به گزارش ایرنا،كارشناسان مسائل شبه قاره معتقدند مقامات عالیرتبه هند با شناخت ظرفیت و توانمندی قاره سیاه با سفرهای پی در پی به كشورهای این قاره، بدنبال دستیابی به اهداف سیاسی ،اقتصادی ،انرژی و منطقه ای این كشور هستند.

به گزارش ایرنا، دهلی نو از سالهای پیش با برقراری ارتباط ویژه با 54 كشور آفریقایی و برگزاری نشست سالانه برای بهره گیری از این ظرفیت تلاش بسیاری را آغاز كرده است .
برگزاری نشست سران آفریقا در دی ماه سال گذشته با شركت حدود 40 رئیس دولت و 400 بازرگان افریقایی در دهلی نو گام مهمی برای افزایش همكاری های هند و افریقا از سوی كارشناسان ارزیابی شد.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند با هدف افزایش مبادلات تجاری،اقتصادی و همكاری دریایی،قرار است ماه آینده به چهار كشور آفریقایی ،تانزانیا،آفریقای جنوبی ،كنیا و موزامبیك سفر كند.
این سفر درحالی انجام می شود كه 'پرناب موكرجی' رئیس جمهوری این كشور هم اكنون بعد از دیدار با مقامات غنا و ساحل عاج ،وارد نامیبیا شده است.
كارشناسان علت توجه ویژه هند به آفریقا را علاوه بر اهداف اقتصادی و انرژی ،بهره گیری سیاسی از آفریقا برای دستیابی به كرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل می دانند.
مقامات هندی هر چند وقت یكبار در مجامع مختلف از لزوم تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل سخن می گویند.
'پرناب موكرجی 'رئیس جمهوری هند در سفر به آفریقا با تاكید بر لزوم تغییر ساختار سازمان ملل و شورای امنیت خاطرنشان كرد یكی از پرجمعیت ترین كشورهای دنیا و قاره آفریقا نماینده ای در شورای امنیت سازمان ملل ندارند.
مقامات هندی در سفر به كشورهای آفریقایی همچنین تلاش می كنند با تشویق این كشورها برای بازنگری در پیمان ' پلیندابا' زمینه تجارت اورانیوم این كشورها با هند را فراهم كنند.
هند و نامیبیا در سال 2009 زمانی كه 'هیفیكپونی لوكاس' رئیس جمهور نامیبیا به هند سفر كرد،دو یادداشت تفاهم در زمینه های زمین شناسی ،منابع معدنی و همكاری غیر نظامی انرژی هسته ای امضا كردند.
كشور نامیبیا چهارمین كشور بزرگ ذخایر اورانیوم در آفریقا است.
پیمان 'پلیندابا' یا پیمان منطقه عاری از سلاح هسته ای آفریقا كه در سال 1996 میلادی به امضای كشور های عضو رسیده ،صادرات مواد معدنی حساس و راهبردی را كنترل می كند.
این پیمان باعث شده كه 'نامیبیا' به رغم امضا یاداشت تفاهم نتواند اورانیوم به هند صادر كند.
كارشناسان ،بهبود روابط هند و آفریقا كه به دنبال كشته شدن یك جوان كنگویی در دهلی نو كه اعتراض گسترده كشورهای افریقایی را به دنبال داشت را از دیگر اهداف مقامات عالیرتبه هند به افریقا می دانند.
كشته شدن این جوان آفریقایی باعث واكنش شدید تعدادی از كشورهای قاره سیاه و تصمیم به قطع اعزام دانشجو به هند تا تامین امنیت اتباع این كشورها شد.
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در سفر ماه آینده خود به چهار كشور آفریقایی با رهبران این كشورها در خصوص تامین امنیت غذایی و دریایی نیز بحث و تبادل نظر می كند.
به گفته كارشناسان سیاسی ،كمك نیروی دریایی هند برای تامین آب های ساحلی كشورهای آفریقایی و مبارزه با دزدان دریایی، زمینه افزایش همكاری این كشورها با دهلی نو را فراهم كرده است .
امنیت غذایی،كشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری از دیگر محورهای گفت وگو نخست وزیر هند با كشورهای آفریقایی عنوان شده است .
حجم كنونی تجارت هند وآفریقا 75 میلیارد دلار است. طی چهار سال گذشته، هند 7.4 میلیارد دلار برای توسعه بخش های مختلف و ظرفیت سازی پروژه های مختلف افریقا سرمایه گذاری كرده است.
هند در این مدت ،137 پروژه در 41 كشور آفریقایی را اجرا كرده است .
*آساق*267*1600