.دكتر رسول ظفرمند روز يكشنبه درمصاحبه اختصاصي با خبرنگارايرنا گفتك هم اكنون پرونده خانوارهاي شهري و روستايي تحت پوشش طرح پزشك خانواده در اين استان به صورت سنتي دراختيار پزشكان اين طرح قرار دارد و نظارت كامل بر عملكرد اين پزشكان نيز با وجود پرونده هاي سنتي وجود ندارد.
وي افزود : اگرچه نظارت هايي از سوي بيمه سلامت و دانشگاه علوم پزشكي استان بر عملكرد پزشكان خانواده انجام مي شود، ولي اين نظارت نمي تواند زمينه كيفي سازي خدمات را براي درمانگران و خانوارهاي تحت پوشش داشته باشد.
مديركل بيمه سلامت مازندران مهيا نبودن زيرساخت ها را چالش اصلي اجراي طرح پزشك خانواده در دو استان مازندران و فارس ، استان هاي پايلوت اجراي اين طرح مي داند.
ظفرمند معتقد است تا زماني كه تشكيل پرونده الكترونيكي براي خانوارهاي تحت پوشش پزشكان خانواده از سوي وزارت بهداشت راه اندازي نشود، امكان سنجش عملكرد پزشكان اين طرح تا حد زيادي دشوار است.
وي اضافه كرد : به نظر مي رسد وزارت بهداشت و درمان با درخواست هاي مكرر بيمه سلامت به دنبال تشكيل پرونده الكترونيكي براي طرح پزشكان خانواده است.
به گفته وي تشكيل پرونده الكترونيكي اين امكان را به ناظران طرح ( بيمه سلامت و دانشگاه علوم پزشكي) مي دهد كه روند پيگيري پرونده خانوارهاي تحت پوشش را از سوي پزشكان رصد كنند.
بي اطلاعي مشمولان پزشك خانواده از خدمات گيري
مديركل بيمه سلامت چالش ديگر طرح پزشك خانواده دراين استان را درخدمات گيري ناشي ازضعف اطلاعاتي خانوارهاي تحت پوشش از اين طرح مي داند.
دكترظفرمند گفت :خانوارهاي تحت پوشش بايد با مطالبه گري خدمات كيفي شامل بررسي وضعيت جسمي، سنجش دوره اي و ساير بسته هاي بهداشتي را از پزشكان خانواده خود دريافت كنند.
وي افزود : اين درحاليست كه درشرايط فعلي به دليل ضعف اطلاعاتي ،خانوارهاي تحت پوشش خدمات مناسبي را از پزشكان خانواده با وجود هزينه هاي پرداختي از سوي دولت به اين پزشكان دريافت نمي كنند.
وي اضافه كرد : پزشكان خانواده نيزطبق بسته هاي قراردادي بيمه سلامت موظفند تا خدمات درماني را متناسب با اين بسته دراختيارخانوارهاي زيرپوشش ارائه كنند.
به گفته وي طبق قرارداد دو جانبه پزشكان خانواده موظفند به صورت دوره اي پيگير پرونده پزشكي خانوارهاي زير پوشش خود باشند و حتي در اين بسته مراجعه به منازل براي مداوا نيز پيش بيني شد.
مديركل بيمه سلامت مازندران گفت كه شهروندان استان تحت پوشش طرح پزشك خانواده مي توانند نارضايتي خود را از پزشكان طرح به اين مركز و يا دانشگاه علوم پزشكي استان ارائه كنند.
طرح پزشك خانواده از سال 91 به صورت آزمايشي در دو استان مازندران و فارس در خانوارهاي شهري و روستايي شروع شد.
طرف قرارداد با دو هزار و 230 مركز درماني پزشكان متخصص در طرح پزشك خانواده
مديركل بيمه سلامت مازندران گفت: اين بيمه براي خدمات درماني بهتر به خانوارهاي تحت پوشش پزشكان خانواده با دو هزار و 230 مركز درماني ، داروخانه و پزشكان متخصص قرارداد خدمات گيري منعقد كرد.
ظفرمند افزود : در سال گذشته بيمه سلامت 350 ميليارد ريال بابت خدمات گيري خانوارهاي تحت پوشش پزشكان خانواده به اين مراكز هزينه پرداخت كرد.
به گفته وي با انعقاد قرارداد با اين مراكز درماني خانوارهاي تحت پوشش پزشكان خانواده در صورت ارجاع به اين مراكز حدود 10 درصد از هزينه درماني را پرداخت مي كنند و 90 درصد آن را دولت بر عهده مي گيرد.
پرداخت هزينه يك هزار ميليارد ريالي براي بيمه روستايي
مديركل بيمه سلامت مازندران گفت كه در سال گذشته اين بيمه براي درمان روستاييان تحت پوشش حدود يك هزار ميليارد ريال هزينه درماني پرداخت كرد.
دكتر ظفرمند افزود : حدود يك ميليون و 100 هزار نفر از روستاييان مازندران تحت پوشش بيمه خدمات روستايي قرار دارند.
براساس اين طرح (پزشك خانواده)هر پزشك تك شيفت 1250 نفر و پزشك دو شيفت 2500 نفر را تحت پوشش دارد.
6982/1899
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
ساري-ايرنا-مديركل بيمه سلامت مازندران اجرايي نشدن طرح پرونده الكترونيكي را حلقه گمشده نظارتي براي طرح پزشكان خانواده در اين استان دانست.