ايلام - ايرنا - رئيس پارك علم و فناوري استان ايلام گفت: توسعه علم و فناوري و توجه به آينده پژوهي در كشور نيازمند تربيت فناور و پژوهشگر در مدارس است.

به گزارش ايرنا، كامران طاهرپور روز دوشنبه در نشست انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه ميان پارك علم و فناوري، آموزش و پرورش، آموزش فني و حرفه اي و جهاد دانشگاهي ايلام افزود: هم اكنون جامعه هدف ما در بحث فناوري و توسعه علم و دانش، جامعه دانشگاهي است اما بايد به منظور پيشرفت در عرصه علمي جهاني يك قدم به عقب بازگرديم و از مدارس شروع كنيم.
وي اظهار كرد: بايد ذهن دانش آموزان از دوران دبيرستان با مفهوم فناوري آشنا شود تا بتوانند پس از فراغت از تحصيل براي خود كسب و كاري مناسب با علاقه و شرايط ايجاد كنند.
رئيس پارك علم و فناوري استان ايلام يادآور شد: مقوله فناوري و دانش بنيان بودن و نقش آن در همه مولفه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور بر كسي پوشيده نيست و امسال با عنايت مقام معظم رهبري و حمايت دولت تدبير و اميد به اين بحث توجه ويژه اي شده است.
طاهرپور ابراز اميدواري كرد: پارك علم و فناوري به عنوان يكي از مراجع تفكر دانش بنيان در كنار ديگر دستگاه ها اقدام هاي هوشمندانه و موثري در زمينه توسعه علم و فناوري در كشور انجام دهد.
وي اضافه كرد: استان ايلام از نظر منابع و قابليت هاي موجود و همچنين تنگناها و مشكلات شرايط خاص و ويژه اي دارد كه اگر درست مديريت شود مي توان به توسعه و رشد استان در آينده اميدوار بود.
وي با بيان اينكه اين استان از ظرفيت هاي خدادادي بسيار ارزشمندي در بخش هاي كشاورزي، گياهان دارويي و انرژي و همچنين نيروي انساني خلاق و با انگيزه برخوردار است، افزود: اين استان با مشكلات و مسايلي از جمله نبود صنايع بزرگ و پايين بودن اقتصاد خانواده كه مانع رشد و توسعه متوازن و همه جانبه است، نيز مواجه است.
رئيس پارك علم و فناوري استان ايلام گفت: پارك هيچگاه به تنهايي نمي تواند در زمينه تربيت فناور در مدارس براي آينده استان موفق شود و نيازمند توان اجرايي و فكري دستگاه هاي مختلف بخصوص آموزش و پرورش، آموزش فني و حرفه اي و جهاد دانشگاهي است.
طاهرپور اضافه كرد: اين تفاهم نامه چهارجانبه به همين منظور و با هدف حمايت از شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان، دانشجويان و كارآموزان خلاق و تبديل دانش به ثروت منعقد مي شود.
وي گفت: با توجه به وجود اهداف مشترك و ايجاد ارتباط علمي و فناوري در قالب برنامه هاي مدون براي زمينه سازي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و توسعه اقتصاد دانش بنيان، اين چهار دستگاه در قالب تفاهم نامه اي در خصوص همكاري هاي مشترك توافق كرده اند.
وي بستر سازي لازم براي فعاليت هاي نوآورانه دانش آموزي و دانشجويي، استفاده مشترك از امكانات و تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي، همكاري در برگزاري دوره هاي آموزشي، سمينارها و همايش هاي علمي مشترك وشناسايي جوانان مستعد و معرفي آنها براي حضور در مسابقه هاي ملي مهارت را از جمله زمينه هاي همكاري مشترك بين طرفين اين تفاهم نامه اعلام كرد.
رئيس پارك علم و فناوري استان ايلام يادآور شد: اين تفاهم نامه بايد در قالب اقدام و عمل اجرايي شود و به اين منظور كميته اجرايي با حضور نمايندگان چهار دستگاه براي پيشبرد امور و پيگيري و هماهنگي در اجراي مفاد تفاهم نامه تشكيل خواهد شد.
در ادامه اين نشست تفاهم نامه همكاري مشترك ميان آموزش و پرورش، پارك علم و فناوري، جهاد دانشگاهي و آموزش فني و حرفه ايي استان ايلام منعقد و به امضاي نمايندگان اين دستگاه ها رسيد.
6032