تهران - ايرنا - معاون آموزشي داروخانه هاي دانشكده داروسازي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه داروساز، داروپزشك و داروخانه به موسسه داروپزشكي تبديل شود، گفت: زماني كه عنوان داروساز به كار برده مي شود، در حقيقت اين حرفه را كوچك مي كنيم، پس بايد به داروساز، عنوان داروپزشك داده شود.

هادي اسماعيلي روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: وقتي عنوان داروساز به كار مي بريم در حقيقت اين پزشكان را در حد ساخت دارو مي بينيم در صورتيكه در دنيا عنوان «دكتر داروها» به آنان داده مي شود كه عنواني كلي تر است و كسي است كه در زمينه مديريت بيماري و مصرف دارو نظر مي دهد.
وي با بيان اينكه بايد ديد مردم به خدمات داروسازان اصلاح شود، ادامه داد: پيشنهاد ما اين بود كه به جاي دكتر داروساز از دكتر داروها يا داروپزشك استفاده شود زيرا داروسازان فقط با ساخت دارو در يك دوره شش تا هفت ساله كه آشنا نشده اند بلكه تمام نكات مرتبط با تداخلات دارويي، درمان بيماري ها، مصرف داروها در دوران بارداري و شيردهي، مصرف دارو در نوزادان، كودكان و بزرگسالان، مكمل هاي غذايي و ورزشي، شيرخشك كه در قالب داروسازي نمي گنجد، بلكه در قالب داروپزشك است، به خوبي آموزش هاي لازم را ديده اند.
اسماعيلي خاطرنشان كرد: اين موضوعات را بايد دست اندركاران و صاحبنظران عرصه داروسازان بيشتر توجه كنند تا داروسازان تغيير عنواني داشته باشند و بدنبال اين تغيير عنوان جايگاه داروسازي و داروپزشكي را در رده پزشكان شاهد باشيم.

** داروخانه به موسسه داروپزشكي تبديل شود
معاون آموزشي داروخانه هاي دانشكده داروسازي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: براي تغيير عنوان داروساز به داروپزشك و تبديل عنوان داروخانه به موسسه داروپزشكي با همكاري سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اقداماتي انجام شده است.
وي با بيان اينكه بايد داروخانه هم به موسسه داروپزشكي تبديل شود، اظهار داشت: اينكه داروخانه ها بخواهند سر در داروخانه هاي خود را به موسسات داروپزشكي تغيير دهند، اجباري نخواهد داشت كه حتما سر در داروخانه ها تغيير كند و زمان اين قضيه را رفع مي كند.
اسماعيلي ادامه داد: همين كه عنوان داروخانه به داروپزشكي تبديل شود براي افرادي كه وارد اين فضا مي شود ذهنيتي را ايجاد خواهد كرد كه اين ذهنيت پذيرش آنها را نسبت به اين ارائه خدمات درماني بيشتر خواهد كرد.
وي افزود: اين موضوع در حد يك ايده نيست بلكه به عنوان يك عضو هيات علمي دانشگاه كه درگير آموزش داروپزشكي هستم و 10 واحد عملي دانشجويان داروسازي يكي از دانشگاه هاي رتبه اول ايران را دانشگاه شهيد بهشتي دارد و مسئوليت فرايندهاي داروخانه هاي آنها برعهده من است، اين كار را شروع كرده ايم.
اسماعيلي تصريح كرد:‌ اين ذهنيت را در دانشجويان ايجاد كرده ام و چون درگير آموزش هستم اين پيشنهاد را دارم و مدارك و مستنداتي مي توانم ارائه دهم و مي تواند از طريق قانوني اقدام شود.
معاون آموزشي داروخانه هاي دانشكده داروسازي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: به همين منظور پيشنهاد مي شود اين تغييرات عناوين به شوراي فرهنگ و ادب فارسي برود تا بررسي شود.
اجتمام(4)**7268 ** 1418 ** 1071