تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

مسكو- ایرنا- صادرات میوه و سبزیجات از ایران به روسیه از آغاز سال جاری در حال شتاب گرفتن است و هر چند هنوز آماری از آن اعلام نشده، ولی كالای های ایرانی در حال جایگزینی با محصولات تركیه ای است كه به دلیل تحریم های مسكو علیه آنكارا، ورود آن منع شده است.

به گزارش ایرنا، روسیه با بیش از 17 میلیون كیلومتر مربع گستردگی به عنوان بزرگترین كشور جهان و 146 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در سرزمین اصلی و 22 جمهوری بازار بزرگی است كه به علت سردسیر بودن بسیاری از مناطق نیاز به واردات گسترده سبزیجات تازه و میوه به صورت روزانه از كشورهای مختلف حتی آفریقا دارد.
پس از آغاز تحریم های روسیه علیه تركیه به دلیل ساقط كردن یك فروند بمب افكن روسی بر فراز آسمان سوریه كه آذر ماه سال گذشته رخ داد و منجر به كشته شدن یك خلبان آن توسط تروریست ها شد، دولتمردان روسی برای جایگزینی كالاهای تركیه ای نگاه نخست منطقه ای را به ایران و سپس فرامنطقه ای به مصر معطوف كردند.
ایران براساس برنامه ریزی اقتصادی و ده ها دور مذاكرات انجام شده توسط سفارت جمهوری اسلامی، گمرگ و همچنین بخش خصوصی دو كشور، برنامه های مختلفی را به اجرا گذاشت كه امضای چندین توافقنامه و قرارداد در زمینه افزایش روابط بازرگانی و امضای گذرگاه سبز گمركی روسیه برای صادرات محصولات ایرانی در تهران از آن جمله است.
ایران و روسیه در همین چارچوب، افزون بر برنامه ریزی كلان افزایش ارزش روابط تجاری بین دو كشور در بخش های مختلف صنعتی، انرژی و اجرای طرح های مشترك، همكاری های بیشتر اقتصادی بین استانی و بازرگانی را نیز در نقشه راه توسعه مناسبات گنجانده اند تا براساس آن حجم روابط تجاری از سالانه دو میلیار دلار كنونی در آینده ای نزدیك به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.
اما صادرات به بازار پر مصرف و پر رقیب روسیه نیازمند رعایت بسیاری از قوانین و مقررات همسطح اروپا است تا بتوان در آن موفق بود و از همه مهمتر شناخت مقررات حقوقی و گمركی و همچنین بازارهای منطقه ای است كه اكنون صادر كنندگان ایرانی بیش از همه مسكو پایتخت، شهرهای پیرامونی و همچنین سن پطرزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه را مورد توجه قرار داده اند.
صادرات میوه وسبزیجات تازه از ایران به روسیه به صورت روزانه می تواند یكی از اصلی ترین فعالیت های بخش خصوصی باشد كه حداقل تا سال 2020 بازار آن تضمین است و پس از آن هم وعده به نتیجه رسیدن خودكفایی داخلی داده شده است.
براساس ارزیابی های میدانی دفتر ایرنا در مسكو، مصاحبه با ده ها كارشناس و فعال اقتصادی ایرانی و روسی و نتایج چندین همایش و نمایشگاه برگزار شده، بایسته های صادرات روزانه میوه و سبزیجات از ایران به روسیه زیاد است كه در این مرحله رعایت 20 اصل طلایی زیر می تواند به افزایش سهم شركت های ایرانی، حفظ آن و همچنین سود بیشتر برای شركت های ایرانی در بازار روسیه منجر شود.

1 - شناخت كامل قبلی از شرایط همكاری و نیازهای بازار روسیه همراه تدوین قراردادهای معتبر حقوقی با طرف های روسی و تعهد برای عملی كردن آن براساس توان قطعی
2- پرهیز از پراكنده كاری، لزوم تجمیع واحدهای كوچك صادراتی در قالب تشكل های بزرگ و توافق قانونی در باره نظام مالی پرداخت ارزش محموله ها با تعیین ارز مشخص
3 - استفاده از مشاوره های معتبر حقوقی و صادراتی بویژه انتخاب شریك مطمئن و نه سیاه در روسیه
4- انتخاب كوتاه ترین و كم هزینه ترین راه انتقال صادرات میوه و سبزیحات تازه به بازارهای پر مصرف
5 - رعایت استانداردهای بسته بندی، كیفیت و نگهداری در شرایط سردخانه ای پیش از بارگیری در بالاترین سطح
6 - اولویت در بسته بندی جذاب محصولات درجه یك با وزن كم برای مصرف خانوار زیر یك كیلو
7 - پرهیز از ارسال یك محصول با چند گونه كیفیت یا برداشت شده در چند زمان در یك محموله
8 - با توجه به فسادپذیر بودن محموله ها، مقاصد صادراتی براساس بازار مصرف ارسال شود
9 - اطمینان از نظام توزیع در بازار
10 - هوشیاری برای گرفتار نشدن در بازار دلالی مراكز توزیع میوه و سبزیجات در شهرهای مختلف روسیه بوِیژه مسكو كه بیشتر دست فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان است
11- درج اطلاعات مربوط به وزن دقیق، استاندارد بودن، پروانه های بهداشتی، گواهی های ایزو در مراحل مختلف
12 - سعی در انتخاب یك برند یا نشان ساده با نماد ایرانی برای شناخته تر شدن محصول
13- استفاده از كارهای تبلیغی كم هزینه مانند بروشورها در بسته های كوچك میوه مصرف خانواده برای معرفی ایران به شهروندان روسی و در صورت امكان شرح و تصویر یك اثر تاریخی یا روابط و پیشینه دو كشور
14 - هم افزایی و همپوشانی بین صادر كنندگان ایرانی برای صادرات موفق تر و پرهیز از رقابت ایرانی ایرانی كه معمولا می تواند پیشنهاد برخی طرف ها در روسیه باشد
15 - جلوگیری از انباشته شدن مطالبات از شركت های روسی و به روز بودن اطلاعات
16- ذكر دقیق ارزش گمركی كالاهای صادراتی در مدارك مربوط به زبان انگلیسی و ترجیحا روسی
17 - استفاده از مسیر صادراتی خزر برای اجناس كمتر فساد پذیر به دلیل هزینه پایین تر
18 - شناخت بیشتر بازارهای پر مصرف و همچنین برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جدید
19 - برنامه ریزی برای كشاورزی فراسرزمینی سبزیجات در جمهوری های مختلف روسیه برای تامین نیازهای مناطق دور دست
20 - توجه ویژه به مناطق ساحلی روسیه در خزر با توجه به مسیر ویژه آبی در صادرات كالا و سبزیجات
به علت موقعیت جغرافیایی همجواری روسیه با ایران و مسیرهای كم هزینه انتقال محموله نسبت به كشورهای دور دست، شركت های ایرانی می توانند كالاهای صادراتی را با مزیت بهای تمام شده كمتر نسبت به كالاهای دیگر كشورها عرضه كند.
اكنون كیوی، سبزیجات تازه، كلم و كلم بروكلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه بشمار می رود كه افزون بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند «اوشان» كه در بسیاری از شهرهای این كشور و دیگر كشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.
از سوی دیگر تهران و مسكو ماه گذشته قرارداد گذرگاه سبز گمركی امضا كردند كه بر اساس آن برای تامین نیازهای روزانه میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت سفید و آبزیان روسیه، ساده سازی مقررات گمركی برای صادر كنندگان ایرانی اجرا خواهد شد و این كشور در صدد است تا سه ماه دیگر آن را اجرا كند.
همچنین در سفر هفته گذشته هیات استانی البرز به سرپرستی سید حمید طهایی استاندار این استان با هیات بازرگانی و صنعتی روسی در مسكو، توافق اولیه در باره صادرات روزانه هوایی سبزیجات و میوه از فرودگاه باری پیام كرج به پایتخت روسیه توافق شد و براساس برنامه ریزی اعلام شده، ادامه مذاكرات دو هیات در ایران پیگیری خواهد شد.
همزمان روابط بسیار خوب مسكو و تهران، اتحادیه اقتصادی اورآسیا را كه متشكل از روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر با بیش از 20 میلیون كیلومتر مربع مساحت و تولید ناخالص داخلی فراتر از چهار تریلیون دلار در سال است به یك بازار خوب پر فرصت برای شركت های ایرانی تبدیل كرده بویژه اینكه ایران در حال مذاكره با این اتحادیه برای امضای قرارداد تجارت آزاد است.
همچنین بازار جامعه كشورهای همسود متشكل از روسیه، جمهوری آذربایجان ارمنستان، ازبكستان، بلاروس، تاجیكستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی و عضویت ناظر تركمنستان نیز مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت مناسب دیگری برای صادر كنندگان ایرانی میوه و سبزیجات با هدف افزایش صادرات است.
از: هادی مولوی نیا
اروپام 1516