سنندج- ايرنا- گندم كاران شهرستان كامياران در جلسه اي با موضوع خريد تضميني گندم با حضور مسوولان استان كردستان بر پرداخت به موقع هزينه گندم خريداري شده توسط دولت تاكيد كردند و خواستار توجه جدي مسوولان به مسايل و مشكلات گندم كاران شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين جلسه امروز دوشنبه در سالن جلسات فرمانداري شهرستان كامياران و با حضور مدير عامل شركت غله و بازرگاني دولتي استان كردستان، فرماندار و رييس جهاد كشاروزي شهرستان كامياران برگزار شد.
منصور فتحي يكي از گندم كاران حاضر در اين جلسه به نمايندگي از كشاورزان شهرستان كامياران خواستار پرداخت به موقع هزينه گندم خريداري شده از سوي دولت شد و گفت: گندم كاران به خاطر دير پرداخت كردن پولشان از سوي دولت به دلالان و واسطه ها روي مي آورند كه پرداخت به موقع هزينه گندم مي تواند بازار واسطه اي و دلالي را حذف كند.
وي همچنين در خصوص اينكه دولت گندم را با قيمت ريال از مردم مي خرد و به دلار مي فروشد افزود: كشاورزان خواهان شفاف سازي در اين مورد از سوي مسوولان هستند.
وي در ادامه فرسوده بودن كمباين هاي موجود در شهرستان كامياران را يكي از مشكلات اصلي گندم كاران دانست و اظهار كرد: كشاورزان حاصل يك سال تلاش و دست رنج خود را به اين كمباين ها مي سپارند كه بعضي مواقع به دليل اينكه استان كردستان جزو آخرين استان ها در برداشت گندم است اين دستگاه ها ضدعفوني و سرويس نمي شود و باعث ريزش بيش از حد گندم در زمين و انتقال انواع بيماري ها به زمين هاي شهرستان كامياران مي شود.
او به هزينه بالاي حمل و نقل به مراكز خريد گندم در شهرستان كامياران نيز اشاره كرد و گفت: ساعت كاري مراكز خريد بايد از 12 ساعت به 24 ساعت تغيير كند زيرا خودرو حامل گندم هر چند ساعتي كه زير بار بماند و بار را تخليه نكند هزينه حمل و نقل را از كشاورز مي گيرد.
او مشكل ديگر كشاورزان را ممنوع بودن تردد خودروهاي حمل گندم در داخل شهر عنوان كرد و افزود: كشاورزان انتظار دارند با توجه به تمام سختي هاي يك ساله اي كه متحمل شده اند ديگر درگير مسايلي از اين قبيل نباشند و جهاد كشاورزي هماهنگي هاي لازم را در اين خصوص با نيروي انتظامي از قبل انجام دهد.
مدير عامل شركت غله استان كردستان نيز در ادامه اين جلسه با اشاره به اينكه امسال قيمت خريد گندم از سوي دولت نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش يافته است گفت: قيمت پايه امسال هر كيلوگرم گندم 12هزار و 700 ريال در نظر گرفته شده است.
جمال صالحي افزايش قيمت گندم را چاره رفع مشكلات گندم كاران ندانست و افزود: بايد تلاش كنيم قيمت تمام شده توليد گندم كاهش يابد تا بسياري از مشكلات كشاورزان برطرف شود.
وي با اشاره به اينكه دولت گندمي كه با ريال خريداري مي كند را با همان ريال هم مي فروشد گفت: دولت گندمي كه با 12هزار و 700ريال از كشاورزان مي خرد را به نرخ هر كيلوگرم شش هزار850ريال به خبازي ها و به نرخ 9هزار ريال به بخش صنعت مي فروشد.
وي در مورد فرسودن بودن دستگاه هاي برداشت گندم نيز گفت: هر سال در خصوص سرويس كردن و ضدعفوني كردن اين دستگاه ها تذكرات و توصيه هاي لازم به جهاد كشاورزي شهرستان از طرف جهاد استان صورت مي گيرد و اميدواريم اين موارد رعايت شود.
وي در خصوص ساعات كاري مراكز خريد گندم در شهرستان كامياران نيز گفت: استان در اين زمينه تابع نظرات فرماندار شهرستان به عنوان رييس ستاد خريد گندم است و فرماندار بايد تصميم بگيرد.
او در ادامه سخنان خود مهم ترين دليل تاخير در پرداخت به موقع پول به كشاورزان را اين موضوع اعلام كرد كه استان كردستان جزو آخرين استان ها در برداشت گندم است و تصريح كرد: تامين نقدينگي از راه منابع دولتي، تسهيلات و بخش ديگر فروش همان گندم هاي خريداري شده است كه به وجود آمدن تاخير در اين فرآيندها امري طبيعي است اما امسال سعي بر آن است كه اين تاخيرات با ارسال به موقع اطلاعات از سوي بانك به حداقل برسد.
وي همچنين با اشاره به اينكه خريد توافقي از سوي كشاورزان و مراكز خريد گندم ممنوع است گفت: خريد گندم تنها به صورت تضميني است.
صالحي اضافه كرد: در مراكز خريد گندم گرفتن هر پولي با هر عنواني از كشاورزان ممنوع است و با متخلف در اين زمينه برخورد قانوني خواهد شد و اين موضوع بايد در بنري در تمام مراكز خريد گندم نصب و به كشاورزان اطلاع داده شود.
در ادامه رييس جهاد كشاورزي كامياران سطح زير كشت گندم در اين شهرستان را 30 هزار هكتار اعلام كرد و گفت: از اين مقدار 25 هزار هكتار ديم و پنج هزار هكتار آبي است.
بهرام كوشكي ميزان برآورد توليد گندم در سال زراعي جاري را 65 هزار تن اعلام كرد و افزود: ميزان خريد مازاد بر مصرف نيز 50 هزار تن است.
وي با اشاره به اينكه كامياران بزرگترين پتانسيل را در حوزه كشاورزي دارد گفت: براي عملي كردن اقتصاد مقاومتي در كامياران با برنامه ريزي مي توان ايجاد اشتغال كرد و ميزان توليدات را در اين زمينه بالا برد.
او در خصوص برخورد قانوني با دلالان و واسطه ها در بازار خريد گندم نيز گفت: دولت با ايجاد سامانه جامع بازرگاني دست اين افراد را قطع كرده است.
وي در خصوص سامانه جامع بازرگاني نيز افزود: جهاد كشاورزي با ثبت نام كردن كشاورزان در اين سامانه و در اختيار قرار دادن اطلاعات اين سامانه به مراكز خريد گندم اين مراكز موظف هستند فقط از كشاورزان گندم خريداري كنند.
كامياران در 65 كيلومتري جنوب سنندج واقع شده است.
7349/3033/1904