زنجان - ایرنا - مدیركل استاندارد استان زنجان گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برچسب انرژی انواع لوازم خانگی در سطح بازار این استان كنترل می شود.

داود كارگرزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: امسال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی كنترل برچسب انرژی انواع لوازم خانگی در این استان آغاز شده است كه به نوبه خود كار جدیدی محسوب می شود.
وی اظهار كرد: با این كار، میزان مصرف انرژی لوازم خانگی كنترل می شود كه با آگاهی رسانی لازم، هزینه مصرف كننده نیز كاهش می یابد.
كارگرزاده یكی دیگر از اقدامات مهم این اداره كل در سال جاری را نظارت بر روند معیار مصرف انرژی در فرآیندها و سامانه های انرژی عنوان كرد و افزود: این برنامه سال قبل توسط شركت های بازرسی مورد تایید سازمان استاندارد و به صورت محدود اجرا می شد، كه امسال نظارت های جدی بر دریافت پروانه تایید معیار مصرف انرژی انجام خواهد شد.
وی بیان كرد: این طرح در قالب آیین نامه اجرایی ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی انجام می شود و بر این اساس كارخانه های مشمول مانند تولیدكنندگان شمش روی و سرب، آجر و سیمان، صنایع لبنی، روغن نبانی، قند شكر و گچ، آهك، روغن موتور صنایع ریخته گری ملزم به رعایت معیارها در مشخصات فنی و استاندارهای انرژی طبق قانون یاد شده هستند.
مدیركل استاندارد استان زنجان ادامه داد: در صورتی كه مشخصات و معیارهای استاندارد همخوانی داشته باشد در جلسه كمیته علایم این موضوع مطرح و در نهایت گواهی انطباق مصرف انرژی برای سالی كه مورد ارزیابی قرار می گیرد، صادر می شود.
وی اظهار كرد: این موضوع بخش مهمی در كارخانه ها به شمار می رود و نتایجی كه در گذشته از سوی شركت های بازرسی اعلام شده با توجه به معیار استاندارد مصرف انرژی یك و نیم و حتی دو برابر بوده است.
كارگزراده به انعقاد تفاهم نامه اداره كل استاندارد استان با اتاق اصناف با هدف ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد اشاره كرد و افزود: آگاهی عرضه كنندگان فروشندگان صنفی با كالای مشمول استاندارد امری بسیار مهم تلقی می شود.
وی بیان كرد: برای ترویج این موضوع مهم، برچسب هایی به شكل كادر استاندارد تهیه شده كه كالاهای مشمول استاندارد اجباری نوشته شده است.
مدیركل استاندارد استان زنجان خاطرنشان كرد: برچسب ها به شیشه های واحدهای صنفی چسبانده می شود كه این كار آگاهی و اطلاع لازم را به فروشنده و عرضه كنندگان در ارتباط با كالاهای مشمول استاندارد اجباری ارائه می دهد و علاوه بر آن برای خریداران نیز این امكان را فراهم می كند كه هنگام خرید كالا به علامت استاندارد توجه بیشتری داشته باشند.
6085/7320