تهران- ايرنا- «براساس گفته‌هاي مسئولان شركت ملي نفت ايران، پس از برداشته شدن تحريم‌هاي ظالمانه، صادرات نفت‌خام ايران نيز افزايش يافت، به‌طوري كه مي‌توان گفت صادرات نفت‌خام ايران از روزانه حدود يك ميليون به بيش از دو ميليون بشكه در روز رسيده است.» اين مطلب بخشي از گزارش روزنامه جام جم در صفحه انرژي است.

در اين گزارش كه در شماره دوشنبه 31 خرداد 1395 خورشيدي منتشر شده است، مي خوانيم: سيد‌محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت نفت با اعلام اين خبر در هفته‌هاي گذشته تصريح مي‌كند، مذاكرات با مشتريان سنتي كه پيش از تحريم‌ها خريدار نفت ايران بوده‌اند، آغاز شده و اين كشورها كه عمدتا در آسيا هستند، واردات نفت‌خام خود را از ايران افزايش دادند.
در اين ميان، مي‌توان به كشوهاي چين، هند، كره جنوبي و ژاپن به عنوان بزرگ‌ترين واردكنندگان نفت‌خام ايران در آسيا اشاره كرد. با اين حال براي اين كه صادرات نفت‌خام ايران به رقم‌هاي پيش از تحريم بازگردد، بايد مذاكره با شركت‌هاي اروپايي و آفريقايي نيز آغاز مي‌شد.
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اين كه شركت‌هاي شل و بريتيش پتروليوم انگليس از مشتريان نفت ايران بوده‌اند، مي‌گويد: گفت‌و‌گو براي فروش نفت با اين شركت‌ها آغاز شده و قرار است در صورت توافق، بخشي از نفت تحويلي به اين دو شركت در پالايشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي مورد مصرف قرار گيرد.
همچنين اين روزها قرار است، يك محموله نفت‌خام ايران به شل فروخته شود و مذاكرات براي ادامه‌دار بودن صادرات نفت‌خام ايران به شل ادامه دارد.
شركت‌هاي فرانسه، اسپانيا، مجارستان و سوئيس نيز مشتري نفت‌خام ايران شده‌اند كه برخي از اين شركت‌ها به توافقات نهايي رسيده‌اند و قرار است نفت ايران را براي پالايش خريداري كنند.
براساس جديدترين آمار و اطلاعات ارائه شده، در حال حاضر بين 500 تا 600 هزار بشكه از نفت‌خام ايران به صورت روزانه به اروپا صادر مي‌شود كه با نهايي شدن ديگر مذاكرات اين آمار نيز افزايش يابد و حتي ممكن است با افزايش توليد نفت‌خام ايران، صادرات نفت‌خام ايران به اروپا به يك ميليون بشكه نيز برسد كه اين موضوع دور از دسترس نيست. افزايش صادرات نفت‌خام ايران گرچه مي‌تواند يك موفقيت در ماه‌هاي اخير به شمار رود اما نكته‌اي كه نبايد از آن غافل شد، حمل نفت ايران توسط نفتكش‌هاي اروپايي و آسيايي است.
**آخرين وضعيت نفتكش‌هاي شركت ملي نفتكش ايران
علي‌اكبر صفايي، مديرعامل شركت ملي نفتكش ايران چندي قبل طي خبري اعلام كرده بود،‌ خوشبختانه هم‌اكنون تمام ظرفيت شركت ملي نفتكش در حال استفاده است و در حال حاضر، نفتكش‌هاي ما براساس تعهدي كه در گذشته به مشتريان سنتي داشت، در حال انتقال نفت‌خام اين مشتريان است. وي با اشاره به اين كه سعي مي‌كنيم مشتري‌هاي قبلي خود را راضي نگه داريم، مي‌گويد پس از برطرف شدن مشكل بيمه‌اي كه خوشبختانه اين موضوع به طور كامل حل و فصل شد و همچنين بحث حل شدن پرچم معتبر و نرخ‌گذاري روي خدمات، اميدواريم بتوانيم نفتكش‌هاي ايراني را به بازارهاي اروپايي نيز گسيل كنيم.
به گفته مديرعامل شركت ملي نفتكش، در حال حاضر بيمه‌هاي مورد استفاده براي حمل و نقل دريايي، تركيبي از بيمه‌هاي داخلي و خارجي است كه حداكثر استفاده از بيمه‌هاي داخلي را در اين زمينه مي‌كنيم.
وي با اشاره به اين كه 13 كلوب بيمه‌اي در جهان وجود دارد، تصريح مي‌كند: خوشبختانه پس از رفع تحريم بيمه‌اي، اين كلوب‌ها اعلام كرده‌اند حاضرند، بيمه نفتكش‌هاي ايراني را نيز انجام دهند. بنابراين به‌طور قطع اعلام مي‌كنم مشكل بيمه نفتكش‌ها كاملا برطرف شده است.
به گفته مديرعامل شركت ملي نفتكش، بزرگ‌ترين ظرفيت را در ميان شركت‌هاي حمل و نقل دريايي داريم كه البته سعي مي‌كنيم اين ظرفيت را افزايش ندهيم، زيرا اثر منفي در حمل و نقل دريايي نفت خواهد گذاشت، اما مذاكراتي را انجام مي‌دهيم تا بهترين فاينانس را براي بازسازي و نوسازي نفتكش‌هايمان داشته باشيم.
**اجاره نفتكش‌هاي ايراني به شركت‌هاي اروپايي
همان‌طور كه در اين گزارش مورد تاكيد قرارگرفته است، ناوگان شركت ملي نفتكش يكي از به‌روزترين ناوگان‌هاي حمل و نقل در دنياست، به طوري كه تا پيش از اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي، ايران دست‌كم 10 فروند كشتي نفتكش غول‌پيكر را به شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان همچون شل انگليس، توتال فرانسه و اني ايتاليا اجاره داده بود و تمام اين نفتكش‌ها در بنادر و ترمينال‌هاي نفتي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تردد مي‌كردند.
به همين دليل،‌ همزمان با اجرايي شدن برجام و لغو برخي تحريم‌هاي نفتي، شركت ملي نفتكش ايران اولين قرارداد اجاره يك كشتي نفتكش ايران را با يك شركت معتبر نفتي جهان امضا كرده و پيش‌بيني مي‌شود، بزودي قراردادهاي جديد اجاره نفتكش بين ايران و شركت‌هاي شل و توتال امضا شود.
نصرت‌الله سردشتي، مدير بازرگاني شركت ملي نفتكش با تائيد امضاي اين قرارداد نفتي، مي‌گويد ناوگان نفتكش ايران تا پيش از تحريم‌ها همواره مورد توجه شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان بوده است.
اين مقام مسئول همچنين تاكيد كرد: نخستين نفتكش ايران پس از لغو تحريم‌ها اسفندماه سال گذشته به اجاره يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان درآمد كه البته ايران مي‌تواند چهار فروند از نفتكش‌هاي خود را به شركت‌هاي خارجي اجاره دهد كه مذاكرات آن نهايي شده است.
علي‌اكبر صفايي، مديرعامل شركت نفتكش هم تاكيد كرده است: از نفتكش ايران به‌عنوان نخستين شركت كشتيراني كشور نام برده مي‌شود كه توانسته كشتي‌هاي ناوگان خود را پس از لغو تحريم‌ها به شركت‌هاي خارجي اجاره دهد.
**برنامه شركت ملي نفتكش براي آينده
علي شاه‌مرادي، رئيس منطقه عملياتي خارك شركت ملي نفتكش ايران، مهم‌ترين برنامه آينده منطقه عملياتي شركت ملي نفتكش ايران را در جزيره خارك، بهسازي و ارتقاي امكانات آن مي‌داند و درباره عملكرد اين دفتر مي‌گويد: از ابتداي آوريل سال گذشته ميلادي تا پايان مارس امسال به حدود 586 فروند كشتي حمل نفت‌خام، فرآورده‌هاي نفتي و گاز از طريق دفتر منطقه خارك خدمات ارائه شده است.
وي در باره وضع اسكله‌هاي خارك نيز تصريح مي‌كند، اسكله‌هاي خارك از سال 1339 به بهره‌برداري رسيد و پس از آن نيز توسعه يافت به صورتي كه هم اكنون اسكله ‌تي (جهت تخليه و بارگيري نفت‌خام و فرآورده‌ها) و آذرپاد (بارگيري نفت‌خام) و اسكله‌هاي پتروشيمي (بارگيري محصولات پتروشيمي و گاز مايع) در حال بهره‌برداري هستند.
به گفته رئيس منطقه عملياتي خارك شركت ملي نفتكش ايران با اجراي برجام و لغو تحريم‌هاي ظالمانه، صادرات نفت ايران هم افزايش يافته است كه با وجود اين افزايش، اسكله‌هاي موجود اين جزيره اكنون پاسخگوي نيازهاست و از اين بابت نيز تاكنون مشكلي براي ناوگان شركت ملي نفتكش ايران ايجاد نشده است.
وي با بيان اين كه كشتي‌هايي با ظرفيت 350 هزار تن در اسكله‌ها پهلودهي و بارگيري مي‌شوند، اضافه مي‌كند: در حال حاضر هشت فروند كشتي به‌طور همزمان قادر به پهلوگيري در اسكله‌هاي بارگيري نفت خام در خارك هستند و بدون شك براي بازگشت به بازارهاي اروپا تمهيدات لازم از سوي مديريت شركت ملي نفتكش ايران انديشيده شده كه در اين زمينه به‌روز كردن استانداردهاي ايمني و فني ناوگان نيز مدنظر قرار داشته و اين منطقه نيز همگام با ديگر بخش‌هاي اين شركت در انجام اين مهم نقش دارد.
**نفتكش‌هاي اروپايي در راه ايران
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران چندي پيش گفته بود، نفت ايران از طريق نفتكش‌هاي اروپايي به اروپا صادر مي‌شود، زيرا نفتكش‌هاي ايران تنها مي‌توانند جوابگوي نياز بازارهاي آسيايي باشند. براساس جديدترين آمارها، ظاهرا بيش از 25 سوپرتانكر اروپايي در حال حمل نفت ايران به بازارهاي اروپا هستند كه اين موضوع مي‌تواند كمك خوبي به افزايش صادرات نفت‌خام ايران كند.
برخي رسانه‌هاي خارجي نيز اعلام كرده‌اند، ايران تا ماه آوريل براي يافتن شركايي به منظور حمل نفت خود با مشكل مواجه بود، اما امضاي موافقت نامه‌هاي بيمه موقت موجب شده تا بيش از يك‌سوم نفت‌خام صادراتي ايران را كشتي‌هاي خارجي حمل كنند. با اين حال، برخي كشتي داران بين‌المللي همچنان به دليل برخي محدوديت‌هاي دولت آمريكا از حمل نفت ايران امتناع مي‌كنند.
*منبع: روزنامه جام جم
**گروه اطلاع رساني**9165**9131