به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،مهران اعتمادی روز پنج شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از آزاده راه تهران - شمال افزود: هم اكنون 120 جبهه كاری در منطقه یك آزاد راه تهران - شمال فعال است تا بتوانیم با تلاش هفت پیمانكار شاغل در این قطعه این منطقه را بهار سال 96 به بهره برداری برسانیم.
اعتمادی گفت: منطقه یك این آزاد راه به طول 32 كیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس 60 كیلومتر كوتاهتر می شود.
وی گفت: با افتتاح منطقه یك این آزاد راه طول مسیر تهران به شمال كوتاه می شود و ترافیك نیز در اطراف كرج بسیار كاهش پیدا می كند به همین دلیل شركت آزاد راه تهران - شمال تلاش می كند این قطعه در موعد مقرر به پایان برسد.
مدیرعامل شركت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینكه در فروردین، اردیبهشت و 15 خرداد ماه امسال با تامین مصالح مورد نیاز و منابع مالی، پیشرفت كار ما در مناطق مختلف این قطعه بین 50 تا 70 درصد بوده است، گفت: در مجموع 6 پیمانكار ایرانی و یك پیمانكار چینی در این آزاد راه مشغول به كار هستند.
وی با اشاره به رفع مشكلات زمین های معارض این آزاد راه اظهار داشت: خوشبختانه با همكاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشكلات مربوط به زمین های معارض منطقه یك حل شده است و امیدواریم بتوانیم منطقه دو و سه این آزاد راه را نیز در موعد مقرر به پایان برسانیم تا این آزاد راه به طور كلی در سال 99 به بهره برداری كامل برسد.
اعتمادی افزود: بررسی های ما نشان می دهد برای تكمیل قطعات دو و سه این آزاد راه بین هفت هزار و 500 تا هشت هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم كه امیدواریم با همكاری تمام دستگاه های اجرایی و هم افزایی، بتوانیم این منابع مالی را تامین كنیم.
وی با بیان اینكه احداث قطعه دوم این آزاد راه به طول 23 كیلومتر در دست اجرا قرار گرفته است، گفت: در این قطعه تونل البرز بزرگترین تونل كشور به طول 6 هزار و 400 متر هم اكنون در دست احداث قرار گرفته است و یك لاین آن هم اكنون به 60 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.
اعتمادی گفت: لاین دوم این تونل نیز در قطعه دوم چهار هزار و 200 متر حفاری شده است و تمام مسائل مربوط به ساخت این قطعه تمام شده است.
وی با اشاره به قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال اظهار داشت: این قطعه با 44 كیلومتر مسافت باردیگر مطالعات آن توسط شركت های ایرانی آغاز شده و با شركت دوو كره جنوبی برای انجام سرمایه گذاری در این قطعه به توافق رسیده ایم.
مدیرعامل شركت آزاد راه تهران - شمال در ادامه اظهار داشت: برای تكمیل این قطعه هزار و 700 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است كه بیش از 600 میلیارد تومان آن هزینه شده و برای مابقی آن باید هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود.
وی با اشاره به ضرورت مطالعات برای اجرای سیستم های تهویه تونل های این قطعه آزاد راه اظهار داشت: برای اجرای این سیستم ها با مشاور خارجی در تماس هستیم زیرا تجربه انجام این كار به این وسعت در ایران وجود ندارد.
وی گفت: پیش بینی ما این است كه برای نصب روشنایی، سیستم های تهویه و اطفاء حریق در تونل های قطعه یك آزاد راه تهران - شمال حدود 200 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.
به گفته وی هم اكنون پل شماره 6 این آزاد راه به طول 320 متر با ارتفاع 80 متر به 75 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است كه یك باند آن به صورت كامل تكمیل شده و باند بعدی آن 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و انتظار داریم این پل تا پایان آذر ماه امسال به اتمام برسد.
وی گفت: این پل ویژگی های خاص خود را دارد و به علت این كه پایه ای ندارد بصورت قالب های پیشرو بتون ریزی می شود و پس از آن بتون این پل به فاصله مشخصی كشیده می شود.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار در قطعه یك این آزاد راه دو تونل دوقولو دو قوسی در حال احداث است كه یكی از این تونل ها 415 متر و دیگری 275 متر طول دارد زیرا در مناطقی كه عرض مسیر اجازه ندهد ما مجبور هستیم تونل ها را با یك پایه میانی به یكدیگر متصل كنیم.
اعتمادی یادآور شد: از منطقه تالون تا سنگان در مجموع سه تونل به طول دو هزار و 300 متر، هفتصد تا هشتصد متر در حال احداث است كه عملیات حفاری آن ها به پایان رسیده و عملیات لاینینگ آن 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی با بیان اینكه بزرگترین عملیات لاینینگ تونل در كشور در این آزاد راه در حال انجام است اظهار داشت: برای انجام عملیات لاینینگ بیست قالب ساخته شده است كه هزینه هر یك از این لاینینگ ها بین یك و نیم تا چهار میلیارد تومان است تا بتوانیم پوشش داخلی تونل ها را انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، قطعه یك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد و با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 25 كیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یك به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شركت آزاد راه تهران - شمال با یك شركت كره ای برای سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.
اقتصام ** 1108 ** 9314
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
تهران - ایرنا - مدیر عامل شركت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینكه قطعه یك این آزاد راه در حال حاضر به 60 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است،گفت: تكمیل مابقی این منطقه به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.