اردبیل- ایرنا- انبوهی از برنامه ها برای پر كردن اوقات فراغت كودكان ، نوجوانان و جوانان هر سال از سوی دستگاههای مختلف اجرایی می شود اما با نگاهی جامع به این برنامه ها چنین تصور می شود كه مقوله های اساسی از جمله هدفمندی ،كیفیت و نشاط در این برنامه ها در حال كمرنگ شدن بوده و تكراری شدن این برنامه ها در حال تبدیل به یك آسیب است.

نگاه جزیره ای به برنامه های اوقات فراغت در تابستان از سوی نهادهای مختلف باعث شده كه بیشتر آنها به صورت كامل به اهداف ترسیم شده در برگزاری این برنامه ها دست نیافته اند، هر چند كه نمی توان منكر تاثیر گذاری برخی فعالیت ها در این زمینه نیز بود.
خبرنگاران ایرنا برای موشكافی آسیب ها و نیز فعالیت های ارگانهای مختلف در زمینه برنامه های اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پای صحبت تنی چند از صاحبنظران و مسئولان استانی نشسته اند.

برنامه های اوقات فراغت باید مبتنی بر تربیت نیروی كارآفرین و مهارت افزایی باشد
.....................................................................................................
استاندار اردبیل معتقد است كه برنامه های اوقات فراغت صرف وقت گذارنی بیهوده قشر نوجوان و جوان نباید باشد بلكه این برنامه ها باید به گونه ای طراحی شود كه در آن نیروی كارآفرین تربیت شود و اوقات فراغت مبتنی بر مهارت افزایی برنامه ریزی شود .
مجید خدابخش گفت : مهارت آموزی، تربیت نیروی انسانی كارآفرین و اجرای برنامه های اقتصاد محور در اجرای طرح های غنی سازی اوقات فراغت و هجرت دانش آموزان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با تاكید بر هدفمندی برنامه های اوقات فراغت افزود: مجریان و متولیان طرح های غنی سازی اوقات فراغت باید با برگزاری دوره های توانمندسازی برای دانش آموزان خلاق و مستعد در فصل تابستان، برای تربیت نیروی انسانی كارآفرین و اشتغالزا در استان تلاش كنند.
به گفته وی ، در كنار طرح ها و برنامه های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان باید به ایجاد روحیه همكاری و تلاش جمعی در آینده سازان جامعه توجه شود.
وی برای نتیجه بخش بودن این برنامه ها بر ضرورت حضور و بازدید مدیران و مسوولان دستگاه های اداری استان از برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور طرح ایده های تازه و ترغیب فرزندان جامعه تاكید می كند.
او بیان كرد: شرایط عصر معاصر ایجاب می كند تا به پرورش نیروی انسانی در كنار آموزش آن اهمیت داده شود و خلاقیت و ابتكارهای تازه جهت توسعه ی اشتغال و تولید در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

كیفیت پازل گمشده برنامه های اوقات فراغت ؛ دستگاهها تنها به ارایه امار اكتفا می كنند
.........................................................................................................
معاون فرهنگی و پرورشی اداره كل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز اعتقاد دارد كه در برنامه های اقات فراغت اجرایی از سوی دستگاههای متولی بیشتر از كیفیت به كمیت توجه شده و بیشتر به ارایه آمار توجه می شود.
مصطفی كافی گفت: متاسفانه متولیان امر به دنبال ارایه آمار و ارقام هستند و بین نهادهای فرهنگی همسوئی و هماهنگی و تعامل آن طور كه لازمه كار است وجود ندارد و اگر هماهنگی است كمی است و توجه به كیفیت نمی شود.
به گفته وی ، شاید از لحاظ كیفی مسئولان در مورد اوقات فراغت جوانان آمار خوب دهند اما متاسفانه ارزیابی برای این كار صورت نمی گیرد كه در تعمیق فرهنگ دینی و بومی و ایرانی چقدر موفق بوده ایم.
او تاكید می كند كه دستگاهها و نهادهای مسئول و متولی اوقات فراغت باید در وهله اول زیر ساخت ها و امكانات لازم را در اختیار جوانان و دانش آموزان و دانشجویان قرار دهند چون امكانات فرسوده و سنتی پاسخگوی نیازهای روحی و روانی جوانان نیست امروز فضای نرم افزار و مجازی است.
او افزود: باید این كار عظیم فرهنگی هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی پشتیبانی شود كه متاسفانه نمی شود و برای موفقیت بیشتر باید از ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی با برنامه ریزی دقیق نهایت استفاده را كرد.
این كارشناس امور فرهنگی همچنین با تاكید بر اهمیت امر نظارت افزود: نظارت و ارزیابی در هر مقوله باعث می شود نقاط ضعف و قوت آن مشخص گردد و كمك كند متولی و مسئول برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برنامه ریزی كند باید صادقانه اعتراف كنم ارزیابی كننده واقعی غیر از آموزش و پرورش وجود ندارد.
وی در عین حال به نكات مثبت اجرای برنامه های اوقات فراغت نیز اشاره كرده و بیان كرد : اجرای این برنامه ها آرامش آفرین است و بر اساس بررسی های انجام گرفته صددرصد دانش آموزان شركت كننده بعد از پایان دوره ها احساس امنیت و آرامش می كنند.
وی گفت : در برنامه های اوقات فراغت خود دانش آموز با اختیار و به صورت آزاد رشته های متنوع و مورد علاقه خود را انتخاب می كند و هیچ اجباری در شركت آنها كلاس خاصی وجود ندارد مگر با میل و رغبت خود شركت كننده 0.
او اضافه كرد: با ارزیابی های صورت گرفته مشخص شده است با اجرای برنامه های اوقات فراغت و شركت آنها در محیط سالم تحت نظر مربیان سالم دانش آموزان و جوانان در برابر هجمه های فرهنگی، علمی و تربیتی بیمه می شوند، با این حضور در واقع برای دانش آموزان و جوانان زمینه آموزش مهارت های اجتماعی فراهم می شود و تمرین كار گروهی و زندگی اجتماعی می كنند.

نشاط اجتماعی گمشده ای برای جوانان
.......................................................
مهدی احمدی فرماندار نیر و صاحب نظر در امور اجتماعی معتقد است كه مهمترین مشكل جوانان نشاط اجتماعی و نبود برنامه ریزی برای گذراندن با نشاط اوقات فراغت است.
وی بیان كرد: برای شاد كردن نوجوانان و جوانان چندان برنامه ای مدونی نداریم و مسلم است وقتی فضای افسرده برجامعه حاكم باشد یكنواختی جامعه را فرا گرفته و آسیب های مختلفی دامنگیر جامعه می شود.
وی با بیان اینكه شادی منافاتی با دین ندارد ادامه می دهد: باید سازوكارهای شاد كردن مردم را تعریف كنیم و نسلی بانشاط برای آینده جامعه تربیت كنیم.

توجه به ضرورت نگاه برابرجنسیتی در برنامه های اوقات فراغت
........................................................................................
شهرام فكری معاون فرهنگی و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان اردبیل معتقد است كه در برنامه های اوقات فراغت باید نگاه جنسیتی برابری به موضوع داشت و بر این اساس برنامه ریزی شود.
او می گوید : بی توجهی به بانوان در برنامه های اوقات فراغت می تواند برای جامعه هزینه آفرین باشد و تلاش در استان برای افزایش پوشش دختران می باشد.
وی افزود: در برنامه ریزی توسط دستگاههای عضو ستاد اوقات فراغت استان فضای لازم و كافی برای پر نمودن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان چه پسر و چه دختر لحاظ می شود.
به گفته وی ، در تابستان سال گذشته 241هزار و 66 نفربرنامه برای دختران و نزدیك به 433 هزار342 نفر برنامه با حضور پسران در استان انجام یافته است و در برنامه ریزی های اوقات فراغت سال 95 نیز این امر رعایت خواهد شد.
فكری همچنین به برنامه های اوقات فراغت اشاره كرده و افزود : برنامه های دستگاهها برای جوانان و نوجوانان بر اساس مصوب شورای عالی جوانان در 9 محور برنامه های كتابخوانی و مطالعه و پژوهشی ، برنامه های فرهنگی هنری ،برنامه های گستره ورزشی ، برنامه اردوهای جهادی ، برنامه های اردوهای زیارتی، برنامه های مهارت آموزی در ابعاد فنی - حرفه ای و هنری و مهارتهای زندگی ، برنامه های گفتگوی جوانان ، برنامه های شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتكارات جوانان و برنامه های اوقات فراغت در محیط مجازی و رسانه در سطح استان برنامه ریزی و اجرا می شود .
به گفته وی ، 33 دستگاه عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان و ستاد اوقات فراغت استان موظف هستند و نظارت بر عملكرد و فعالیت مراكز اوقات فراغتی خود داشته و دبیرخانه ستاد اوقات فراغت استان بر اساس وظیفه ذاتی خود در دو مرحله بازدید حضوری به صورت برنامه ریزی شده در تمامی دستگاهها كه مرحله اول آن در نیمه اول مرداد ماه و مرحله دوم آن در اواخر شهریور ماه انجام و نسبت به ارزیابی عملكرد دستگاهها بر اساس 13 شاخص مصوب ستاد ساماندهی امور جوانان استان اقدام و نسبت به برگزاری جشنواره تجلیل از دستگاههای برتر غنی سازی اوقات فراغت جوانان استان را اقدام می نماید.
وی 5 در باره میزان پوشش برنامه های اوقات فراغت در استان اردبیل نیز گفت : در تابستان سال گذشته نزدیك به 674هزار و408 نفر برنامه با حضور جوانان توسط دستگاههای عضو ستاد انجام یافته و نزدیك به 250 هزار و350 برنامه فراغتی در استان انجام یافته است.
با این حال وی افزود كه سال گذشته تعداد طرح های ویژه فرا بخشی ارائه شده توسط دستگاهها كم بود كه امسال طبق برنامه ریزی های انجام شده تعداد طرح های ویژه فرابخشی بیشتر خواهد شد و نسبت به جنسیت و پراكندگی و اجرای برنامه های اوقات فراغتی برای جوانان روستایی و شهری نیز رعایت خواهد شد.
/6016/6130