تهران - ایرنا - بانوی كوهنوردی ایرانی كه به تازگی موفق به فتح قله 8463 متری ماكالو در نپال شده است ،‌می گوید:‌ در كنار لذتی كه از كوهنوردی و فتح قلل رفیع جهان می برم هدفم نشان دادن توان زنان ایرانی است.

پروانه كاظمی كوهنورد ایرانی اواخر فروردین ماه سال جاری (1395) تهران را به مقصد نپال ترك كرد و پس از فتح قله ماكالو، صبح امروز (سه شنبه ) به تهران بازگشت .
كاظمی كه چهار سال پیش موفق به فتح قله اورست شده است،‌ در گفت و گو با ایرنا افزود: ‌پیش از این چهار قله هشت هزار متری دیگر را فتح كرده ام ، ضمن اینكه نخستین زن كوهنورد در جهان هستم كه توانسته دو قله هشت هزار متری را در فاصله یك هفته فتح كند و خوشحالم كه بانی این افتخار برای كشورم و زنان ایرانی هستم .
ماكالو، قله ای منفرد در 22 كیلومتری شرق قله اورست و شبیه هرمی چهار وجهی است و به دلیل شیب بسیار زیاد و تیغه های تیز از آن به عنوان یكی از سخت ترین قلل جهان برای صعود یاد می شود.
ماكالو با ارتفاعی بین 8463 تا 8485 پنجمین قله مرتفع جهان است .
كاظمی 18 تا 25 می سال 2012 (29 اردیبهشت تا 5 خرداد ماه ) توانست قلل اورست و لوتسه را در فاصله یك هفته فتح كند.
این بانوی ایرانی هیمالیا نورد ادامه داد: ماكالو یكی از قله های هشت هزار متری سخت جهان محسوب می شود و من دومین ایرانی بعد از عظیم قیچی ساز هستم كه این قله را فتح كرده است.
وی افزود: ‌البته قیچی ساز سال 92 این قله را بدون استفاده از كپسول اكسیژن فتح كرده و من نیز تلاش كردم بدون استفاده از كپسول اكسیژن به این قله صعود كنم اما در ارتفاع 7070 متری متوجه شدم نمی توانم با این شیوه به قله صعود كنم و با استفاده از كپسول اكسیژن موفق به فتح قله ماكالو شدم .
این بانوی كوهنورد گفت:‌ در حین صعود متوجه شدم برخی دیگر از صعود كنندگان به این قله كه از كپسول اكسیژن استفاده نكرده بودند با مشكلاتی از جمله سیاه شدن انگشتان پا مواجه شده و حتی احتمال قطع انگشتان آنان وجود داشت بنا براین همانطور كه گفتم از ارتفاع 7070 متری با اكسیژن صعود را ادامه دادم .
كاظمی، تصریح كرد:‌ قیچی ساز از كوهنوردان پیشرو و بسیار قدرتمند در سطح جهان است زیرا هر كوهنوردی توانایی صعود به قلل مرتفع بدون كپسول اكسیژن را ندارد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا با ادامه صعودهایش، قصد ملحق شدن به باشگاه هشت هزار متری ها را دارد یا خیر ؟ گفت:‌ یكی از اهداف من نشان دادن تصویری از توان زنان ایرانی به جهانیان است و در حال حاضر هدف پیوستن به این باشگاه را ندارم و صعودهایم را تا زمانی كه از نظر فیزیكی و بدنی توانایی كافی داشته باشم و از نظر مالی نیز بتوانم مخارج آن را تامین كنم ادامه خواهم داد.
وی تصریح كرد:‌ من نخستین صعود كننده به قله ماكالو در سال 2016 هستم و پس از من دو ایتالیایی همراه با دو شرپا ( همراه كوهنورد) به این قله صعود كردند.
این ورزشكار زن اضافه كرد:‌‌ تاكنون به چندین قله شش هزار متری و هفت هزار متری در نقاط مختلف جهان صعود كرده ام كه در اكثر این صعودها تنها بوده ام .
وی درخصوص اینكه در رشته ورزشی دیگری نیز فعالیت می كند یا خیر؟ گفت:‌‌برای كوهنوردی باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشی كه به همین دلیل من در رشته دوومیدانی و دوچرخه سواری نیز فعالیت می كنم .
این بانوی كوهنورد متولد 1349 است و اگر چه همسرش وی را در صعودهای داخلی همراهی می كند اما به دلیل مشغله زیاد در صعودهای خارجی با وی همسفر نیست و او به تنهایی به قلل مرتفع دنیا صعود كرده و موفق به فتح قلل می شود.
وی در سال 2011 قله ماناسلو به ارتفاع 8163 متر ، سال ‌2012 قلل اورست و لوتسه به ترتیب به ارتفاع 8848 و 8516 را فتح كرد ، ‌سال 2013 كانچن جونگا با ارتفاع 8586 را فتح كرد و در بهار 2014 نیز پرچم كشورمان را در قله دائو لاگیری به ارتفاع 8167 متر به اهتزاز در آورد.
این كوهنورد موفق ایرانی كارشناسی خود را در رشته ریاضی محض از دانشگاه صنعتی شریف گرفته و بازیكن ،‌مربی و داور بدمینتون نیز بوده است .
ورزشی **1828** 1701