قم - ایرنا - عضو شورای مركزی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: در دفتر مراجع عظام تقلید هیچ گونه انگیزه سیاسی در زمینه استهلال وجود ندارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از مركز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد در نشست علمی بررسی «مبانی فقهی - نجومی رویت هلال و وضعیت هلال ماه رمضان و شوال» در قم با اشاره به ارتباط دفتر مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید در زمینه استهلال تصریح كرد: حجت الاسلام والمسلمین مروی با دفاتر مراجع در ارتباط هستند و درباره ثبوت یا عدم ثبوت رویت هلال از آن ها سوال می كنند و دفاتر مراجع هم با دفتر رهبری ارتباط دارند.
وی ادامه داد: حتی یكبار یكی از مراجع تقلید تماس گرفتند و جویای مساله استهلال شدند؛ در دفتر مراجع تقلید هیچ گونه انگیزه سیاسی در زمینه استهلال وجود ندارد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در زمینه اعلام رویت هلال حساسیتی ندارند، اما در برگزاری نماز عید حساس هستند، چون یكسان نبودن آن، ایجاد دو دستگی می كند.
وی در ادامه به بررسی مبانی و فتواهای مختلف در زمینه رویت هلال پرداخت و افزود: برخی مردم فكر می كنند همیشه اگر با تلسكوپ به هلال نگاه كنیم یك شب زودتر آن را می بینیم در حالیكه اینگونه نیست.

** رویت با تلسكوپ ارتباطی با به روز بودن مراجع ندارد
وی افزود: گاهی در جامعه اینگونه مطرح می شود كه فقهای جدید چون با علم روز آشنا هستند رویت با تلسكوپ را می پذیرند ولی این مساله مربوط به اختلاف مبناها است و مثلا آیت الله بهجت با اینكه از مراجع پیشكسوت بودند رویت با تلسكوپ را قبول داشتند.
موحدنژاد یادآور شد: بحث رویت با ابزار در ابواب مختلف فقهی مطرح است و اگر كسی صحنه جرمی را با دوربین یا تلسكوپ دید این بحث مطرح می شود كه آیا می تواند در دادگاه شهادت دهد یا خیر؟
وی با اشاره به اینكه برخی مراجع نظر منجمین را معتبر نمی دانند اظهار داشت: چون در فقه، ما با عناوین سر و كار داریم، فقها گفته اند « لا اعتبار بقول المنجّمین » چون در غیر این‌صورت هركسی كه به او بتوان منجم گفت حرفش حجت می شود ولو در بحث رویت هلال تخصص نداشته باشد.
وی با اشاره به فرآیند تنظیم و ثبت گزارش های رصد هلال در دفتر مقام معظم رهبری گفت: ما گزارش های رصدی از همه نقاط را فقط می نویسیم و خدمت ایشان می دهیم تا تصمیم بگیرند.
موحدنژاد افزود: همین كار ساده در بررسی گزارش های رصدی و ثبت موارد متناقض را خیلی از كشورهای اسلامی انجام نمی دهند، لذا چند سال قبل در كشور عربستان شروع ماه مهم ذی الحجه را اصلا قبل از مقارنه ماه و خورشید اعلام كردند.

** رصدگران خبره قبل از غروب آفتاب هلال شوال را می بینند
حجت الاسلام سید رضا اصفهانیان از كارشناسان نجوم اسلامی و مدیر موسسه كبریا در بخش دیگری از این نشست علمی به بررسی وضعیت رویت پذیری هلال ماه های رمضان و شوال پرداخت.
وی با استفاده از نرم افزارهای نجومی به ارائه نقشه رویت پذیری هلال ماه پرداخت و توضیحاتی نسبت به ماه های رمضان و شوال ارائه داد.
وی در این باره گفت: رصدگران خبره قبل از غروب آفتاب به جستجوی هلال شوال در ایران خواهند پرداخت.
وی گفت: هلال ماه شوال و عید سعید فطر به راحتی دیده می شود و در حالی كه در ایران هنوز خورشید غروب نكرده، استرالیا اولین كشوری خواهد بود كه رویت این هلال را اعلام خواهد كرد.
نشست بررسی «مبانی فقهی نجومی رویت هلال و وضعیت هلال ماه رمضان و شوال» در مجمع جهانی صادقین(ع) قم برگزار شد.
1175 / 1596