ماشاالله پروين روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در باره گلايه بخشي از دانش آموزان از سختي سوالات امتحانات نهايي، گفت كه گرچه نمي توان با قاطعيت در باره تصميم وزارت آموزش و پرورش در مقابل اين گلايهها حرف زد اما به نظرم 'بعيد' است كه تغيير خاصي در روند برگزاري امتحانات صورت بگيرد يا ارفاق و آزمون مجددي در كار باشد.
به گفته او، 'گلايه برخي از دانش آموزان سال سوم متوسطه اين است كه سطح سوالات نهايي امسال از سال گذشته بالاتر بوده و سوالات مفهومي شده است.'
طي روزهاي اخير تعدادي از دانش آموزان در برخي از استان ها به دشواري سوالات امتحانات نهايي سال سوم متوسطه دوم (سوم دبيرستان) معترض بوده اند و در ابتدا بيشتر اعتراض ها هم متوجه درس 'شيمي' بود اما در ادامه شامل دروس عربي و رياضي هم شد.
امتحانات نهايي سال سوم از روز 25 ارديبهشت با درس 'عربي' آغاز شده و تا ١٨خرداد ادامه دارد؛ يك هفته بعد از آن نتايج امتحانات اعلام ميشود.
عده اي از دانشآموزان بر اين باورند كه در امتحانات نهايي از پاورقي و حتي خارج از كتاب هم سوال طرح شده است.
اما رييس اداره سنجش آموزش و پرورش استان كرمانشاه تاكيد دارد كه 'سوالات تمام آزمون هاي آموزش و پرورش براساس محتواي كتاب طرح مي شود و هرگز خارج از كتاب نيست.'
او گفت: بسياري از دانش آموزان در همين درس هايي كه مورد اعتراض قرار گرفته است، نمره بالاي 19 گرفته اند.
عبدالرسول عمادي، رييس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش هم كه مسووليت اصلي حوزه امتحانات نهايي را بر عهده دارد، در اين باره گفته است: امتحانات سخت نيست و سئوالات از محتواي كتابي است كه دانشآموزان در طول سال مي خوانند.
او همچنين هفته گذشته به نشريه شهروند گفت كه 'براساس امتحانات دروسي كه تا به حال تصحيح شده، ميانگين نمرات 12.7 است، در حالي كه ميانگين سال گذشته 11.57 بود و اين نشان ميدهد كه ميانگين نمرات امتحانات نهايي تا الان، 1.13 بالاتر از سال گذشته است.'
شايد مهمترين دليل اعتراض برخي دانش آموزان به سخت بودن امتحانات، افزايش تاثير سوابق تحصيلي در كنكور سراسري و نقش تاثيرگذار نمره امتحانات نهايي در اين سوابق است.
* توصيههايي به دبيرستانيها
رييس اداره سنجش آموزش و پرورش استان كرمانشاه با اشاره به اينكه آزمون هاي آموزش و پرورش شامل سه سطح داخلي، هماهنگ و نهايي است، گفت: سوالات آزمون داخلي توسط دبير درس مربوطه طرح و تصحيح مي شود و آزمون هماهنگ هم به صورت استاني يا كشوري طرح و توسط دبير تصحيح مي شود اما سوالات آزمون نهايي در مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش تهيه و در حوزه تصحيح اوراق به صورت بدون سربرگ تصحيح مي شود.
پروين 'مفهومي بودن' سوالات امتحانات نهايي سال سوم را قبول و درباره دليل آن اظهار كرد: با توجه به تاثير 25 درصدي معدل كتبي دانش آموزان در نتيجه كنكور سراسري، بناي وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بر مفهومي شدن سوالات سال سوم و نزديك شدن آن به سوالات كنكور است.
او به دانش آموزان سال سوم توصيه كرد كه نگران سختي آزمون ها نباشد زيرا دشواري يا آساني آزمون براي همه دانش آموزان است و بهتر است آنان سعي كنند كه با انگيزه به فكر امتحانات باقيمانده باشند تا بر روي آنها تاثير منفي ايجاد نشود؛ چه بسا ساير امتحانات راحت تر باشند.
پروين همچنين توصيه اي هم به دانش آموزان سال اول و دوم متوسطه دوم (اول و دوم دبيرستان) داشت: اين دانش آموزان بهتر است از هم اكنون خود را براي مواجهه با سوالات مفهومي آماده كنند و انتظار نداشته باشند كه سوالات امتحان عين سوالات كتاب باشد.
321 هزار دانش آموز استان كرمانشاه هم اكنون در چهار هزار و 132 مدرسه مشغول به تحصيل هستند.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
كرمانشاه - ايرنا - رييس اداره سنجش آموزش و پرورش استان كرمانشاه، آب پاكي را روي دست دانش آموزان گلايه مند به 'سختي سوالات امتحانات نهايي' سال سوم متوسطه ريخت و توصيههايي به دبيرستانيها كرد.