قم - ايرنا - مسئول تدوين و نشر مركز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: پيشينه اسنادي فعاليت‌ هاي قرآني حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع) سابقه طولاني دارد و به بيش از 465 سال قبل باز مي گردد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي حرم حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام محمدباقر مشكاتي در گفت و گويي با اشاره به حضور افرادي به عنوان حفاظ(حافظ و تلاوت كننده قرآن) و صدر الحفاظ(بزرگ قاريان و حافظان) در حرم مطهر بر اساس اسناد موجود در مركز اسناد آستان مقدس، افزود: اين افراد كه اغلب از سلسله سادات بودند، همگي از حافظان و قاريان قرآن كريم بوده و چه بسا شاگرداني نيز داشتند.
وي اضافه كرد: اين افراد از سوي سلطان هاي وقت و متوليان حرم منصوب و معرفي مي شدند تا عهده دار برنامه‌ هاي قرآني و ختم مستمر كلام الله مجيد در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) باشند.
وي گفت: بخشي ديگر از سوابق قرآني آستان مقدس كه نشان دهنده سابقه ديرينه فعاليت‌ ها و مشاغل قرآني حرم مطهر است، در اسناد جمع و خرج مالي آستان در دوره‌ هاي صفويه و قاجاريه نمايان است.
مشكاتي، قديمي‌ ترين اسناد موجود در اين عرصه را مربوط به 300 سال قبل عنوان كرد و گفت: بر اساس سندي كه در اختيار مركز اسناد است، قديمي ‌ترين سند قرآني مربوط به زمان شاه طهماسب اول است كه وي طي فرماني به امير سلطان احمد، متولي وقت آستان حضرت معصومه(س) اعلام مي كند كه علاوه بر حافظان و قاريان ديگر حرم مطهر، شش تن قاري جديد نيز به آن ها اضافه شود.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس اسناد موجود در مركز اسناد، از اوايل دوره صفويه تا اواخر قاجاريه، منصب صدرالحفاظي و شغل حافظي قرآن، از كهن ‌ترين مشاغلي است كه همواره در اين بارگاه نوراني وجود داشته و در دوره ‌هاي مختلف، از سه تا 17 تن موظف به قرائت و انجام فعاليت ‌هاي قرآني در حرم بانوي كرامت شده بودند.
به گفته وي، در دوران حكومت پهلوي اول و دوم نيز احكام و اسنادي درباره اين مشاغل قرآني وجود دارد.
مسئول تدوين و نشر مركز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) درخصوص محافل قرآني حرم مطهر پس از انقلاب اسلامي، گفت: برنامه ‌هاي جمع‌ خواني و محافل انس با قرآن كريم در حرم مطهر قبل از آيين خطبه خواني خادمان به صورت روزانه به ويژه در ماه‌ هاي مبارك رمضان برقرار بوده و با توسعه و تنوع بيشتري ادامه يافته است.
وي افزود: اين روند تا زمان آغاز توليت آيت الله علي اكبر مسعودي خميني توليت سابق حرم كريمه اهل بيت(س) ادامه داشت كه بعد از حضور وي و راه ‌اندازي واحد قرآن توسط مديريت فرهنگي وقت و به همت استادان برجسته قرآن كريم، آيين ترتيل خواني قرآني كريم به صورت جمع خواني و همچنين آموزش‌ هاي قرآني در مقياسي كوچك ابتدا در دارالتلاوه مسجد اعظم و در ادامه در مسجد بالاسر حرم مطهر، رواق مطهري و رواق طباطبايي شكل گرفت.
به گفته وي، در ابتداي دوره توليت حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي و تاسيس مركز قرآن و حديث كريمه اهل بيت(س)، خدمات و فعاليت ‌هاي قرآني آستان گسترش كم نظيري يافت كه تاكنون بيش از 25 هزار قرآن آموز اعم از قاري و حافظ قرآن ظرف پنج سال تربيت كرده است.
مشكاتي اضافه كرد: در حال حاضر از ويژه برنامه ‌هاي ارزشمند قرآني آستان مقدس، آيين باشكوه ترتيل خواني قرآن كريم است كه در ماه مبارك رمضان در شبستان امام خميني(ره) برگزار شده و از شبكه هاي ملي و بين المللي پخش مي‌ شود؛ اين برنامه با ترتيل خواني نوجوانان و بانوان مورد استقبال عموم قرار گرفته و به صورت الگويي فاخر قرآني براي ديگر اماكن متبركه درآمده است.
/2085/ 1175