تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

تهران – ایرنا – در حالیكه فرانسه در هفته های اخیر با موج اعتراضات گسترده صنفی دست به گریبان است و مسابقات جام ملت های اروپا (یورو 2016) نیز تحت تدابیرشدید امنیتی در این كشور آغاز شده است، خلبانان شركت هواپیمایی فرانسه 'ایر فرانس' نیز از روز شنبه به جمع اعتصاب كنندگان پیوستند.

شبكه خبری 'بی بی سی' روز شنبه گزارش داد خلبانان ایرفرانس اعتصاب چها روزه خود را آغاز كردند كه این اعتصاب می تواند برنامه سفر هزاران فوتبال دوست را برای دیدن بازی های یورو 2016 فرانسه كه وارد دومین روزخود شده است، برهم زند.
شركت ایرفرانس روز شنبه و در پی اعتصاب خلبانان تا 30 درصد پروازهای خود را لغو كرد.
این اعتصاب ها در اعتراض به اصلاحیه قانون كار فرانسه برگزار می شود.
اتحادیه خلبانان فرانسه خواستار آن شده است تا دولت فرانسه اصلاحیه قانون كار را كه به موجب آن استخدام و اخراج افراد برای كارفرمایان سهل می شود، پس بگیرد.
بی بی سی گزارش داد: 'سندیكای خلبانان ایرفرانس' اعلام كرده است كه این اعتصاب از روز شنبه تا سه شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.
همزمان 'فردریك گاژی' (Frederic Gagey) رئیس اجرایی شركت ایرفرانس وعده داده است كه اختلال در پروازهای مربوط به شهرهایی فرانسه كه میزبان مسابقات یورو 2016 می باشند را به حداقل برساند.
این مقام شركت ایرفرانس گفت این اعتصاب ها روزانه پنج میلیون یورو ضرر به این شركت وارد می كند.
بی بی سی گزارش داد بخش خطوط راه آهن تنها یكی از بخش هایی است كه بتازگی و پس از 9 روز اعتصاب، كار خود را در فرانسه از سر می گیرد.
به گزارش ایرنا، لایحه اصلاح قانون كار فرانسه از هنگام تدوین٬ با اعتراض اتحادیه های كارگری و دانشجویی این كشور مواجه شده است . مهم ترین ماده ای كه در این قانون مورد اعتراض اتحادیه هاست، اصل تقدم توافق‌های درون هر شركت بر توافق‌های ملی در شاخه‌های مختلف حرفه ای است.
این لایحه كه به نام «مریم الخمری» وزیر كار فرانسه مشهور شده است، دست كارفرمایان را برای اخراج كارگران باز‌تر می كند و نرخ پرداخت‌ های اضافه‌ كاری و نیز اضافه‌ كاری در شب را كاهش می ‌دهد. افزایش اختیارات شركت‌ ها در تغییر ساعات قانونی كار در هفته نیز از جمله موارد اصلاحی قانون كار است.
«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه پیشتر با رد احتمال تسلیم دولت در برابر اعتراض ها، گفت: عقب نشینی یك اشتباه سیاسی است. رها كردن لایحه، به معنای تسلیم شدن است.
«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز تاكید كرده است: لایحه اصلاح قانون كار پس گرفته نخواهد شد.
در بیش از یك ماه گذشته بخش های مختلف در فرانسه همچون بخش حمل و نقل و پالایشگاه ها و نیروگاه های برق هسته ای در فرانسه در اعتراض به اصلاحیه قانون كار دست به اعتصاب های گسترده ای زده اند.
اروپام **1302**9053**1517