تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

تهران - ايرنا - يك شركت انگليسي موفق به ساخت لامپ گرافني در مقياس صنعتي شده‌است. قيمت اين لامپ‌ گرافني از LEDها ارزان‌تر بوده و طول عمر بيشتري دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در حالي كه با ظهور لامپ‌هاي LED و تجاري‌سازي اين فناوري، آرام آرام لامپ‌هاي رشته‌اي رايج به دست فراموشي سپرده مي‌شوند، رقيب جديدي براي لامپ‌هاي LED پيدا شد. اخيراً يك شركت انگليسي موفق به توليد لامپ گرافني شده‌است. شركت BGT كه از دانشگاه منچستر منشعب شده اقدام به توليد اين لامپ‌ها در چين كرده است.
پيش‌بيني مي‌شود كه در سال جاري قريب به 500 هزار لامپ گرافني به فروش برسد.
به نظر مي‌رسد كه لامپ‌هاي گرافني بتوانند صنعت روشنايي را تغيير دهند. شركت BGT اعلام كرده كه طول عمر اين لامپ‌ها از لامپ‌هاي موجود در بازار بيشتر بوده و هزينه آن‌ها كمتر است. اين شركت با يك توليدكننده در چين قراردادي امضاء كرده است تا لامپ‌هاي گرافني را در اين كشور توليد كند. پيش‌بيني مي‌شود كه بين 300 تا 500 هزار لامپ گرافني در سال جاري به فروش برسد. جزئيات زيادي از اين كار منتشر نشده و مسئولان دو شركت منتظر نهايي شدن فرآيند هستند تا اطلاعاتي نظير اطلاعات مالي را منتشر كنند.
انتظار مي‌رود اين لامپ گرافني 80 واتي قيمتي در حدود 5 تا 6 پوند (7.2 تا 8.8 دلار) داشته باشد در حالي كه لامپ‌هاي LED با همين كارايي قيمتي در حدود 20 پوند دارند.
اخيراً مؤسسه ملي گرافن در انگلستان با شركت هوآوي و مؤسسه مواد بيجينگ در چين قرارداد همكاري مشترك به امضاء رسانده است. اين قرارداد همكاري به منظور استفاده از گرافن در بخش حمل و نقل است.
هوآوي نيز قصد دارد تا با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در مؤسسه ملي گرافن انگلستان از گرافن براي بهبود محصولات خود استفاده كند.
در حال حاضر كشور چين سرمايه‌گذاري سنگيني روي مواد جديد كرده است به طوري كه در برنامه 5 ساله سيزدهم خود ( 2016 تا 2020) مواد جديد از اهميت راهبردي قابل توجهي برخوردارند. در اين راستا، چين 7 پارك فناوري ويژه براي گرافن تأسيس كرده است تا صنعتي شدن اين ماده را تسريع كند. در حال حاضر 70 درصد ماده خام گرافن، گرافيت، در چين توليد مي‌شود كه اين يك مزيت بزرگ براي اين كشور در بخش توليد گرافن است.
علمي **1311**1440