تهران- ایرنا- دفتر زندگانی «حمید سبزواري» شاعر برجسته و متعهد انقلاب اسلامی، دیروز بیست و دوم خردادماه به پایان رسید. بیشتر روزنامه های امروز ضمن پرداختن به این رخداد در صفحه نخست خود، بر ویژگی انقلابی بودن وی و آثارش تاكید كردند.

سبزواری، شاعر برجسته، سرودن شعر را از 14‌ سالگی شروع كرد. «دیوان اشعار»، «كاروان سپیده»، «یاد یاران»، «سرود درد»، «گزیده ادبیات معاصر» و «سرود سپیده» از جمله آثار او به شمار می رود. پیشینه زندگی فرهنگی- انقلابی سبزواری را می توان در سرودن شعارها و سرودهایی همچون «آمریكا، آمریكا ننگ به نیرنگ تو»، «خمینی ای امام» و «الله اكبر، خمینی رهبر» یافت. وی بامداد دیروز در سن 91 سالگی به دلیل كهولت سن و بیماری، درگذشت.
«پدر شعر انقلاب» عنوانی است كه به واسطه آفریدن آثار مشهور و ماندنی درباره انقلاب و دفاع مقدس به سبزواری اختصاص یافته است. در این میان، درگذشت پدر شعر انقلاب در بسیاری از روزنامه های امروز انعكاس یافت.

***جاودانگی سبزواری با آثار ماندگار
پرداختن به آثار بر جای مانده از مرحوم سبزواری یكی از محورهای مورد بررسی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: از آثار حمید سبزواری می ‌توان به دیوان اشعار، كاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره كرد. او برای انقلاب شعر و شعار می ‌ساخت كه در راهپیمایی‌ ها و نماز جمعه خوانده می‌ شد؛ برخی از آن‌ها عبارت ‌اند از: آمریكا آمریكا ننگ به نیرنگ تو، خمینی ای امام و الله اكبر خمینی رهبر.
«خراسان» هم نیم تای بالای صفحه نخست خود را به تصویری از مرحوم سبزواری با چهره ای خندان اختصاص داد. این روزنامه در گزارش خود با عنوان «استاد حمید سبزواری میهمان خدا شد/ پدر شعر انقلاب» به بررسی آثار وی پرداخت و سپس به جزییاتِ هریك از دفترهای هفتگانه او شامل سرود درد، سرود سپیده، كاروان سپیده، یاد یاران، گزیده ادبیات معاصر، به رنگ آمده دشمن و سرودی دیگر، اشاره كرد.
روزنامه «كیهان» نیز با انتشار تصویری از سبزواری در حال گفت وگو با رهبر انقلاب، وی را پدر شعر انقلاب اسلامی خواند. این روزنامه در گزارش خود به بخشی از سخنان رهبری در سال 1391 درباره سبزواری پرداخت و نوشت: تجلیل از آقای حمید سبزواری كار بسیار شایسته ‌ای است. هر كسی كه این به ذهنش رسیده و مطرح كرده و هر كس كه این كار را دنبال می‌كند بداند كه كار بسیار خوب و مناسب و لازمی را دارد انجام می ‌دهد.

*** «انقلابی»، صفت برجسته سبزواری
ملقب كردن سبزواری به پدر شعر انقلاب، آشكارا از ویژگی انقلابی وی و آثارش حكایت دارد؛ موضوعی كه در نوشته های روزنامه های امروز بیش از هر عنصر دیگری بر آن تاكید شد.
روزنامه «جوان» در كنار تصویرِ كتاب به دستِ سبزواری، در گزارشی با عنوان «گاهِ سفر آمد برادر گام بردار!» به این ویژگی شاعر پرداخت. این روزنامه آورد: یكی از مهم ‌ترین اقدامات سبزواری در دوران انقلاب اسلامی سرایش سرودهای انقلابی بود. سرودهایی كه به سرعت توسط انقلابیون اجرا شد و اكنون جزو ماندگارترین آثار هنری ابتدای انقلاب به شمار می ‌روند.
روزنامه «ایران» نیز با موضوع «شاعر شاعرانه های انقلابی» به پیشینه شكل گیری حس انقلابی گری و مبارزه با استبداد در سبزواری پرداخت و نوشت: آن‌گونه كه خود می ‌گفت از همان نوجوانی كه قریحه شاعری ‌اش زبانه گرفت و تراوشات ذهنی‌ اش شكوفا شد، جنگ جهانی دوم بود و مصادف با حمله متفقین به ایران. از همان زمان، علیه استبداد سرود و خود می‌ گوید كه «من خیلی جلوتر از كودتا [ی 28 مرداد] با شاه مخالف بودم».
«پدر شعر انقلاب غزل كوچ را سرود» عنوان گزارش روزنامه «حمایت» بود. حمایت ضمن انتشار تصویری از سبزواری، وی را تاثیرگذارترین شاعر انقلاب خواند كه در فضای انقلاب شعر سرود.
«پایان خستگی ‌های حمید شعر انقلاب/ تو عاشقانه سفر كن» هم عنوان روزنامه «سیاست روز» بود كه در آن می خوانیم: سبزواری بارها از سوی امام خمینی به واسطه برخی سروده‌هایش مورد تحسین قرار گرفت، به طوری كه امام خمینی با شنیدن ترانه «ای مجاهد شهید مطهر» كه در رثای آیت ‌الله مطهری سروده شده بود، فرمودند كه «انقلاب ما امروز به چنین سرودها و موسیقی‌هایی نیازمند است».
روزنامه «فرهیختگان» نیز با برگزیدن «نفروختن زبان و بیان به دروغ و تحقیر» بر این ویژگی سبزواری تاكید كرد. به نوشته فرهیختگان، وی كه مشهور به شاعر انقلاب و پدر شعر انقلاب است، یكی از متواریان انقلابی كودتای 28 مرداد 1332 است. سبزواری برای اغلب اتفاقات و مناسباتی كه منجر به انقلاب اسلامی می ‌شود، شعری سروده است. برای همین است كه از او به‌ عنوان شناسنامه زمانمند انقلاب یاد می‌كنند.
روزنامه هایی چون «ابرار»، «افكار»، «تعادل»، «تفاهم»، «جام جم»، «روزان»، «رویش ملت»، «شرق»، «شهروند»، «قانون»، «همدلی» و «همشهری» اما در صفحه نخست خود به این موضوع اشاره ای نكردند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**1969**9283**9279