به گزارش دريافتي ايرنا از نمابر پنجشنبه اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش فارس، رستم اكبري زاده افزود: هم اينك 164 دانش آموز شناسايي شده مبتلا به بيماري اوتيسم در سه مركز در اين استان در حال آموزش هستند و پيش بيني مي كنيم تعداد دانش آموزان مبتلا به اين بيماري در اين استان بيش از اين رقم باشد.
وي اظهار كرد: اين گروه از دانش آموزان نيازمند آموزشهاي خاص هستند و مي توان گفت كه 90 درصد از كودكان مبتلا به اوتيسم در لايههاي اجتماعي مخفي شدهاند و به اين آموزش ها دسترسي پيدا نمي كنند.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي فارس با اشاره به ويژگيهاي مبتلايان به بيماري اوتيسم بيان كرد: بيشتر كودكان اوتيسمي در سن يك يا 2 سالگي معمولي هستند اما به صورت ناگهاني زبان گفتاري و مهارتهاي اجتماعي را از دست ميدهند.
اكبري زاده گفت: غربالگري در زمينه كشف دانشآموزان استثنايي و مبتلا به اوتيسم شعار ما است و با شناسايي دانشآموزان اوتيسمي، زمينه تحصيل براي آنها فراهم ميشود.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي فارس با بيان اينكه سالانه قبل از بازگشايي مدارس براي دانشآموزان جديد طرح غربالگري در همه نقاط استان برگزار ميشود بيان كرد: هر سال در استان فارس، افزون بر 80 هزار دانشآموز در طرح اجباري غربالگري حضور مي يابند كه در اين ميان دانشآموزان كم توان ذهني و جسمي براي آموزشهاي خاص به مدارس مربوطه ارجاع داده ميشوند.
اكبري زاده گفت: وظايفي كه در قانون آموزش مدارس استثنايي تعيين شده، ارائه خدمات به 36 گروه از دانشآموزان گروههاي خاص است و هم اينك زمينه تحصيل براي هشت گروه از اين گروه ها فراهم شده است كه در اين خصوص نيازمند حمايتهاي خانوادهها و مسئولان هستيم.
وي افزود: اگر خانوادهاي كودك كم توان ذهني، جسمي و حركتي خود را ازآموزش وتحصيل معاف كند، موضوع شناسايي كودكان نيازمند آموزش براي آموزش و پرورش استثنايي دشوار ميشود.
اين مقام مسئول با اشاره به افزايش آمار تولد كودكان اوتيسمي دركشور افزود: بر اساس آمارهاي ارائه شده از بين هر 100 نوزاد در كشور يك نفر به اوتيسم مبتلا ميشود و شناسايي زودرس بيماري اوتيسم و تلاش براي جلوگيري از روند اين بيماري ميتواند به تدريج به كنترل و مهار آن و بازگشت كودكان به چرخه عادي زندگي كمك كند.
اكبريزاده اظهار كرد: ناآگاهي خانوادهها و جامعه از اين بيماري و عدم اطلاعرساني مناسب در اين زمينه سبب شده بسياري از اين كودكان در زمان طلايي درمان كه حدود سه سالگي است، شناسايي نشوند.
اوتيسم نوعي اختلال رشدي (از نوع روابط اجتماعي) است كه با رفتارهاي ارتباطي، كلامي غيرطبيعي مشخص ميشود.
علائم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز ميكند و علت اصلي آن ناشناخته است.
اين اختلال بر رشد طبيعي مغز در حيطه تعاملات اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي تأثير ميگذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتيسم، در ارتباطات كلامي و غير كلامي، تعاملات اجتماعي و فعاليتهاي مربوط به بازي، مشكل دارند. اين اختلال، ارتباط با ديگران و دنياي خارج را براي آنان دشوار كند.
2027 /1876
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
شيراز- ايرنا- رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائي فارس با اشاره به راه اندازي سه مركز آموزشي ويژه دانش آموزان مبتلا به بيماري اوتيسم (اختلال رشد در روابط اجتماعي) در اين استان گفت: از خانواده ها انتظار مي رود كه براي معرفي فرزندان مبتلاي خود به اين بيماري براي برخورداري آنها از آموزش، داوطلب شوند.