي را دارد.
سليمان محمدي افزود: قابليت كشت گياه دارويي آنغوزه در 200 هزار هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه بر اساس برآوردهاي كارشناسي هر 20هكتار مي تواند يك شغل ايجاد كند.
وي با اشاره به سازگاري كشت گياه دارويي آنغوزه با اقليم هاي متفاوت اين استان تصريح كرد: در صورت تامين اعتبار دو ميليون ريالي براي هر هكتار از مراتع مي توان زمينه توليد اين گياه پردرآمد را فراهم كرد.
محمدي ابراز كرد: اين اعتبار براي تامين بذر و پرداخت حق الزحمه كارگران مورد نياز است.
وي بيان كرد: در هر هكتار مراتع زير كشت آنغوزه ساليانه 160 كيلوگرم شيرابه آنغوزه توليد مي شود.
محمدي گفت: هم اكنون قيمت هر كيلوگرم شيرابه گياه دارويي آنغوزه 800 هزار ريال است.
وي با اشاره به نياز نداشتن گياه دارويي آنغوزه به آبياري اظهار كرد: مراقبت از گياهان كشت شده و طولاني بودن زمان كپه كاري تا برداشت از چالش هاي اين بخش است كه ضرورت مشاركت سرمايه گذاران ، دولت و مرتع داران را دو چندان كرده است.
وي گفت: صيانت از گياهان كشت شده در برابر چراي دام مساله اصلي در كشت گياهان دارويي است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: مرتع داران اين استان 450 ميليارد ريال از كشت گياهان دارويي آنغوزه و باريجه كسب كردند.
عزت الله بهشتي فر افزود: طرح كشت گياهان دارويي آنغوزه و باريجه سال 93 در هشت و هزار و 500 هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد اجرا شد.
وي اظهار كرد: اين ميزان درآمد با اجاره دادن مراتع به بهره برداران استان هاي ديگر در طول يك سال نصيب مرتع داران اين استان شده است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: هر هكتار زمين زير كشت آنغوزه و باريجه به قيمت 50 ميليون ريال به صورت ساليانه اجاره داده مي شود.
بهشتي فر ابراز كرد: به ازاي هر هكتار از سطح زير كشت آنغوزه و باريجه دو ميليون و 600 هزار ريال از بهره برداران اخذ و به حساب خزانه دولت واريز شد.
وي بيان كرد: كهگيلويه و بويراحمد 200 هزار هكتار مرتع با ظرفيت كشت گياهان دارويي دارد.
وي اظهار كرد: در صورت تامين اعتبار مي توان با كشت گياهان دارويي به كارآفريني و توليد در كشور كمك كرد.
بهشتي فرد صيانت از مراتع و پيشگيري از فرسايش خاك از ديگر مزاياي كشت گياهان دارويي است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: به طور متوسط از هر هكتار 160 كيلوگرم شيره آنغوزه توليد و به كشور هاي حوزه خليج فارس صادر مي شود كه پس از بسته بندي در اين كشورها به كشورهاي اروپايي صادر مي شود.
آنغوزه از گياهان دارويي مهم تيره چتريان است كه طول آن گاه به دو متر هم مي رسد و اين گياه توليدكننده آنغوزه به نام هاي فارسي خوراكما، آنگوزاكما و كورن كما، بوته اي بزرگ و علفي و چند ساله است.
به گفته كارشناسان آنغوزه حاوي تعدادي ترپن و مواد محلول در چربي است كه تركيب آن 20درصد اسانس، 60درصد رزين و حدود 30 درصد صمغ است.
آنغوزه يكي از گياهان مهم و صادراتي ايران به شمار مي آيد كه خريداران آن را با روش هاي پيچيده، تجزيه و ده ها ماده ارزشمند از آن توليد مي كنند.
گياه باريجه داراي خواص درماني از جمله اثرات نيرو دهندگي، ضد نزله (زكام)، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوي معده و ترميم كننده زخم هاي سطحي است.
مصارف صنعتي باريجه در تهيه چسب الماس و صنايع آرايشي و بهداشتي است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيز داري كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه براساس استانداردها بايد 900 هزار دام در مراتع استان بچرند گفت: نسبت چراي دام در مراتع اين استان حدود سه برابر ظرفيت مجاز است.
چراي دام در مراتع كهگيلويه و بويراحمد سه برابر ظرفيت مجاز است
عزت الله بهشتي فر روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 900هزار هكتار مرتع در كهگيلويه و بويراحمد هست كه سالانه در هر هكتار 100 كيلو گرم علوفه خشك توليد مي شود.
وي بيان كرد: در زمان كوچ پاييزي عشاير ، حدود دوميليون و 500 هزار دام در مراتع اين استان تعليف مي كند كه باعث فقر و تخريب اين سرمايه هاي طبيعي مي شود.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد ظرفيت متعادل چراي دام در مراتع اين استان را 900هزار دام اعلام كرد و گفت: ورود سه برابري دام عشاير به منطقه موجب فرسايش،تخريب و انقراض برخي گونه هاي گياهي اين استان نيز شده است.
وي تصريح كرد: تبديل مراتع به محل كشت گياهان دارويي بترين راهكار براي پيشگيري از تخريب آن است.
بهشتي فر تصريح كرد: عمده ترين گونه هاي گياه مرتعي شناسايي شده در كهگيلويه و بويراحمد بهمن، يونجه وحشي ، خار زرد، شكر تيغال، گاگوش ، پنيرك وگل بنفشه است.
استان كهگيلويه و بويراحمد 11 هزار و 200 خانوار عشايري دارد.
8143/6162/1662