سنندج- ایرنا- جامعه سالمندان كردستان به یكسری امكانات و فضاهای فیزیكی برای رفع مسایل و مشكلات خود نیاز دارند و مطالبه جدی آنها از مسوولان فراهم كردن شرایطی برای زندگی بهتر است، آنها بر این اعتقادند كه سالمندان در این شرایط به مكانی برای دور هم بودن نیاز دارند تا افسرده نشوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جامعه سالمندان استان كردستان از اینكه مصوبات جلسات مربوط به شورای سالمندان استان اجرایی نمی شود گلایه دارند و از مسوولان اقدام و عمل می خواهند، آنان معتقدند یكسری وعده و قول هایی به آنها داده شده كه عملیاتی نشده و از این ناراحتند.
استان كردستان یك میلیون و 480هزار نفر جمعیت دارد كه از این تعداد 122هزار نفر آنها را سالمندان تشكیل می دهند و سازمان بهزیستی اكنون به پنج هزار و 400نفر از آنها خدمات ارایه می كند. كمیته امداد امام (ره) هم در قالب پرداخت مستمری 43هزار نفر سالمند استان را زیرپوشش خود قرار داده است.
اولین جلسه شورای سالمندان استان كردستان روز یكشنبه در سنندج به ریاست استاندار كردستان تشكیل شد، مصوبات جلسه گذشته قرائت گردید اما بسیاری از مصوبات همچنان در حد مصوبه و بر روی كاغذ باقی مانده بود كه استاندار را وادار به واكنش كرد.
تعدادی سالمند عضو انجمن فرزانگان آبیدر سنندج در جلسه شورای سالمندان استان حضور داشتند و انور توكلی معلم بازنشسته سنندجی با 58سال سابقه تدریس و آموزش به نمایندگی از آنان از اینكه سالمندان تنها در جلسات مورد توجه قرار می گیرند گلایه كرد و گفت: بعد از اتمام جلسه موضوع سالمندی و مشكلات این جامعه به دست فراموشی سپرده می شود و تنها سازمان بهزیستی به صورت مستمر از سالمندان یادی می كند.
او یادآور شد كه مصوبات جلسه گذشته اجرایی نشده و این یعنی بی توجهی دستگاه های عضو شورا به سالمندان استان كه منجر به ناراحتی سالمندان استان شده است.
او از مسوولان عضو این شورا خواست در صورت امكان، قول اجرای مصوبات را بدهند و اگر توان عملی كردن ندارند سالمندان را با وعده و وعید دلخوش نكنند.
او استخر رایگان، رایگان كردن اتوبوس، اختصاص زمین موردنیاز برای ساخت مركز خصوصی و امور خیریه سالمندان، ایجاد پارك دوستدار سالمند، حفظ كرامت و احترام سالمندان، سفرهای ارزان قیمت و فعالیت های فرهنگی، هنری و تفریحی برای جلوگیری از افسردگی سالمندان را از جمله نیازهای اصلی جامعه سالمندی كردستان دانست.
توكلی از مسوولان خواست برای رضای خدا حرف بزنند و عمل كنند و تنها به دنبال تعریف و تمجید استاندار از خود نباشند.
مدیركل بهزیستی كردستان نیز در این جلسه بی توجهی به مصوبات شورای سالمندان استان را یادآور شد و گفت: دستگاه های عضو شورا اهتمامی در جهت اجرایی كردن این مصوبات ندارند در حالیكه خود در جلسات قول اجرای آن را می دهند.
سیدصباح قریشی راه اندازی بنیاد فرزانگان را یكی از نیازهای اصلی و اولویت دار سالمندان استان دانست و از استاندار كردستان خواست اعتباری در اختیار بهزیستی قرار دهد تا این مركز را برای تیرماه امسال راه اندازی كنند.
به گفته او از طریق سازمان بهزیستی كشور مبلغی برای راه اندازی این بنیاد اختصاص داده شده و مكان آن نیز در شهر سنندج موجود است و اكنون به حدود دو میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز این مكان نیاز داریم.
استاندار كردستان قول تامین اعتبار دو میلیارد ریالی برای راه اندازی بنیاد فرزانگان استان را داد و از سازمان بهزیستی خواست هرچه سریعتر این مركز را فعال كنند.
معاون توانبخشی بهزیستی كردستان نیز در این جلسه صدور كارت منزلت و ارایه خدماتی بر مبنای این كارت را یكی از خواسته های بهزیستی و از مصوبات جلسه گذشته شورا دانست و گفت: ایجاد مكانی برای دور هم بودن سالمندان و جلوگیری از افسردگی آنها موضوع مهمی است كه باید به آن بیشتر توجه كرد.
دكتر مژگان مشفق با بیان اینكه جامعه به سمت سالمند شدن می رود بر فرهنگ سازی در ارتباط با تكریم سالمندان و حفظ امنیت آنها تاكید كرد و از خانواده ها خواست افراد سالمند خود را به حال خود رها نكنند و تلاش نمایند خود از آنها نگهداری كنند.
او ظرفیت بهزیستی برای نگهداری از سالمندان را بسیار محدود دانست و گفت: سن سالمندی بسیار حساس و نیازمند توجه خانواده ها در جهت جلوگیری از افسردگی و بروز مشكلات جسمی و روحی و روانی است.
او به ابزارهای تشویقی برای نگهداری سالمندان در منزل از سوی بهزیستی اشاره كرد و گفت: بهزیستی برای خانواده هایی كه از سالمندان مراقبت می كنند كلاس های آموزشی، امكانات و تجهیزات مورد نیاز نگهداری در حد توان خود و مبالغی را به عنوان كمك هزینه در اختیار آنها قرار می دهد.
او دور هم بودن و جمع شدن در یك مكان مناسب را یكی از نیازهای سن سالمندی دانست و گفت: این مكان می تواند در ارتقای روحیه سالمندان و جلوگیری از افسردگی و ایجاد نشاط اجتماعی در آنها بسیار موثر باشد.
راه اندازی یك كتابخانه با كتاب های مناسب متناسب با سن سالمندان در این جلسه مورد تاكید قرار گرفت كه استاندار كردستان از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست كتاب های مورد نیاز این كتابخانه را تامین كند و شخص استاندار نیز تامین 200جلد كتاب را تقبل كرد و از مسوولان دستگاه های اجرایی نیز خواست كتاب های را كه نیاز ندارند به این كتابخانه اهدا نمایند، رییس دانشگاه آزاد اسلامی سنندج نیز تامین 300جد كتاب برای این مركز را تقبل كرد.
مدیر مركز سالمندان 17شهریور سنندج نیز در ادامه این جلسه به راه اندازی این مركز از سال 72اشاره كرد و گفت: سال 93 این مركز تبدیل به غیردولتی شده و اكنون 75سالمند زن و مرد در این مركز نگهداری می شوند.
علی قادرمرزی افزود: از این تعداد سالمند 55نفر آنان مجهول هویه و بی سرپرست هستند و اغلب این افراد نیز دچار بیماری های روحی، روانی و جسمی از جمله آلزایمر هستند.
او شهریه ماهیانه این مركز را سه میلیون و 400هزار ریال ذكر كرد و گفت: 75درصد این سالمندان توان پرداخت شهریه ندارند و مركز نیز برای تامین نیازهای خود با مشكل مواجه است.
او از خانواده ها خواست خود از سالمندان مراقبت كنند و نگذارند پای آنها به این مراكز باز شود.
قادرمرزی خواستار رایگان شدن هزینه كفن و دفن سالمندان از سوی شهرداری شد و گفت: هزینه های فوت است و باتوجه به اینكه اغلب سالمندان سرپرست ندارند تقبل این هزینه ها برای مركز سالمندان سخت و غیرممكن است.
او در ادامه پیشنهاد كرد با توجه به اینكه مركز سالمندان 17شهریور سنندج شش هزار مترمربع عرصه دارد، آن را به پارك ویژه سالمندان تبدیل كنند و در آن فضای سبز و امكانات و تجهیزات مورد نیاز نصب كنند.
و اما مدیركل كمیته امداد امام (ره) كردستان نیز در این جلسه با یادآوری اینكه 122هزار سالمند در كردستان داریم گفت: باید تصمیمات شورای سالمندان برای تمام جمعیت سالمندان استان باشد.
قنبر موسی نژاد با بیان اینكه 43هزار سالمند كردستانی معادل 30درصد جمعیت سالمندان استان زیرپوشش كمیته امداد استان هستند افزود: 250میلیارد ریال سال گذشته در قالب مستمری به این تعداد از سالمندان استان پرداخت شده است.
او گفت: برای تسهیل گری و ایجاد منزلت اجتماعی فرهنگ سازی در خصوص سالمندان استان وقت نگذاشته ایم كه جا دارد بر روی این مسایل در حوزه سالمندی بیشتر زمان گذاشته شود.
او پیشنهاد كرد یك درصد از مجموع اعتبارات استان كردستان به سالمندان اختصاص داده شود تا از این طریق بخشی از مشكلات سالمندان برطرف گردد.
استاندار كردستان در جمع بندی این جلسه با تاكید بر صدور كارت منزلت برای سالمندان استان بر ارایه خدمات مورد نیاز به این افراد از سوی دستگاه های دولتی تاكید كرد و گفت: سالمندان نیاز جدی به توجه هرچه بیشتر دستگاه های دولتی دارند.
عبدالمحمد زاهدی همچنین بر افزایش سطح تعامل و ارتباط بین سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشكی در جهت ارایه خدمات به سالمندان تاكید كرد و گفت: این ارتباط باید به صورت مستمر باشد و در نهایت منجر به رفع مشكلات سالمندان گردد.
زاهدی بر اختصاص تورهای ویژه برای سالمندان، استفاده از كتابخانه عمومی، تبدیل مكان فعلی سرای سالمندان به پارك و فضای سبز نیز تاكید كرد و گفت: سالمندان نیاز جدی به تفریح و دور هم بودن دارند و از این رو باید از ظرفیت های موجود برای تامین بخشی از نیازهای آنان استفاده شود.
در این نشست استاندار كردستان از اعضای شورای ساماندهی سالمندان استان خواست از ظرفیت های خالی برای رفع مشكلات سالمندان استفاده كنند و در جلسه بعدی این شورا اقدامات انجام شده را گزارش نمایند.
3033/1904
گزارش از فرزاد نویدی