مشهد- ایرنا- مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد گفت: میزان آلودگی صوتی در این كلانشهر 23 درصد فراتر از حد مجاز است.

محمد پذیرا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، حد مجاز سر و صدا در مناطق مسكونی 55 دسی ‌بل است و فراتر از آن برای سلامت افراد مضر و مشكل ‌زاست.
وی اظهار كرد: میزان سر و صدا در مناطق مسكونی مشهد در روز بیش از 68 دسی بل است.
وی گفت: آلودگی صوتی علاوه بر تاثیرات روانی، بیماریهای قلبی عروقی نظیر فشار خون نیز ایجاد می كند.
پذیرا با بیان اینكه عایق بندی ساختمانها نقش مهمی در كاهش عوارض ناشی از آلودگی صوتی دارد، افزود: به ازای هر ردیف درختكاری در مقابل منازل نیز حدود 5 تا 7 دسی بل میزان آلودگی صوتی كاهش می یابد.
وی ادامه داد: برای سنجش این نوع آلایندگی زیست محیطی پنج ایستگاه پایش صوتی در سطح شهر با هزینه هفت میلیارد و 300 میلیون ریال خریداری شده و در مرحله اول مكان یابی 15 نقطه برای نصب آنها انتخاب شده است.
وی اظهار كرد: بررسی برای انتخاب پنج نقطه كه بیشترین كاربرد برای نصب این ایستگاه ها را داشته باشد در دست انجام است و ظرف نیمه نخست امسال این ایستگاه ها برای پایش میزان آلودگی صوتی در نقاط مختلف شهر راه اندازی می شود.
پذیرا گفت: همچنین پنج دستگاه نمایشگر آلاینده های زیست محیطی با هزینه شش میلیارد ریال خریداری و سه دستگاه در میدان های امام علی (ع)، استقلال و حافظ نصب شده و 2دستگاه دیگر نیز در میدان های شهدا و امام خمینی (ره) در حال نصب است.
كلانشهر مشهد با بیش از سه و نیم میلیون جمعیت، سالانه پذیرای 27 میلیون زائر داخلی و خارجی است.
7505/6053/5132