نوشهر - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: این شهرستان 220 هزار هكتار منطقه حفاظت‌ شده دارد و از هر 50 هزار هكتار فقط یك محیط‌ بان حفاظت می كند.

كامبیز محسن سلطانی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: با توجه به اهمیت گونه های گیاهی و جانوری موجود در منطقه حفاظت شده نوشهر كه بزرگترین منطقه حفاظت شده در غرب مازندران به شمار می رود لزوم تامین نیروی انسانی در حفاظت از این سرمایه ملی بیش از پیش احساس می شود.
وی با بیان اینكه باید برای هر یك هزار هكتار یك محیط بان در مناطق حفاظت شده وجود داشته باشد، تصریح كرد: اكنون 11 واحد محیط بانی این شهرستان به دلیل كمبود نیرو غیرفعال و نیمه فعال هستند و نیروهای موجود به صورت شبانه روزی از منطقه حفاظت شده نوشهر حراست می كنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر خاطرنشان كرد: كمبود نیرو و همچنین راههای متعدد در مناطق حفاظت‌ شده به ویژه جنگل و گستردگی مناطق حفاظت شده البرز مركزی باعث شده تا شكارچیان حرفه ای در این مناطق حضور پیدا كنند كه كار حفاظت را دشوارتر كرده است.
محسن سلطانی با اشاره به تلاش شبانه روزی نیروهای موجود این اداره افزود: در یك سال گذشته 50 شكارچی متخلف كه 3 مورد آن به هنگام شكار و مابقی قبل از اقدام به شكار دستگیر شدند؛ پس از تشكیل پرونده در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر، پلنگ ، شوكا ، مرال ، خرس قهوه ای ، بزكوهی ، مرال ، خوك ، گوزن ، كل بز، آهو و انواع پرندگان را مهم‌ترین گونه های جانوری منطقه البرز مركزی نوشهرمعرفی كرد و گفت: با توجه به وجود این موجودات و از طرفی زیاد بودن تفنگ غیر مجاز و شكارچی، كار حفاظت از جانوران به سختی و با خطرات متعدد مواجه است.
محسن سلطانی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوز به حریم دریا اظهار داشت: با توجه به جدیت برخورد با متخلفان شاهد كاهش تخلف در شهرستان هستیم كه در هشت ماهه گذشته با 60 مورد تجاوز به حریم 60 متری دریا برخورد شد.
وی بر لزوم تفكیك زباله از مبدا و فرهنگ سازی آن در جامعه تاكید كرد و افزود: روزانه بیش از 130 تن زباله در شهر و روستاهای شهرستان تولید می شود كه با حضور گردشگران به بیش از 250 تن در روز می رسد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر تصریح كرد: بیش از 5 سال از زمان توقف اجرای طرح فاضلاب شهری نوشهر می گذرد و تنها فاز یك آن كه حدود 40 درصد سطح شهر را پوشش می دهد فعال است كه با توجه به سطح بالای ایستادگی آب و آلودگی تكمیل این پروژه ضروری است.
وی همچنین با اشاره به طرح سالمسازی دریا گفت: به صورت ماهانه از 3 طرح سالمسازی شهرستان نمونه برداری می شود و تاكنون شرایط بهداشتی آب دریا برای شنا مناسب بوده است.
بر اساس آمارهای رسمی دست كم 20 هزار نفر در استان مازندران دارای مجوز شكار با تفنگ های شكاری هستند و گمانه زنی های غیررسمی هم آمار شكارچیان مجاز و غیرمجاز را تا یكصد هزار نفر برآورد می كند.
/1295/ 1602/1899