تبريز - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: كمبود اعتبارات سد راه مرمت و بازسازي مسجد تاريخي حسن پادشاه در تبريز است.

حسن قريشي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: متاسفانه اعتبارات لازم و كافي براي مرمت و بازسازي اين مكان مقدس و تاريخي طي دو سال اخير تخصيص نيافته و به دليل اينكه بودجه اي به نام و رديف خاصي براي اين موضوع وجود ندارد، عمليات بازسازي و مرمت آن با مشكل مواجه است.
وي با بيان اينكه طي سال هاي اخير يك ميليارد و 500 ميليون تا دو ميليارد ريال براي بازسازي و حفاظت از نابودي اين بناي تاريخي و مهم از سوي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي هزينه شده است، گفت: البته با وجود اينكه طي دو سال اخير اعتباري به اين موضوع تخصيص نيافته، اما اداره كل با استفاده از ساير اعتبارات نسبت به حفاظت و جلوگيري از خرابي اين بنا هزينه هايي را مي كند.
قريشي، طرح بزرگ و ملي ميدان حكومتي در محدوده ميدان صاحب الامر تبريز را يكي از دلايل عقيم ماندن عمليات مرمت و بازسازي مسجد حسن پادشاه عنوان و اظهار كرد: چون بناي مسجد و حمام تاريخي جوار آن در محدوده همين طرح قرار گرفته است، بايد منتظر تصويب نهائي اين طرح در سطح وازرتخانه هاي متبوع بود تا كارهاي بازسازي مسجد و حمام روند پرسرعتي به خود بگيرد.
وي ادامه داد: در صورتي كه طرح ميدان حكومتي وارد فاز اجرايي شود بدون ترديد مسجد حسن پادشاه نيز از بن بست كنوني خارج و با تملك اراضي و مغازه هاي اطراف مي توان با بازسازي و مرمت آن، وضعيت كنوني را بهبود بخشيد.
قريشي اضافه كرد: مرمت و بازسازي كامل مسجد حسن پادشاه و حمام تاريخي آن به 10 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
مسجد تاريخي حسن پادشاه تبريز (اوزون حسن) كه قدمت آن به حدود سال ۸۷۰ هجري قمري باز مي گردد، يكي از شاهكارهاي تمدن اسلامي است كه با مرمت آن به محل بازديد گردشگران ايراني و خارجي تبديل مي شود.
گنبدهاي زيباي اين مسجد از چهارسو داراي منافذي است كه با سنگ هاي مرمرين مزين و ديوارهاي بلند آن با نقوش اسليمي ها، ترنج ها، گل ها و بوته هاي متنوع و كتيبه هاي متعدد، حجاري و زينت داده شده است.
اسناد تاريخي نشان مي دهد مراسم باشكوه عزاداري و تعزيه خواني مردم تبريز قرن ها در اين مسجد برگزار مي شد.
مجموعه تاريخي ميدان صاحب الامر در سال 1354 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد.
3038/6183