ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: كردهای فیلی كشور عراق هم اكنون در خط مقدم مقابله با جنایت ها و وحشیگری های گروه تروریستی داعش قرار دارند.

مراسم گرامیداشت 22 هزار شهید كرد فیلی با حضور جمعی از شخصیت های مذهبی و سیاسی و فرهنگی كرد ایرانی و عراقی و همچنین جمعی از مقامات دولتی از جمله سفیر عراق در ایران، رئیس سازمان بسیج سازندگی كشور و رئیس مجلس محلی استان واسط عراق در تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری ایلام، محمدرضا مروارید در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا اظهار كرد: پس از سقوط رژیم بعث صدام و برداشته شدن فشارها، هم اینك این قوم، در پی بازیابی هویت خود است و ما نیز می بایست در این رابطه آنان را یاری كنیم.
وی برگزاری آیین های ملی در عراق توسط كردهای فیلی را از حركت های مثبت سال های اخیر برشمرد و افزود: سال گذشته مراسم بزرگداشت باشكوهی در عراق، به منظور تكریم مقام شامخ این شهدا برگزار شد و در این مراسم آیت الله عمار حكیم فرمودند اقدامات كرد فیلی در تاریخ عراق ابعاد میهنی دارد و شعار زیبای این مراسم شهید كردفیلی شهید وطن بود.
استاندار ایلام به دیدارش با سران و فعالان كرد فیلی در سلیمانیه، واسط، دیالی، بغداد، كربلا و نجف و حتی علمای عظام كه حمایت آنها از این امر بسیار قاطعانه بود اشاره كرد و گفت: از مندلی و چند شهر دیگر كرد فیلی نشین در عراق بازدید داشتم و مشاهدە كردم كه آنان با حفظ هویت خود و در تیپ هایی بنام لوا كرد فیلی و در قالب حشدالشعبی در مقابل داعش، ایستادگی و از خاك و آب و ناموس خود دفاع می كنند.
مروارید با اشاره به حضور گسترده آنها در دو سوی مرز ایران و عراق یادآور شد: باید در جهت ایجاد مراودات بیشتر فرهنگی، اقتصادی و امنیت پایدار، از ظرفیت این قوم واحد ایرانی و شیعی كمك گرفت.
به گفته وی، در استان ایلام به عنوان مركزیت این كار، آمادگی هر نوع مساعدت را داریم به ویژه در كنگره ها و سمینارهای مشترك فعالیت های زیادی داشتە باشیم.
مروارید به برگزاری جشنوارە فرامرزی مطبوعات در استان ایلام نیز اشاره كرد و یادآور شد: مسئولان دولتی بویژه اهالی مطبوعات در این جشنوارە بزرگ حضور داشتند و اغلب آنها نشریات كردزبان ایرانی و عراقی بودند كه ما تمایل به حمایت از آنها داریم.
6119/9002