بندرعباس- ايرنا- هيات ديپلماتيك و اقتصادي كشور سنگال با حضور سفير اين كشور در ايران و با همراهي مديران بنادر و دريانوردي هرمزگان از بندر شهيد رجايي بندرعباس بازديد كرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، اين هيات در ابتداي حضور در اين بندر نشستي مشترك به منظور بررسي راههاي همكاري ميان بندر داكار و بندر شهيد رجايي با مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان داشتند.
هيات ديپلماتيك و اقتصادي كشور سنگال پس از اين نشست از پايانه ها و اسكله هاي تخليه و بارگيري كالاي كانتينري، فله و نفتي بندر شهيد رجايي و پسكرانه نگهداري كالا در اين بندر بازديد كردند.
مديركل بندر داكار در اين بازديد خاطرنشان كرد: بندر داكار با 600 هكتار وسعت مي تواند مقصد كالاهاي ايراني مانند خودرو، فرش و نفت و گاز باشد و سنگال نيز مي تواند مواد معدني خود را براي فرآوري به ايران ارسال كند.
كونته هدف از بازديد و سفر اين هيات به بزرگترين بندر ايران را گسترش تجارت بين المللي و آشنايي فعالان بخش خصوصي اين كشور با ظرفيت پايانه ها و امكانات بندر شهيد رجايي دانست.
كشور سنگال در غرب آفريقا قرار دارد، اين كشور نه وسعت آنچناني دارد و نه موقعيت استراتژيكي اما در تصميم‌گيري‌هاي سياسي قاره آفريقا نقشي اساسي ايفا مي‌‌كند.
سنگال به لحاظ تقسيمات اداري به ده استان تقسيم مي‌شود و پايتخت اين كشور شهر بندري داكار است كه دومين بندر منطقه غرب آفريقا پس از ابيجان به شمار مي‌آيد. داكار نزديك‌ترين بندر به اروپا در غرب آفريقاست.
جمعيت اين كشور حدود 11 ميليون تن است كه 94 درصد آنها مسلمان، 5 درصد مسيحي و يك درصد داراي مذاهب بومي هستند.
بندر شهيد رجايي دروازه طلايي اقتصاد ايران است كه 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزيت وتخليه وبارگيري حدود 85 درصد كالاهاي كانتينري درسطح كل بنادر كشور را پشتيباني مي كند.
بندر شهيد رجايي با 18 دستگاه گنتري كرين (جرثقيل غول پيكر جهت تخليه و بارگيري كانتينري) و40 پست اسكله، بزرگترين و پيشرفته ترين بندر كانتينري ايران است.
عمليات كانتينري در حوزه بندري از جمله شاخصهاي مهمي است كه مدتهاي بسياري بود خبري از رشد اين عمليات در بزرگترين بندر تجاري ايران وجود نداشت.
اما خوشبختانه با تلاش هاي دولت تدبير و اميد و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط كشتيراني برتر دنيا براي حضور در بندر شهيد رجايي و افزايش تردد خطوط كشتيراني لاينر به اين بندر، اين عمليات رشد قابل ملاحظه اي يافته است كه در نوع خود نشان از رشد اقتصادي در كشور دارد.
بندر شهيد رجايي در ماه هاي اخير همواره شاهد حضور گروه هاي تجاري و سرمايه گذاران بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي به منظور بررسي شرايط سرمايه گذاري در اين بندر است.
بندر شهيد رجايي در 23 كيلومتري غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/ 6048 **شبس 1488 **