شهركرد- ايرنا- همزمان با هفته صنايع دستي، نخستين مجتمع توليد نمد در روستاي بهرام آباد شهرستان شهركرد روز دوشنبه به بهره برداري رسيد.

معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري روز دوشنبه گفت : با توجه به وجود بافت عشايري اين استان مي تواند يكي از بزرگترين توليد كنندگان نمد در ايران باشد.
به گزارش ايرنا، گودرز اميري ،در آيين بهره برداري از اين مجتمع افزود:رويكرد توليد نمد در استان بايد صادراتي باشد و بايد توليد كنندگان به بازارها جهاني فكر كنند تا بتواند برند نمد اين استان را در سطح جهان مطرح كنند.
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال وبختياري گفت:اين مجتمع به منظور حمايت از هنرمندان بخش صنعت نمدمالي و همچنين حمايت هنر صنعت نمد و نمدمالي راه اندازي شده است.
مهرداد رئيسي در آيين افتتاح اين مجتمع افزود: براي راه اندازي و تجهيز اين مجتمع دو ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي به منظور توسعه و تجهيز كارگاه هاي صنايع دستي هزينه شده است.
وي گفت: با راه اندازي اين مجتمع زمينه اشتغال 12 نفر به صورت مستقيم و 50 نفر به صورت غيرمستقيم فراهم شده است.
به گفته وي، در اين مجتمع تمام مراحل نمدمالي از جمله حلاجي پشم تا مرحله آخر از جمله مونتاژ به وسيله دستگاه ها و تجهيزات جديد انجام مي شود.
رئيسي اظهار داشت:استان چهارمحال وبختياري در رديف استان هاي برتر در توليد محصولات نمدي قرار دارد.
به گفته وي، محصولات نمدي چهارمحال وبختياري، نشان مرغوبيت ملي و نشان مرغوبيت يونسكو را دريافت كرده است.
وي گفت:توليد نمد در چهارمحال و بختياري پيشتر به صورت خانگي با 120نفر اشتغال بوده است.
به گفته وي،هم اكنون 120تن نمد در چهارمحال و بختياري توليد مي شود و براساس آمار گمرك سال گذشته 200هزار دلار نمد از اين استان به خارج از كشور صادر شده است.
به گزارش ايرنا، نمد در لغت به معناي پارچه اي كلفت كه از پشم يا كرك ماليده ساخته مي شود.
هفته صنايع دستي از 16 خردادماه آغاز و تا 22 خردادماه ادامه دارد .
روستاي بهرام آباد بخش مركزي شهرستان شهركرد چهارمحال و بختياري در فاصله 10 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
7360/2097