پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه انتشار اخبار مربوط به تشدید احساسات ضد تایوانی در این كشور كذب محض است و برداشت نادرستی از دیدگاه مردم چین در ارتباط با منطقه تایوان شده است.

به گزارش ایرنا، «آن فونگ شینگ» سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین در تازه ترین سخنان خود، با رد این موضوع اعلام كرد كه مردم چین فقط با استقلال تایوان مخالف هستند و این موضوع هیچ ارتباطی به مسائلی همچون احساسات ضد تایوانی ندارد.
وی افزود: آنچه به عنوان تشدید احساسات ضد تایوانی در چین خوانده می شود در واقع واكنش مردم این كشور به استقلال تایوان از خاك چین است.
«آن فونگ شینگ» گفت كه تایوان بخشی از خاك چین است و ملت چین از سرزمین مادری خود حراست می كنند و نسبت به آن حساسیت نشان می دهند.
از زمانی كه «تسای اینگ ون» اولین زن تایوانی و رهبر حزب مخالف دولت قدرت را در این جزیره بدست گرفت، روابط دو طرف تنگه تایوان در حال تیره شدن است. در حالیكه قبل از او و از سال 2008 «مایینگ جئو» از حزب كومینتانگ (ناسیونالیست) ریاست این منطقه را در اختیار داشت و توانست روابط تایوان و چین را به شكل قابل توجهی به سمت بهبودی سوق دهد.
این زن از اعضای حزب دمكراتیك ترقیخواه حاكم بر تایوان است كه حزب او از دیدگاه چین دارای دیدگاه های استقلال طلبانه می باشد و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
چین همچنین نگران افزایش روابط تایوان و آمریكا است و به آمریكا در باره دیدار مقام های آن كشور با رئیس حكومت تایوان هشدار داده است.
سخنگوی دولت چین در امور تایوان همچنین گفت كه هر اقدامی از سوی تایوان در مسیر استقلال، در حقیقت صلح و امنیت و روابط دو سوی تنگه را نابود خواهد كرد.
وی در پاسخ به سئوالاتی مبنی بر به چالش كشیدن اصل چین واحد توسط برخی از احزاب سیاسی تایوان گفت كه هر تلاشی در این زمینه به شكست خواهد انجامید.
روزنامه چاینا دیلی چین نیز در گزارشی اعلام كرد كه برخی از مقام های تایوان بتازگی روابط میان این منطقه و چین را به روابط دو همسایه تشبیه كرده اند.
این سخنگو با اشاره به این اظهارنظرها گفت كه روابط دو سوی تنگه تایوان مانند مناسبات خویشاوندی است و نباید آن را روابط دو همسایه تعریف كرد.
«آن فونگ شینگ» در باره اینكه سفر گردشگران چینی به تایوان به دلیل تنش در روابط دو طرف كاهش یافته است، گفت: اینطور نیست بلكه سهمیه بندی های مشخص برای این سفرها وجود دارد.
وی بار دیگر تاكید كرد كه هر گفت وگویی میان دو سوی تنگه تایوان باید بر اساس اصل چین واحد باشد.
تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یكدیگر جدا شدند، اما پكن این جزیره را بخشی از خاك كشور چین می داند و مایل است كه در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری، الگوی یك كشور و دو نظام را همچون هنگ كنگ وجزیره ماكائو پیاده كند.
آساق**231**1597