'جاود قربان اف' روز دوشنبه در گفت و گو با شبكه تلویزیونی آینس آذربایجان افزود: بنا به محاسبات نهادهای مربوطه ایران ، ساخت خط آهن رشت - آستارا نیاز به بوجه 900 میلیون دلاری دارد .
وی با تاكید بر این كه آذربایجان فعلا این محاسبات را بررسی نكرده است ، گفت: ما از ایران درخواست كردیم، اسناد مربوط به این طرح را برای بررسی توسط وزارتخانه های دارایی ، اقتصاد و حوادث غیر مترقبه آذربایجان ، به ما تحویل دهند .
قربان اف با اشاره به این كه رییس جمهوری آذربایجان در باره كمك به تامین مالی طرح ساخت خط ریلی رشت - آستارا اعلام آمادگی كرده است ،افزود: این اسناد بررسی و در باره نتایج آن گزارشی به رییس جمهوری آذربایجان ارایه خواهد شد .
جاوید قربان اف گفت ، در صورت موا فقت رییس جمهوری آذربایجان ، این اسناد را برای امضا در جریان سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به آذربایجان كه انتظار می رود 8 الی 10 اوت ( برابر با 18 الی 20 مرداد ماه ) صورت گیرد ، تهیه كنیم .
رییس اداره راه آهن آذربایجان اختصاص وام توسط آذربایجان ، دریافت وام از سوی ایران از منابع مالی خارجی دیگر و یا اختصاص وام بسته را از جمله گزینه های تامین مالی طرح ساخت خط ریلی رشت - آستارا عنوان كرد و گفت: یكی از این سه گزینه بر اساس توافق دو كشور برای تامین مالی این طرح انتخاب خواهد شد .
جاود قربان اف خاطر نشان كرد ، ایران علاقمند به فعالیت مشترك و بصورت برابر شركت های دو كشور در قالب این طرح می باشد .
وی افزود: اجرای كارها در قالب یك شركت مشترك و یا اعلام مناقصه بین المللی از جمله گزینه های اجرای این طرح می باشد .
چگونگی تامین مالی طرح ریلی رشت - آستارا یكی از موضوعات ورد مذاكره در سفر اخیر علی نورزاد مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران به باكو بوده است .
ساخت خط ریلی قزوین- رشت - آستارا در قالب تكمیل دالان و حمل و نقل شمال- جنوب موجب اتصال خطوط ریلی روسیه ، آذربایجان و ایران خواهد شد.
در حال حاضر در قالب تكمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب ساخت پل ریلی 82.5 متری بر روی رودخانه آستارا در مرز مشترك آذربایجان و ایران ، خط ریلی 8.3 كیلومتری از ترمینال آستارای آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران و نیز عملیات ساخت ترمینال باری در آستارای ایران ادامه دارد .
در نخستین مرحله بهره برداری از دالان حمل و نقل شمال - جنوب قرار است سالانه 5 میلیون تن كالا از جنوب شرقی آسیا از طریق خاك ایران ، آذربایجان و روسیه به اروپای شمالی و نقاط دیگرقاره و بالعكس انتقال شود .
برنامه ریزی شده است در مراحل بعدی حجم حمل و نقل كالاها در این مسیر به 10 میلیون تن در سال برسد.
خاورم ** 337**1579
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
باكو - ایرنا - رییس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان گفت :آذربایجان و ایران گزینه های تامین مالی ساخت خط آهن رشت - آستارا را بررسی می كنند .