اراك- ایرنا- تعادل بخشی بین كسب مهارت و تفنن و نشاط 2 نیاز زیربنایی در برنامه های اوقات فراغت است كه باید ملاك كار تصمیم سازان در راهبری این حوزه مهم قرار گیرد.

اوقات فراغت به ایامی از زندگی هر فرد اطلاق می شود كه طبق تمایل شخصی برای رشد جسمی، فكری و شخصیتی از آن بهره گرفته شود و میزان آن بر اساس شرایط زندگی هر فرد متفاوت است و دامنه و كیفیت آن نیز بر مبنای سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی هر كسی فرق می كند.
برخی كارشناسان علوم تربیتی بر این باورند كه برنامه های اوقات فراغت باید متناسب با خواسته جوانان و نوجوانان و سایر اقشار خدمات گیر تنظیم شود و باعث افزایش شادی و نشاط و تقویت خرد جمعی و روحیه اجتماعی ، بسط مهارت های تخصصی و ارتقای پیوست های جمعی و سرمایه جامعه شود و از این منظر طرح ریزی و اجرای برنامه های با كیفیت و هدفمند مساله مهمی در روند اوقات فراغت است كه باید با نظارت های خاص پیوسته شود.
به عقیده این كارشناسان، اوقات فراغت به معنای زمان بطالت و تفریح صرف نیست بلكه استفاده بهینه و درست از موقعیت های مازاد است كه نگاه جزیره ای و یا برنامه های تحمیلی و بی كیفیت نه تنها به باروری شخص نمی انجامد بلكه سرخوردگی و بی نظمی در امور را در پی دارد و سرمایه های فكری، مادی و مهارتی را دچار آسیب و خلل می كند.
آنان بر این باورند كه اوقات فراغت در تمامی ایام سال و برای هر قشر با مولفه های خاص آن قابل تعریف و اجرا است اما برای قشر دانش آموز به صورت خاص اوقات فراغت تابستانی تعریف شده است كه باید در سایه خردورزی و مدیریت بهینه تصمیم سازان، بیشترین بهره در گذر از زندگی حال به آینده در كودكان و نوجوانان از آن برده شود.
با توجه به اهمیت این موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مركزی در میزگرد بررسی ساز و كارهای اوقات فراغت تابستانی مشكلات فراروی تیم اجرایی اوقات فراغت، كیفی سازی آموزش های فراغت تابستانی، لزوم نقش آفرینی پررنگ بخش خصوصی در برگزاری كلاس ها، كارویژه های اجتماعی و فرهنگی آموزش های اوقات فراغت، مساجد و اوقات فراغت، لزوم آموزش های پلكانی، اوقات فراغت و نقش مهارت ورزی دانش آموزان، خانواده و آموزش و پرورش نوجوانان 2 سوی كیفیت بخشی اوقات فراغت و نشاط در سبد اوقات فراغت تابستانی را مورد بررسی قرار داده است.

***خصوصی سازی كلاس های اوقات فراغت پنجره ای گشوده در كیفیت بخشی به خدمات
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی در این میزگرد گفت: خصوصی سازی كلاس ها و برنامه های اوغات فراغت، پنجره ای گشوده به سوی كیفیت بخشی خدمات است چرا كه بخش خصوصی حوزه ای رقابتی است و حضور این بخش در كنار دستگاه های دولتی انگیزش كیفیت مداری در خدمات را نیز بالا می برد.
حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری افزود: كانون مساجد به عنوان نهاد غیر دولتی همه ساله فعالیت های اوقات فراغت خود را در كارگروهی تخصصی متشكل از 40 نفر از مسئولان كانون های شهرستانی و كاركنان دبیرخانه مورد ارزیابی قرار می دهد و نگاه برنامه ریزی در سال جدید را برمبنای نقاط قوت و ضعف برنامه های سال قبل طراحی می كند.
وی، آمارزدگی را یكی از آفت های برنامه های اوقات فراغت عنوان كرد و گفت: متاسفانه در گذشته نگاه آمار محور بر برنامه های اوقات فراغت حاكم بوده است كه این مهم موجب می شود تا كیفیت فدای كمیت شود.
وی گفت: اگر تاكید دبیرخانه اوقات فراغت به دستگاه ها، گزارش شاخص های آماری باشد به جای محتوا و اثرگذاری مهارتی و فرهنگی، هر دستگاه می كوشد تا از دستگاه دیگر در ارائه آمار عقب نماند و این معضل پاشنه آشیل برای برنامه های اوقات فراغت است.
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی بیان كرد: فعالیت بخش خصوصی و انجمن ها به طور معمول كارشناسی و ظریف تر است چون انتفاع مالی و خوشنامی در عملكرد و جلب مشتری برایشان با اهمیت است و اگر این حوزه در برنامه های اوقات فراغت در كنار دولتی ها قرار بگیرد، عاملی برای رقابتی شدن برگزاری برنامه های اوقات فراغت خواهد بود و در این بخش كمك اساسی در واقعی تر شدن آمار و بهبود كیفیت برنامه ها دارد.
حجت الاسلام ذوالفقاری یادآور شد: درحال حاضر 350 كانون مساجد در سطح استان برنامه های مختلفی در زمینه های مختلف امور قرآنی، آموزشی، فنی و حرفه ای، رایانه ورزشی و هنری برای پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در سطح مساجد استان مركزی برگزار می كنند.
وی ادامه داد: هرسال یك برنامه به صورت متمركز برای هدایت كانون های مساجد در هرچه بهتر برگزار كردن كلاس های اوقات فراغت در استان برگزار می شود كه امسال طرح بوسه ای بر آسمان كه یكی از طرح مفرح و شاد در زمینه نماز است در سطح 200 پایگاه این كانون اجرا می شود.
حجت الاسلام ذوالفقاری برگزاری اردوهای متمركز را از دیگر برنامه های این دبیرخانه در حوزه اوقات فراغت عنوان كرد و گفت: برگزاری این اردوها از چهار سال قبل آغاز شد و كانون های هدف آن تاكنون شهرستان های اصفهان، همدان و مشهد بوده است و امسال نیز از نهم تا پانزدهم شهریور ماه در استان كرمانشاه برگزار می شود.
وی ادامه داد: 11 خانه فرهنگ دیجیتال برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به مسائل دیجیتالی و رایانه در سطح كانون ها مساجد این استان وجود دارد.
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی گفت: اوقات فراغت اوقاتی است كه افراد كار ضروری نداشته و به علایق خود می پردازند بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی كرد كه علایق افراد به بهترین شكل بارور شود و در حوزه كاری و زندگی او اثربخش باشد.
حجت الاسلام ذوالفقاری افزود:كانون مساجد استان درسال های اخیر در كنار حمایت و نظارت در زمینه هدایت برنامه های اوقات فراغت در كانون های مساجد نیز فعالیت كرده است و سعی داشته تا برنامه ها متناسب با نیاز و خواسته های جوانان و جامعه هدایتگری شود.
وی بیان كرد: برنامه های اوقات فراغت كانون های فرهنگی و هنری مساجد در فصل تابستان با هدف دعوت جوانان و نوجوانان به مسجد انجام شده و یكی از اهداف این برنامه ها جذاب مساجد برای نسل جوان است تا مسجد را خانه امن، هسته مشورتی و رشد دهنده و مكان پرورش معنوی و اجتماعی بدانند و طول سال با برنامه ریزی مناسب این دعوت تداوم می یابد.

*** لزوم پراكنش مناسب برنامه های اوقات فراغت به لحاظ جغرافیایی و تنوع كیفی
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی نیز در این میزگرد گفت: برنامه های اوقات فراغت استان هم اكنون با طیفی از مسائل از جمله مناسب نبودن پوشش منطقه ای و جنسیتی روبه رو است كه رفع این معضل ها امسال در دستور كار كارگروه اوقات فراغت این استان قرار دارد.
فتح آبادی افزود: فعالیت های پیش بینی شده در زمره اوقات فراغت كشور و استان بیشتر برای جامعه پسران طراحی شده و سهم دختران در آن رعایت نشده است كه امسال قرار است برنامه های این بخش به گونه ای باشد كه همه اقشار جامعه به ویژه دختران از آن منتفع شوند.
وی، پوشش برنامه اوقات فراغت در مناطق روستایی نسبت به شهرها با دامنه محدودیت و ضعف های بیشتری مواجه است و این درحالی است كه جوانان روستایی با وجود اینكه نیاز بیشتری به این برنامه ها دارند، به طور معمول از آن ها بی نصیب هستند و یا كیفیت برنامه ها متناسب با نیازهای جاری این اقشار طراحی نشده است.
وی عنوان كرد: رفع نواقص در برنامه های اوقات فراغت روستایی استان در سال جاری در دستور كار ستاد اوقات فراغت قرار گرفته است.
مدیر كل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای حضور هرچه بیشتر جوانان در برنامه های اوقات فراغت، توجه به خواسته جوانان برای جلوگیری از اجرای برنامه های كلیشه ای و روی آوری به برنامه های شاد، بانشاط و پرمحتوا، توجه به سكونت گاه های غیر رسمی و رقابتی كردن برنامه های اوقات فراغت برای انتخاب خانواده ها بر اساس نیاز فرزندان از دیگر اولویت های امسال ستاد اوقات فراغت این استان است.
فتح آبادی ادامه داد: پایین بودن سهم اوقات فراغت در سبد خانوار از دیگر مسائل این حوزه است كه نیاز دارد با فرهنگ سازی و اندیشیدن تدابیر خاص، نقش خانواده ها در این زمینه افزایش یابد و با كاستن از نقش دولت در این عرصه دستگاه های متولی بتوانند به اهداف مورد نظر در این حوزه دست یابند.
وی گفت: آموزش و پرورش تلاش دارد امسال با افزایش دو درصدی نسبت سال گذشته،حدود 40 هزار نفر از دانش آموزان استان مركزی را تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت قرار دهد و در این طرح تمركز بر سكونتگاه های غیر رسمی و حاشیه شهرها است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی ادامه داد: 132 هزار نفر شامل 10 درصد از جمعیت این استان در 30 محله از سكونتگاه های غیر رسمی زندگی می كنند كه برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری و مهار آسیب های اجتماعی در جوانان و تقویت مهارت های زندگی در این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است.
فتح آبادی یادآور شد: در سال های اخیر با ظهور موضوع فراغت نو پدید رسانه محور در جامعه، بقیه فعالیت های اوقات فراغت را تحت تاثیر قرار داد و نبود اطلاعات اینترنتی از طرف خانواده و والدین به شكاف دیجیتالی در كشور تبدیل شده است كه این مهم نیازمند مدیریت از طرف مسئولان است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 90 معادل 31.5 دهم در صد شامل 433 هزار نفر از جمعیت این استان را قشر جوان و نوجوان تشكیل می دهد.
فتح آبادی افزود: در 15 سال اخیر اسناد و قوانین بسیاری از جمله سند فرابخشی جوانان، سند هویت جوانان، سند راهبردی جوانان و قانون برنامه پنجم توسعه برای توجه هر چه بیشتر به مسائل و مشكل های جوانان به تصویب رسیده و وظیفه دستگاه ها مشخص شده است.
وی ادامه داد: استان مركزی نیز بر مبنای این اسناد درچند سال اخیربرگزاری هرچه بهتر كلاس های اوقات فراغت برای جوانان را در دستور كار خود قرار داده است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی، تعالی، اصلاح و شكوفایی خلاقیت را از برنامه های راهبری و توسعه فرهنگ و تامین بهداشت عمومی، افزایش روحیه و شادابی، پویایی و تحرك، افزایش حسن تعاون و مشاركت جمعی را از جمله اهداف و كاركرد های اوقات فراغت جوانان عنوان كرد.
فتح آبادی، نگاه فرد گرا و جزیره ای به برنامه اوقات فراغت را یكی از مشكلات این حوزه دانست وگفت: در سال هایی كه برنامه های اوقات فراغت در كشور و استان اجرا شده بیشتر برنامه های اوقات فراغت با نگاه فردی طراحی شده و جوانان بخش اعظمی از اوقات خود را به تماشای تلویزیون و برنامه های غیر رسمی اختصاص داده و روزانه كمتر از یك ساعت از وقت خود را به برنامه ها با جنبه اجتماعی اختصاص داده اند.
وی خاطر نشان كرد: اجرای برنامه ها با رویكرد اجتماعی در سال جاری به منظور افزایش جمع گرایی و نهادینه كردن مشاركت اجتماعی جوانان و نوجوانان در جامعه در دستور كار ستاد اوقات فراغت استان مركزی قرار دارد.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی ادامه داد: سبك زندگی جوانان، اجرای برنامه های هویت آفرین، توسعه كیفی در كنار كمیت برنامه ها، توانمند سازی، افزایش نقش خانواده ها در اوقات فراغت، اجرای برنامه ها در زمینه سازندگی، بهره گیری از فن آوری اطلاعات به عنوان برنامه های شش گانه است كه در سند راهبردی اوقات فراغت به دستگاه های متولی ابلاغ شده است.

*** پرهیز از موازی كاری مولفه بهبود عملكرد دستگاه ها در اوقات فراغت
معاون فرهنگی،پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی نیز ، تداخل برنامه دستگاه ها را یكی از مشكلات اساسی در طرح اوقات فراغت دانست گفت: فعالیت دستگاه های اجرایی در حوزه تخصصی بهبود عملكرد و اثر بخشی بیشتری را در هدایت و ایجاد شور و نشاط در بین نسل جوانان و نوجواندارد.
حجت الاسلام داوود چمانی افزود: غنی سازی اوقات فراغت و پركردن كیفی این ایام مهم دو موضوع جدا از یكدیگر است كه در غنی سازی دانش آموزان با برنامه های منسجم مهارت خاصی را فرا می گیرند كه در زندگی اجتماعی و فردی مورد استفاده آنان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تربیت الهی و متعالی جوانان و نوجوانان در كلاس های اوقات فراغت باید هدف اصلی متولیان این حوزه قرار گیرد، زیرا تربیت متعالی آثار و بركات بسیاری را برای افراد جامعه به همراه داشته و آسیب ها و معضل های اجتماعی نیز كاهش می یابد.
معاون فرهنگی،پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی گفت: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای احیای نماز، زكات، امر به معروف و نهی از منكر و گسترش بیش از پیش ارزش های الهی در جامعه است.
حجت الاسلام چمانی افزود: خود سازی، خانواده سازی، جامعه سازی و جهانی سازی نیز از جمله تكالیفی است كه باید در برنامه های اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته شود تا با ایجاد جبهه قوی یاوران انقلاب در برابر شبهات دینی ایستادگی كنند.
وی، شناسایی استعداد ها را از دیگر اهداف برگزاری كلاس های اوقاف فراغت دانست و افزود: كلاس های اوقات فراغت باید متناسب با سنین مختلف برگزار شود تا با شناسایی استعدادها افراد به سمت و سوی پرورش توانمندی های ذاتی هدایت شوند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی یاد آور شد: 115 پایگاه اوقات فراغت متشكل از 40 پایگاه هسته فرهنگی جوان و پایگاه بوستان معرفت پارسال در زمینه غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان این استان فعالیت داشتند.
حجت الاسلام چمانی افزود: دو هزار و 400 نفر از آموزش های این دوره ها بهره مند و در سامانه اداره ورزش و جوانان ثبت شده است.
وی ادامه داد: 40 پایگاه امسال به صورت رسمی و 115 پایگاه به صورت غیر رسمی در حوزه برگزاری كلاس های اوقات فراغت برای جوانان فعالند و كلاس های اوقات فراغت تابستانی را از 20 تیر تا یكم شهریور در این استان برگزار می كنند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی افزود: برنامه های این اداره كل به صورت تخصصی در زمینه مهارت های اسلامی، پاسخ به شبهات دینی، احكام، محورهای آسیب اجتماعی، مباحث ولایت فقیه، انقلاب اسلامی و مسائل روز برگزار می شود.
حجت الاسلام چمانی بیان كرد: كلاس های اوقات فراغت به صورت گفتمانی و تعاملی و با اختیار شركت كنندگان در منازل، پارك ها و امامزاده ها برگزار می شود.
*** غنای اوقات فراغت برنامه اولویت دار آموزش و پرورش استان مركزی
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مركزی هم در این میزگرد گفت: غنابخشیدن به فعالیت های اوقات فراغت از تاكیدهای مقام معظم رهبری و اولویت كاری آموزش و پرورش است كه در حوزه آموزش های غیر رسمی دانش آموزان در فصل تابستان برای آن فصلی مجزا باز شده است.
مسعود كاظمی افزود: توجه خاص به فعالیت های دانش آموزان در خارج از مدرسه یكی از ویژگی های نظام تعلیم و تربیت نوین است كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است.
وی ادامه داد: در این سند، آموزش تنها به مدرسه و كلاس محدود نمی شود و به آموزش ها غیر رسمی دانش آموزان در خانواده و جامعه نیز توجه شده است.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مركزی بیان كرد: آموزش های غیر رسمی به دلیل وجود مولفه های آزادی در رشد علمی و اجتماعی دانش آموزان تاثیر بیشتر ی دریادگیری مهارت های زندگی دارند و تكمیل كننده آموزش های رسمی در مدارس است و از اهمیت خاصی برای نهاد آموزش و پرورش برخوردار است.
كاظمی افزود: فعالیت های اوقات فراغت اگر متناسب با نیازهای جسمی، ذهنی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی تنظیم نشود، نمی تواند فرایند رشد و یادگیری در دانش آموزان را تسهیل كند.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مركزی گفت: اوقات فراغت باید به عنوان تهدید و فرصت نگریسته شود چرا كه قسمتی از آن می تواند رشد دهنده و اصلاح گر و لبه ای دیگر نابود كننده نیروی جوانی و بیهودگی باشد.
كاظمی افزود: جنبه های مثبت و منفی اوقات فراغت می تواند سایر جنبه های زندگی فرد را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد و بسته به سازنده و یا نامطلوب بودن آن در رشد و شكوفایی و انحطاط شخصیت نوجوانان و جوانان اثرگذاری كند.
وی ادامه داد: افزایش سطح فرهنگ عمومی افراد جامعه در پی استفاده از اماكن فرهنگی، افزایش روحیه نشاط و شادابی، ارتقای سلامت روانی و جسمی افراد، كاهش تنش های ناشی از شرایط یكنواخت و روحیه های نگران، كاهش آسیب ها و كج روی های اجتماعی فردی، افزایش قدر شناسی افراد نسبت به والدین و مربیان، افزایش آثار مطلوب در زمینه تقویت فردی و اجتماعی، بهره وری بیشتر و اجتماعی در امور روزانه از جمله آثار اوقات فراغت است.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مركزی یادآور شد: 271 پایگاه اوقات فراغت با 810 عامل اجرایی پارسال توسط این اداره كل در استان، كلاس های اوقات فراغت را برگزار كردند و 36 هزار و 211 نفر شامل 18 درصد از كل دانش آموزان استان از خدمات آموزشی آنها بهره مند شدند.
كاظمی ادامه داد: برگزاری كلاس قرآن، كامپیوتر، تقویتی، هنرهای دستی، خوشنویسی، نقاشی و طراحی، هنرهای نماشی، ورزشی و موسیقی و برگزاری اردوهای یك روزه و چند روزه با رویكرد پرورشی و فرهنگی از جمله برنامه های اوقات فراغت سال گذشته بوده است.
وی افزود: دانش آموزان به مدت هشت هفته در شش پایگاه و 28 كانون فرهنگی و هنری شامل كانون های محله، مدارس، سالن های ورزشی اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش، اردوگاه فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن و پژوهش سراها از برنامه های اوقات فراغت بهره مند شده اند.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مركزی توسعه كمی و كیفی آموزشگاه ها و برنامه های اوقات فراغت را از اولویت های آموزش و پرورش این استان عنوان كرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده كلاس های اوقات فراغت امسال در 290 پایگاه استان برگزار و 20 درصد دانش آموزان از خدمات آموزشی آنها بهره مند می شوند.
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی در ادامه این میزگرد بر لزوم ارتقای پلكانی مهارت ها در برنامه های اوقات فراغت تاكید و گفت: كلاس های تابستانی اوقات فراغت كانون فرهنگی و هنری مساجد با هدف دعوت و شكوفایی و شناسایی استعداد های دانش آموزان انجام می شود.
حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: شكوفایی و شناسایی استعداد های جوانان و نوجوانان در طرح های اوقات فراغت تابستانی تاثیر بسزایی درانتخاب صحیح رشته تحصیلی، كاری و هنری دانش آموزان در طول سال و زندگی آنان دارد و تلاش بر این است كه آموزش ها در سال های مستمر و پلكانی باشد.
وی، ارائه مدرك آموزشی توسط موسسه های مجوز دار در كلاس های اوقات فراغت به جوانان و نوجوانان و اجرای طرح سطح بندی آموزشی برای دانش آموزان را از جمله فعالیت های كانون فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی برای جلوگیری از انجام آموزش های تكراری برای نوجوانان عنوان كرد.
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مركزی افزود: با اجرای سطح بندی آموزشی جوانان و نوجوانان برگزاری كلاس های اوقات فراغت متناسب با وضعیت فكری، مهارت و استعدادهای آموزشی آنان برگزار می شود.
مدیر كل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی نیز، تاكید بر محفوظات را یكی از معضلات فعلی آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: نظام تعلیم و تربیت ایران در كنار دو كشور تایلند و كوبا بیشترین تكلیف و حفظی ها را در سطح مدارس به دانش آموزان ارائه می كنند كه این مهم دلسردی جوانان و نوجوانان به مطالعه را به همراه دارد.
فتح آبادی ادامه داد: بر اساس افكار سنجی های انجام شده، 92 درصد مردم اعلام كرده اند درس هایی كه در 12 سال ابتدایی تحصیل فراگرفته اند هیچ كاربردی در زندگی آنان نداشته است و دو درصد اعلام كرده اند این آموزش ها تا حدودی تاثیر گذار بوده است.
وی ادامه داد: بیشتر مفاهیم درسی كه آموزش داده می شود، كاربردی در زندگی افراد ندارد در صورتی كه این رویكرد در دنیا نوع ارائه مطالب در دنیا به صورت پژوهشی، مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی، مسائل محیط زیست تغییر كرده است.
مدیر كل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی خاطر نشان كرد: توجه به قشر جوان به عنوان بخش بزرگی از جمعیت كشور باید مورد توجه نظام برنامه ریزی كشور قرار گیرد و گفتمان جدیدی كه تحت عنوان سالمندی جمعیت در كشور مطرح شده نباید تاثیر منفی بر حوزه جوان داشته باشد.
فتح آبادی گفت: با توجه به اینكه كشور در پنجره جمعیتی جوان قرار گرفته است كه این مهم از نظر جمعیت شناسان به عنوان سود جمعیتی یاد می شود نیاز است مسئولان در این فرصت با ایجاد برنامه های شاد و متنوع برای ایجاد سالمندی سالم در آینده برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
وی ادامه داد: پنجره جمعیتی جوان تا 25 سال در كشور حاكم است كه این مهم ظرفیت بزرگی برای كشور محسوب می شود و نیاز است از این فرصت برای توسعه یافتگی و پیشبرد اهداف بهره گیری شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی بیان كرد: اگر به این فرصت توجه نشود و بهره برداری لازم صورت نگیرد به چالشی برای كشور تبدیل می شود زیرا ایران جزء محدود كشور هایی است كه به محض خارج شدن پنجره جوانی وارد مرحله سالمندی می شود.
فتح آبادی گفت: امید به زندگی در كشور های دیگر به 84 سال رسیده در صورتی كه این رقم در كشور ما 74 سال است و افراد در این سن از سالمندی سالمی برخوردار نیستند و 40 تا 50 درصد این افراد با انواع بیماری های جسمی و روحی روبه رو هستند كه این مهم نشان از نبودن تعادل در برنامه ریزی مناسب برای زندگی سالم و بانشاط برای این افراد دارد.
وی ادامه داد: اوقات فراغت و نشاط جزء معیار های توسعه است و باید همه دستگاه ها در كنار فعالیت ها به ایجاد روحیه نشاط و مهارت های اجتماعی توجه داشته و رویكرد برنامه ها از حالت كلاسیك به سمت اردوهای مشاركتی و پیش گیری از آسیب های اجتماعی سوق دهند.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی حضور بخش خصوصی در برنامه های اوقات فراغت را از لازمه های مهم این برنامه های عنوان كرد و گفت: ایران جزء معدود كشورهایی است كه برنامه های اوقات فراغت و حوزه های اجتماعی توسط بخش دولتی انجام می شود كه نیاز است برای كاهش فساد اداری و آسیب های زیر ساخت های حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود.
فتح آبادی افزود: 9 ماموریت از 34 ماموریت شوراها و شهرداری های سطح كشور به مسائل فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد ولی كمترین وقت و انرژی را در این راه مصرف كرده و مصوبه های محدودی نیز در این خصوص دارند.
وی ادامه داد: حدود یك هزار و 100 شورای شهر در كشور وجود دارد كه با ورود هر چه بیشتر به حوزه اوقات فراغت و اجتماعی می تواند تحول بزرگی در كاهش آسیب ها و بهبود برگزاری كلاس های اوقات فراغت و نشاط در جامعه داشته باشد.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مركزی افزود: كیفی سازی، استاندارد سازی كلاس ها، بهره گیری از مربیان با تجربه و فعالیت دستگاه های اجرای متناسب با ماموریت ها و فعالیت های تخصصی از دیگر راهكارهای بهبود كلاس های اوقات فراغت است.
رئیس خبرگزاری ایرنا استان مركزی نیز گفت: ایرنا در پی نگاه علمی به نیازها، فرصت ها و مسائل استان است و نقد منصفانه و گفتمان های كارشناسی خبر را بهترین ابزار برای تحقق این هدف می داند.
علی حیدر شاه حسینی افزود: اوقات فراغت با مدیریت علمی می تواند پایه مهارتی و سرگرمی در كنار هم باشد و فقر مهارت چیزی است كه امروز جامعه ایرانی از آن رنج می برد و بسیاری از بیكاران قربانی این معضل هستند.
وی عنوان كرد: ابزارهای ایرنا به عنوان رسانه ای فراگیر در خدمت گفتمان سازی واحد و قدرتمند در حوزه اوقات فراغت است و اهالی اندیشه و علم، كارشناسان و مسئولان میزگردهای ایرنا را باید از خود بدانند و از این تریبون برای طرح نظرهای سازنده در جامعه نهایت بهره را ببرند.
1955/6013/6012