اصفهان- ايرنا- تحقيقي كه از سوي خانه رياضيات اصفهان انجام شده است نشان مي دهد كه نمره درس رياضي در ميان داوطلبان گروه رياضي كنكور سراسري براي ورود به دانشگاه ها از سال 80 تا 93 روند نزولي داشته است

به گزارش ايرنا در اين تحقيق كه بر روي پايگاه اينترنتي خانه رياضيات اصفهان منتشر شده، آمده است: بررسي هاي بعمل آمده گوياي كاهش ميانگين نمرات خام كل داوطلبان گروه آزمايشي رياضي از سال 1380 تا 1390 بوده است.
بر اساس اين تحقيق، كاهش ميانگين نمرات خام رياضي در رتبه هاي خاص نبوده و در ميان همه رتبه ها و با شيب روند منفي 0.65 براي زنان و منفي 0.71 براي مردان مشاهده مي شود.
در گروه آزمايشي رياضي، درس رياضي به عنوان درس اصلي در آزمون سراسري مطرح است بنابراين وجود افت در اين درس را مي توان نشان دهنده ضعف در دانش رياضي بين داوطلبان دانست.
اين كاهش به جنسيت يا رتبه هاي خاص مربوط نيست و مي توان اظهار كرد كه مساله افت رياضي بطور كلي در ميان همه داوطلبان رخ داده است.
عضو هيات موسس خانه رياضيات اصفهان روز يكشنبه درباره اين تحقيق به ايرنا گفت: مساله افت درس رياضي بين دانش‌آموزان و دانشجويان دغدغه بسياري از كارشناسان، دبيران و استادان است بهمين دليل كميته اي بمنظور بررسي اين موضوع در خانه رياضيات اصفهان تشكيل شد.
علي رجالي افزود: ما به اطلاعات آموزش و پرورش دسترسي چنداني نداشتيم اما توانستيم با استفاده از نمرات آزمون هاي سراسري و از طريق سازمان سنجش در اين زمينه تحقيقي را انجام دهيم.
وي اظهار كرد: در اين تحقيق ميانگين نمرات خام رياضي كنكور سراسري داوطلبان گروه آزمايشي رياضي كه آمادگي در درس رياضي براي آينده تحصيلي و شغلي آنها، ضروري است از سال‌هاي 1380 تا 1393 مورد بررسي قرار گرفت.
وي ادامه داد: همه اين اطلاعات حاكي از وجود افت در بين داوطلبان در اين 13 سال بوده است.
وي با اشاره به تحقيق ها و مقاله هاي ديگري كه در اين زمينه تهيه شده است، گفت: همچنين بررسي ها نشان مي دهد كه علاقه دانشجويان براي ورود به رشته هاي رياضي و آمار كمتر شده است.
اين استاد دانشگاه، يكي از مهمترين دلايل افت نمرات در درس رياضي را عدم درك مفهومي درس رياضي در مدرسه عنوان و تصريح كرد: اين موضوع باعث مي شود كه دانش آموزان علاقه چنداني به رياضي پيدا نكنند.
وي همچنين يكي از مهمترين دلايل كاهش علاقه دانش آموزان براي ادامه تحصيل در رشته رياضي و آمار در دانشگاه را عدم اطمينان از آينده شغلي مناسب در اين رشته ها عنوان كرد.
افت تحصيلي به معناي كاهش عملكرد تحصيلي و درسي دانش آموزان از سطح رضايت بخش به سطح نامطلوب است.
خانه رياضيات اصفهان بمنظور آماده ­سازي نوجوانان و جوانان استان اصفهان براي تحقق اهداف فرهنگي آموزشي و با هدف ارتقاء كيفيت آموزش رياضي و بهبود روش­ها و انجام پژوهش­هاي علمي كاربردي جهت ارتقاء دانش رياضي به مناسبت سال جهاني رياضيات (2000 ميلادي) تشكيل شد.
اين مركز به عنوان واحدي غيردولتي زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تشكيل شد.
ت/3011/ 6022