'سوشانت سرین ' روز جمعه با انتشار مقاله ای در روزنامه 'فری پرس ژورنال' نوشت:رقابت وقتی بوجود می آید كه هر دو كشور به دنبال مشتریان مشترك باشند ،درحالیكه در خصوص این دو بندر چنین نیست.
وی با اشاره به اینكه بندر گوادر برای تجارت ترانزیتی آسیای میانه مناسب نیست اضافه كرد به همین دلیل بندرچابهار نمی تواند به عنوان مكمل و یا رقیب بندر 'گوادر' مطرح شود ،مدل بندر گوادر برای تثبیت یك متحد(چین ) طراحی شده درحالیكه بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت كاربرد دارد.
به عقیده این نویسنده ،بندر چابهار در پاسخ به یك نیاز منطقه ای ایجاد شده كه بنادر دیگر نمی توانند از اهمیت آن كم كنند.
درادامه این مطلب اضافه شده است ازنظر راهبردی استفاده از بندر گوادر بعنوان یك پایگاه دریایی توسط چین باعث خوشحالی كشورهای منطقه نمی شود.
این تحلیل گر مسائل منطقه ای معتقد است این احتمال وجود دارد كه بندرچابهار برای كشورهایی مانند امریكا با كاهش روابط این كشور با پاكستان برای ارسال تجهیزات به افغانستان مورد استفاده قرار گیرد كه این بستگی به روابط دو كشور دارد.
وی با اشاره به كریدور اقتصادی چین و پاكستان می نویسد این كریدور بدون اتصال منطقه ای،فقط پاكستان را تبدیل به مستعمره و یا تابع چین می كند.
این نویسنده در ادامه با انتقاد از سیاست پاكستان اضافه می كند این سیاست باعث شده افغانستان كه در زمینه های مختلف به این كشور متكی است، به فكر متنوع كردن مسیرهای خود باشد.
وی می افزاید:باتوسعه بندر چابهار ،مسیر دسترسی سریع و موثر برای تجارت با افغانستان تامین می شود.
این كارشناس مسائل منطقه،سرمایه گذاری در بندر چابهار را باعث توسعه مناطق محروم ایران می داند و می نویسد فعال شدن كریدور شمال – جنوب باعث رونق اقتصادی كشورهای منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به نگرانی پاكستان از سرمایه گذاری هند در چابهار نوشت از هم اكنون نگرانی در خصوص كاهش موقعیت بندر گوادر در مقامات این كشور دیده می شود.
'سرین ' سرمایه گذاری در چابهار را مهمترین اقدام راهبردی نخست وزیر هند دانست و نوشت این سرمایه گذاری به دلایل مختلف از جمله تحریم ها تاكنون به تاخیر افتاده است .
وی با اشاره به ایجاد مانع از سوی پاكستان برای دسترسی هند به افغانستان نوشت قرارداد سه جانبه ایران،هند و افغانستان باعث شد كه دهلی نو موفق به دورزدن پاكستان برای دسترسی به افغانستان شود.
این نویسنده هندی درادامه می نویسد پاكستان خود را بعنوان پلی بین آسیای جنوبی ،میانه و غربی می داند نوشت سیاست های پاكستان باعث از بین رفتن موقعیت جغرافیایی این كشور شده است.
درادامه این مطلب اضافه شده است پاكستان فقط برای هند می تواند بعنوان پل مفید باشد و تا زمانیكه این كشور نخواهد بعنوان پل بین هند و آسیای میانه عمل كند، موقعیت این كشور برای هیچ كشور دیگری مفید نخواهد بود.
*آساق*1600
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
دهلی نو-ایرنا- نویسنده و یكی از تحلیل گران برجسته هند،چابهار را بعنوان بندری راهبردی با فرصت های بی شمار اقتصادی برای كشورهای منطقه دانست و معتقد است این بندر در پاسخ به نیاز اقتصادی كشورهای منطقه ایجاد شده و رقیب بندر گوادر پاكستان نیست .