تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

تهران-ايرنا-يك تيم تحقيقات بين‌المللي ازآمريكا واتريش، اقدام به ساخت و راه‌اندازي كوچكترين خودروي جهان كرده است. اين خودرو در مقياس مولكولي بوده و از يك محور انعطاف ‌پذير و چهار چرخ تشكيل شده‌است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري، كوچكترين خودرو جهان در مقياس نانومتري در دانشگاه رايس ساخته شد. اين خودرو كه در ابعاد مولكولي است از دو محور و چهار چرخ كه آزادانه به حركت در مي‌آيند، تشكيل شده‌است. براي مشاهده اين خودرو حتما بايد از ميكروسكوپ‌هاي ويژه‌ با قدرت تفكيك بالا استفاده كرد.
جيمز تور از دانشگاه رايس مي‌گويد: اين فناوري مدل جديدي از خودرو است كه با استفاده از روش‌هاي سنتز شيميايي ساخته مي‌شود.اجزاء اين ماشين به سادگي قابل ديدن نيست، مگر اينكه از تجهيزات پيشرفته نظيرميكروسكوپ تونل‌زني روبشي استفاده شود.
دراين خودرو، يك سطح از جنس طلا وجود دارد كه با اعمال جريان الكتريكي توسط ميكروسكوپ الكتروني روبشي شروع به چرخش مي‌كند. اين خودرو در خلاء و در دماي 268- سانتيگراد نگهداري مي‌شود.
جيمز تور مي‌گويد: ساخت اين خودرو با چالش‌هايي همراه است. اول اين كه ما نياز به طراحي خودرويي داشتيم كه قابليت دستكاري آن روي سطح طلا وجود داشته باشد. پس از طراحي، بايد با روش‌هايي مي‌توانستيم اين خودرو را به حركت در آوريم.
نسل جديد اين خودروها مي‌توانند در دماي اتاق حركت كنند. البته هنوز براي استفاده از اين نانوخودرو در حوزه‌هاي مختلف راه طولاني در پيش است و بايد بهبودهاي زيادي روي آن انجام شود. بعد از انجام تحقيقات بيشتر روي اين نانوخودرو مي‌توان آن را به‌گونه‌اي بهبود داد كه براي استفاده در حوزه‌هاي مختلف مناسب باشد.
در ساخت اين خودرو از مولكول‌هاي باكيبال استفاده شده‌است؛ اين مولكول به‌عنوان چرخ براي حركت كردن اين خودرو استفاده شده كه در كنار محوري انعطاف‌پذير به كار گرفته شده‌است.
در مسير توسعه اين نانوماشين، محققان يك موتور حساس به نور به آن افزودند و چرخ‌هاي آن را از باكيبال به كاربوران تغيير دادند. كاربوران خوشه‌اي از بور، كربن و هيدروژن است.
اين نانوماشين توسط لئونار گرين از دانشگاه كارل فرازن در اتريش، رانده خواهد شد. گرين تخصص بالايي در دستكاري مواد در مقياس نانو دارد. اين يك تيم تحقيقاتي بين‌المللي است كه گروهي در بخش توليد و گروهي در بخش هدايت اين نانوماشين فعاليت مي‌كنند.
دانشگاه ويليام مارش رايس يا دانشگاه رايس (Rice University) يك دانشگاه پژوهشي خصوصي است كه در پرديسي 1.19 كيلومتر مربعي در هيوستون تگزاس آمريكا واقع شده است.
علمي(1)**1023**1440