تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی از توكیو از فراخوان سفیر چین در این شهر به وزارت خارجه ژاپن در اعتراض به ورود یك كشتی چینی به منطقه دریایی مورد مناقشه دو كشور خبر داد.

وزارت خارجه ژاپن مدعی است كه اوایل وقت امروز (12 و 30 دقیقه به وقت محلی) یك كشتی چینی ضمن نقض حریم دریایی ژاپن در اطراف جزایر سنكاكو مشاهده شد كه با آتشبار موشكی نیروی دریایی ژاپن در ساعت 3 و 10 دقیقه مجبور به ترك منطقه شد.
براساس این گزارش، این مورد نقض حریم دریایی برای نخستین بار بعد از یك هفته در آبهای پیرامونی این جزایر مورد مناقشه كه چین آنها را دیائویو متعلق به خود می داند، اتفاق افتاده است.
'آكی تاكا سایكی' معاون وزیر خارجه ژاپن بامداد امروز پنجشنبه 'شونگ یونگوا' سفیر پكن را برای ارایه پاره ای توضیحات به وزارت خارجه فراخواند.
این جزایر كه از سال 2012 توسط دولت پكن جزایر ملی آن كشور معرفی شد، اصلی ترین عامل اختلاف این دو كشور بزرگ و مهم شرق آسیا در دریای شرقی است و بارها موجب تشدید مناقشات میان دو كشور شده است.
وزارت دفاع ژاپن نیز از حضور چند كشتی روسی در همان ساعات در اطراف این جزیره خبر داد و اعلام كرد: كشتی 3 هزار و963 تنی چین از كلاس 'جیانگ كای' با شلیك یك موشك هدایت شونده مجبور به ترك منطقه شد.
'یوشیهیده سوگا' دبیر ارشد كابینه دولت ژاپن امروز در یك كنفرانس خبری ضمن اعتراض به این اقدام پكن اعلام كرد كه چین قصد دارد بار دیگر بطور یكجانیه منطقه را به تشنج بكشد كه این ؛ به هیچ وجه موردقبول ژاپن و دیگر كشورهای منطقه نیست.
وی همچنین ضمن اعتراض به دولت مسكو ؛ از تردد سه كشتی روسی در حوالی ساعت 21 و 50 دقیقه شب گذشته در اطراف این جزایر خبر داد و افزود: این كشتی ها نیز با هشدار گارد ساحلی ژاپن مجبور شدند بامداد امروز منطقه را ترك كنند.
خبرگزاری كیودو ژاپن اعلام كرد كه تنها در سال جاری میلادی گشت های چینی 14 بار وارد این محدوده آبی شده اند كه آخرین بار آن در روز 28 مه (12 خرداد ماه جاری) بود كه چهار فروند كشتی گشت ساحلی چین وارد محدوده 12 مایلی آبهای جزایر دیائویو می شوند.
براساس گزارشی كه گارد ساحلی ژاپن پیشتر منتشر كرد، در سال 2015 میلادی تعداد كشتی های چینی كه به آب های ژاپن در دریای شرقی چین وارد شده اند به 22 مورد رسید درحالی كه این رقم در سال 2014 میلادی 9 مورد گزارش شده بود.
پكن می گوید نام این جزیره در اسناد تاریخی به قدمت 600 سال در چین موجود است و چینی ها مالكیت جزایر را تنها پس از شكست از ژاپن در سال 1895 به توكیو واگذار كرده اند.
این جزایر در دریای شرقی چین و در مجاورت جزیره تایوان واقع شده و شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت كیلومتر مربع است كه یكی از مراكز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود.
تایوان نیز كه این جزایر را «تیایوتای» می نامد در برخی موارد ادعای مالكیت بر این جزایر را مطرح می كند.
با این وجود، مقامات گارد ساحلی ژاپن از افزایش ورود كشتی های دولتی چین به آب های جزایر سنكاكو در دریای شرقی چین در سال 2015 به 35 مورد گزارش دادند.
این تعداد در سال 2014 میلادی، 32 و در سال قبل از آن 52 مورد گزارش شده بود.
اروپام**1378**1392