تهران- ایرنا- اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ‌جمهوری در بازدید از پروژه آزاد راه تهران - شمال خواستار آماده شدن قطعه اول این آزادراه برای نوروز سال 1396 شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جهانگیری روز دوشنبه در بازدید از آزادراه تهران -شمال گفت: اگر عید نوروز مردم بتوانند از قطعه یك آزاد راه تهران - شمال عبور كنند، كار بزرگی انجام شده است.
وی اظهار داشت: امروز شاهد پیشرفت كار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال 1394 پیشرفت كار این قطعه 29 درصد بود اما هم اكنون پیشرفت فیزیكی قطعه نخست به بیش از 59 درصد رسیده است.
جهانگیری گفت‌: این نشان می‌دهد توان مهندسی و فنی ایران بسیار ارتقا پیدا كرده است و پیمانكاران ایرانی باید بتوانند در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: نباید اجرای پروژه‌های بزرگ ملی طولانی شود زیرا طولانی شدن پروژه‌ها سمبل ناكارآمدی است.
وی گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال كه از سال 1376 شروع شده است، اهمیت زیادی برای مردم ایران دارد زیرا مردم علاقه زیادی به شمال كشور دارند و نباید برای سفر به این منطقه 12 ساعت در راه بمانند.
جهانگیری تاكید كرد،: معطلی مردم باعث اتلاف وقت، انرژی و تلفات جاده‌ای می‌شود؛ لذا این طرح 120 كیلومتری باید با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی گفت: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اراده جدی دارند تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا كنند و اكنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری كه در روزهای تعطیل نیز كارگاه‌های پیمانكاران بسیار فعال است.
جهانگیری در ادامه تاكید كرد، پیمانكاران در منطقه یك آزادراه تهران - شمال به خوبی توانسته‌اند توان مهندسی و فنی ایران را نشان دهند. خوشبختانه این پروژه با كیفیت بالایی اجرا شده و حاكی از آن است كه پیمانكاران ایرانی باید در پروژه‌های بزرگ فنی، مهندسی، صنعتی و زیرساختی از پیمانكاران خارجی عقب نمانند.
وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان كرد و گفت: این بهانه‌ای شده كه سازندگان ایرانی به طرف پیمانكاران خارجی بروند زیرا پیمانكاران خارجی می‌توانند به سهولت منابع مالی خود را از سیستم بانكی شان تامین كنند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: همانطور كه وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد، این آزادراه به 80 هزار میلیارد ریال( هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد، در حالی كه در بودجه امسال 200 میلیارد ریال(20 میلیارد تومان) برای تكمیل این پروژه اختصاص یافته است.
جهانگیری گفت: اگر 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی كشور باید برای تامین منابع مالی راهكارهای مناسبی پیدا كنند.
معاون اول رییس‌جمهوری اظهار داشت: بدون شك توان فنی و مهندسی ایران بسیار ارتقا پیدا كرده است و 70 تا 80 درصد كالاهای وارداتی به كشور می تواند در داخل تولید شود.
جهانگیری تاكید كرد، برای تكمیل پروژه‌ها، استفاده از توان مالی بازار سرمایه باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا مردم در این بازار منابع مالی زیادی در اختیار دارند، به طوری كه اخیرا یك شركت برای تامین سه هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) منابع مالی از بازار سرمایه مراجعه كرده بود و تقاضای مردم 32 برابر آن بوده است.
وی گفت: شركت دیگری برای تامین منابع مالی 50 هزار میلیارد ریالی( پنج هزار میلیارد تومانی) به بازار سرمایه مراجعه كرده بود كه تقاضا برای خرید اوراق آن بیش از دو برابر بوده است.
معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت پروژه آزادراه تهران - شمال باردیگر تاكید كرد، پیشرفت كار در این آزادراه بسیار عالی بوده است و ابراز امیدواری كرد عید نوروز آینده مردم بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یك این آزادراه عبور كنند.
وی گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم، دانشجویان و مسئولان از این حجم كار و توان مهندسی و فنی ایران در این آزادراه مطلع شوند و حتی خارجی‌هایی كه به ایران سفر می‌كنند با مشاهده توانمندی پیمانكاران ایرانی در این آزادراه از توانمندی‌های فنی و مهندسی و پیمانكاری ایران مطلع شوند.
به گزارش ایرنا، پیش از این مهران اعتمادی مدیرعامل شركت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینكه قطعه یك این آزاد راه در حال حاضر به 60 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است، گفته بود، تكمیل مابقی این منطقه به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.
به گفته وی،120 جبهه كاری در قطعه یك آزاد راه تهران - شمال فعال است تا با تلاش هفت پیمانكار شاغل، این منطقه در بهار سال 96 به بهره برداری برسد.
قطعه یك این آزاد راه به طول 32 كیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس 60 كیلومتر كوتاهتر می شود.
این قطعه آزاد راه تهران - شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران آغاز و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 25 كیلومتر است، تونل های بلند البرز به صورت رفت و برگشت هر یك به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و به تازگی شركت آزاد راه تهران - شمال با شركت دوو كره جنوبی برای سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با تلاش مسئولان بیناد مستضعفان به خصوص شركت آزادراه تهران – شمال، تابستان 1394 زیر بار ترافیك رفته است.
اقتصام**1108 **3053**1561